• Lillpippis

Tråden för föräldrar med hörselskadade barn

Hej!
    Har svårt att hitta en tråd för oss med hörselskadade barn på FL. Tänkte därför starta en tråd där vi kan utbyta erfarenheter, tips och stötta varandra. Hoppas att det är någon som vill vara med.

Är mamma till Samuel som snart är fyra månader. Han har en måttlig hörselnedsättning på båda öronen och kommer att behöva hörapparater. Kommer att bli utprovning av apparaterna i höst. Vore skoj att få kontakt med andra i liknande situation.

• Svar på tråden Tråden för föräldrar med hörselskadade barn
  • Eldo

Här kommer en till.
    Sonen är 5½ år och har en lättare hörselskada. Han har hörapparater på båda öronen. Happarna fick han i början av året och gillade dem från första stund.
    Det händer ibland att han tar ur dem själv och det är inte så kul för ha slänger dem där han tog av dem. Utomhus som innomhus.

• anne h

Yngste sonen här har haft sina happar i 3 år nu (han fick dem lagom till förskolestarten), dessutom har han haft link på ena örat i 1 år, om 2 veckor ska han få både nya happar och link, då blir det mottagare på båda sidor! *glad*

han har börjat tala precis nu, senaste månaderna.

Första året fick vi leta happar lite varstans, han var mkt bra på att gömma dem, nu sitter de kvar (oftast, bäst att tillägga.. haha)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Eldo
    anne h skrev 2008-07-10 22:57:13 följande:
    Yngste sonen här har haft sina happar i 3 år nu (han fick dem lagom till förskolestarten), dessutom har han haft link på ena örat i 1 år, om 2 veckor ska han få både nya happar och link, då blir det mottagare på båda sidor! *glad* han har börjat tala precis nu, senaste månaderna.Första året fick vi leta happar lite varstans, han var mkt bra på att gömma dem, nu sitter de kvar (oftast, bäst att tillägga.. haha)
    Berätta gärna mer om hur en link fungerar!

Sonen har också glasögon och hans öron har svårt att bära upp både glasögonen och happarna. Hans brosk i öronen är inte hårt som det ska vara utan väldigt mjukt.
  • anne h
    Eldo skrev 2008-07-10 23:15:09 följande:
    Berätta gärna mer om hur en link fungerar!Sonen har också glasögon och hans öron har svårt att bära upp både glasögonen och happarna. Hans brosk i öronen är inte hårt som det ska vara utan väldigt mjukt.
    Det är ju en portabel slinga, en liten tillsats till happarna, sitter längst ner på den; Perfekt när man inte är inne i ett rum med slinga i, eller när man cyklar, åker bil, är ute och leker, tar ridlektioner, har kabaré i skolan osv..
    Jag sufflerar även vid lekar med andra barn, så han vet vad som ska ske, ifall han itne hänger med riktigt. Lite fusk är tillåtet

I skolan så skickas linken runt på fredagsring när alla berättar nåt om veckan som gått, då får även lillebror höra, den fungerar därmed  även som deras "talarpinne" Enbart den som har micen får prata.
    Älskar helt enkelt min (lillebrors) link. o att han nu får på båda sidor blir ju betydligt bättre för honom än när han bara hör med den på ena örat.

Lillebror har både happar och glasögon, det fungerar faktiskt bra, vilket jag inte trodde det skulle göra före han fick glasögonen (varför ska man hela tiden förutsätta att det blir problem??) Han har små öron, men med hans små happar så får skalmarna plats även de.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • downismor

Alice har precis för en vecka sedan fått happar... Hon har oxå glasögon... Det fungerar än så länge bra och hon är super duktig med att ha allt på... Hon kommer tom och visar om ena happen åkt ut så sätter vi i den igen
    Nu har hon en liten hörselned. pga vätska bakom trumhinnan så happarna är en tillfällig lösning då hon är för trång för rör... men man vet ju inte hur det blir...

• Nymphoria

Jag är ett hörselskadat barn (fast vuxen nu så klart). Passar väl egentligen inte in i tråden, men jag tänkte att om ni kanske behöver veta något från "barnets" synpunkt kanske jag kan vara till hjälp.

• Eldo
    anne h skrev 2008-07-11 15:18:17 följande:
    Det är ju en portabel slinga, en liten tillsats till happarna, sitter längst ner på den; Perfekt när man inte är inne i ett rum med slinga i, eller när man cyklar, åker bil, är ute och leker, tar ridlektioner, har kabaré i skolan osv.. Jag sufflerar även vid lekar med andra barn, så han vet vad som ska ske, ifall han itne hänger med riktigt. Lite fusk är tillåtet I skolan så skickas linken runt på fredagsring när alla berättar nåt om veckan som gått, då får även lillebror höra, den fungerar därmed  även som deras "talarpinne" Enbart den som har micen får prata. Älskar helt enkelt min (lillebrors) link. o att han nu får på båda sidor blir ju betydligt bättre för honom än när han bara hör med den på ena örat.Lillebror har både happar och glasögon, det fungerar faktiskt bra, vilket jag inte trodde det skulle göra före han fick glasögonen (varför ska man hela tiden förutsätta att det blir problem??) Han har små öron, men med hans små happar så får skalmarna plats även de.
    Vilken smart grej!
  • Aja 75

Hej
    Har en kille på 8 år som är hörselskadad & har happar på båda öronen. Han fick dom när han var 4 år & det har gått jätte bra.
    Kan tillägga att han också har glasögon.

Vill ha en link till honom som skulle underlätta skolarbetet men "våran" Pedagog är inte så lätt att ha med att göra.

• Eldo
    Aja 75 skrev 2008-07-11 20:38:27 följande:
    HejHar en kille på 8 år som är hörselskadad & har happar på båda öronen. Han fick dom när han var 4 år & det har gått jätte bra.Kan tillägga att han också har glasögon.Vill ha en link till honom som skulle underlätta skolarbetet men "våran" Pedagog är inte så lätt att ha med att göra.
    Menar du läraren?
  • Lillpippis

Hej
    Undrar lite om teckenspråk.
    Har ni lärt er teckenspråk? Använder ni det i vardagen?
    I så fall var/hur lärde ni er det?
    Har kanske tänkt att det vore bra för oss att kunna teckenspråk, då man inte vet vad som händer med Samuels hörsel. Skulle den försämras är det bra att ha teckenspråk som stöd.

Finns det någon som har/haft hörselskadat barn i förskola/dagis?
    Hur fungerar det? Får barnet något extra stöd?

Många frågor, hoppas att någon vill svara.

anne H: Link verkar som ett superbra hjälpmedel

Svar på tråden Tråden för föräldrar med hörselskadade barn