• mamma Linder

Blir en hanhund "bättre" efter kastrering?

Usch vad jag tjatar om mina hundar, men nu undrar jag igen med anledning av denna tråd jag har skrivit.

www.familjeliv.se/Forum-5-82/m33916485.html

Det har bara blivit värre med kissandet, och tiken löper inte än heller.
    Några rekomendera kastrering men jag vill helst inte det för att han är en utställningshund med fin stamtavla.
    Men nu överväger jag det men villveta om det verkligen hjälper mot kissandet?
    jag vill ju inte kastrera och sen det är sak samma och missa utställning och ev avel om ni förstår vad jag menar.
    Finns det någon statestik på hur ofta det funkar?

• Svar på tråden Blir en hanhund "bättre" efter kastrering?
  • skåne tjej

Jag har inte läst din tråd, men om man ska kastrera en hanhund så skall man göra det ungefär då de når könsmognaden.
    Att kastrera en äldre hund p.g.a t.ex. hanhundsaggresivitet osv hjälper inte. Då detta är ett inlärt beteende.

First God created man, then he had a better idea...
  • MajaLinnéa

Min hund har aldrig kissat inne. Han är kastrerad (av andra skäl) men han skvätter precis lika mycket utomhus som han gjorde innan han kastrerades- med andra ord var 5:e meter ungefär

Mammas hanhund skvätte också i varje buske innan han kastrerades, men nu efteråt kissar han bara när han är nödig.

Så det där med skvättandet kan nog variera från hund till hund.

• Ayya

Det där med skvättande beror ju på vad man som förare tillåter.

Har du kollat upp så det inte är nåt fysiskt fel på hunden?

• novaliam

Hej!
    Då hunden bara är 1 år så tycker jag att du kan ge honom lite mer tid. Han revirmarkerar o försöker klättra i rang. Fastän tiken inte har börjat löpa ännu kan hon mycket väl ha börjat "lukta löp" o eftersom du har en hanhund till så känner han konkurrens (den unga börjar ju också gå mot att bli könsmogen).

Brukar han pinka på samma ställe? I så fall så skulle jag ta o tvätta där med ex ättika o sedan strö vitpeppar för att undvika att han går dit igen. Vad du kan göra är egentligen (förutom bra ledarskap)att försöka bryta mönstret innan det blir befäst. Om du kan spärra av området helt så går ju det också bra.
    Som en sista utväg innan du kastrerar honom kan du testa kemisk kastrering. Det kan lugna honom så att du kan bryta mönstret. Har själv bra erfarenhet av kemisk kastrering på min gamla hund när han var ung.
    Ursäkta att det blev lite långt..Lycka till!

• LiCaNo

Om du tycker att du redan är bestämd och visar vad som är rätt och fel och det ff inte hjälper kan du för en period prova att spruta honom med könshormon för att se om det har effekt, sk kemisk kasterering. Kontakta din veterinär och be om detta. Han får då en liten spruta i nackskinnet och den "hjälper" ca 6 månader och då kan du se vad effekten blir... om det blir någon!? Om hormonerna ger effekt är det så hunden kommer agera (och oftast lite mer) om du skulle kastrera honom. Annars kan man fortsätta spruta honom var 6:e månad, men jag tror inte du får ställa ut honom tyvärr. Fast vad är bäst i längden för dig...? Får han fortsätta skvätta blir det lätt ett inlärt beteende och då kanske varken kastrering eller hormonsprutor har effekt med tiden.
    (ser nu när jag skrivit klart att du fått ungefär samma svar av "Novaliam", men ja ja.... lycka till iaf)

• Bodi

Jag har hört av en vet som jag är bekant med att om man gör det innan 3års ålder så brukar det ge bäst resultat.

Stella 060601 och Elsa 080220
  • sänka

Jag kan ju bara säga att jag kastrerade min grand danios förra sommaren pga att han hade börjat pinka rivir inne ( inte roligt med en grandis på närmre en meter som lyfter på benet mot väggar och gardiner) Han var då 4 år. Och han har inte pinkat inne en enda gång sedan vi "skar" honom. Så det är ju klart värt ett försök iaf

• MiaMaa

då jag vet att du har lhasor så kan jag bara säga en sak...börja med att stänga in han i ett rum. och börja om med träningen.

du MÅSTE vara mer envinsa än dom.
    för sätter dom denna saken i bruk så är dom rätt svåra att få bort...

men trägen vinner.

sen är det säkert som andra säger. han försöker klättra i rang och tiken har börjat lukta löp.

det va det jag kom på till att börja med

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Pikaur

En chipkastrering sätts in i nacken och håller i ca 6 månader. Ställer man sin hund kan detta ej göras då hunden efter kastrering har 6 månaders karens, alltså allt som allt 12 månaders "utställningsvila".
    Att en hanhund pinkar revir inne är inget man kan kastrera bort. Det är en ofta ledarskapsfråga och kan handla om en dominant hund (har själv varit med om det). Gå till en instruktör som kan kolla på er, se över ditt ledarskap och bandet mellan er och säga vart det brister. För någonstans är det ju tydligen (förutsatt att hunden är frisk). Då får du svart på vitt vad som behöver jobbas med för att få bort beteendet.

• mamma Linder

Jag pratade men en vet och hon sa att jag skulle träna bort det. så nu har jag gjort så att jag berömmer honom när han kissar ute.
    Jag ska till "min" vet om två V för vaccin och ska prata med henne vad hon tror, om man ska prova kemisk kastrering, jag kan ändå inte ställa honom nu för han är nerklippt pga tovor.

Tack för svaren.

• mamma Linder

Uppdatering:

Gjorde en kemisk kastrering för 3 veckor sedan men det hjälper inte, pinkar inne ändå. Har provat att gnida in med ren ättika på "favorit" ställena men det hjälper inte heller.
    Kommer han alltid markera? den andra hanen har inte visat något än, han är 7 månader, det finns ingen osämja i floclen heller utan de leker ihop.

• Pikaur
    pippili skrev 2008-08-11 17:53:42 följande:
    Uppdatering:Gjorde en kemisk kastrering för 3 veckor sedan men det hjälper inte, pinkar inne ändå. Har provat att gnida in med ren ättika på "favorit" ställena men det hjälper inte heller.Kommer han alltid markera? den andra hanen har inte visat något än, han är 7 månader, det finns ingen osämja i floclen heller utan de leker ihop.
    Men snälla, ge det tid! Det kan ta upp till 2 månader innan hunden ens börjar visa resultat, och det finns hundar som inte reagerar alls på "ingreppet". Håll ut, vänta och se.
  • mamma Linder

Ja det är bara att bita ihop, vet sa att sprutan verkar innom en vecka?
    Ska köpa skvättskydd och ha på honom inne.
    Men det är bara att hoppas att det går över med tiden.

• Pikaur
    pippili skrev 2008-08-12 12:44:37 följande:
    Ja det är bara att bita ihop, vet sa att sprutan verkar innom en vecka?Ska köpa skvättskydd och ha på honom inne.Men det är bara att hoppas att det går över med tiden.
    Då ljög vet.
  • Fru Hurtig

Min Norton är också ett år o kastrerad, han skvätte innan, men bara ute, nu kissar han bara när han behöver, inte skvätter.
    För oss har kstreringen bara varit ett stort plus

Svar på tråden Blir en hanhund "bättre" efter kastrering?