• Anonym

Om två månader blir jag trebarnsmamma och jag vet inte hur jag ska orka...

Andra barnet sover ännu jättedåligt på nätterna...
    Första barnet är 4 år och aktivt.
    Jag jobbar över sommaren (studerar annars terminerna), med de tidigare barnen blev jag sjukskriven runt v 30 pga alla gravidkrämpor jag får. Nu har vi andra utgifter (hus, ovänade utgifter i form av trasiga bilar, dyra elräkningar i efterhand pga elbolaget klantat sig) och jag vet att i dessa "nya tider" blir man förmodligen nekad sjukpenning så jag jobbar (inom vård/omsorg) fast jag är helt slut. Vågar inte gå hemma och riskera bli helt utan inkomst.

Vi har inget socialt nätverk och denna graviditet var inte planerad. Andra barnet är strax över ett år och jag har inte hämtat mig efter det känns det som.. Sömnbristen, allt arbete som två barn innebär, samt endel andra praktiska/ekonomiska bekymmer runtomkring. Relationen är verkligen inte på topp heller och det finns aldrig någon tid för oss som man och kvinna, det är bara barnen, arbetet, hushållet, barnens ständiga sjukdomar (som gör att de inte klarar dagis och därför jobbar jag ibland natt och sköter sedan barnen hela dagen och sover väl kanske 1 timme eller två när mannen kommit hem... JA, han "vabbar" också ganska ofta men ingen kan vara borta nästan heltid från sitt arbete..)

Ja, det är mycket helt enkelt. Förstår just nu bara inte hur jag ska orka. Jag mår dåligt mina lediga dagar över att pga foglossning och kraftiga sammandragningar knappt orka gå ut med barnen. Jag sköter dem så gott jag kan men blir helt slut bara av blöjbyten, gå upp och ner i trappan hemma, matlagning, disk och allt det vardagliga så det finns liksom ingen kraft kvar att jaga ettåringen i lekparken. Bara att promenera en bit med vagnen gör mig sängliggandes resten av dagen så det håller liksom inte.. Idag skrek 4 åringen DUMMA JÄVEL-MAMMA åt mig.. Jag blev så ledsen. Har aldrig hänt förut. Hon är besviken såklart. Vilken skitrolig sommar..   Stackars mina barn. Finns inga pengar till miljöombyte eller semester denna sommar. Vi har planerat att mannen tar ut sina semesterdagar i samband med bebisens ankomst i september, för att kunna vara hemma lite längre än 10 dagar. JAG har planerat det. För jag står inte ut vid tanken på att vara ensam med tre små barn, sömnbrist och ensam få ihop dagarna.

Barnens ordinarie dagis är stängt och det finns bara ett jourdagis. Minstingen är en orolig liten en som nyss blivit inskolad och han är inte trygg ens på sitt vanliga dagis så i största möjliga mån undviker vi att lämna honom till främlingar (jouren byter personal varje vecka) eftersom det bara slår tillbaka och nätterna blir ännu värre. Så barnen är alltså hemma nästan jämt pga sjukdom och otrygg ettåring.

Äsch, man kan mala på i evigheters evigheter.
    Fattar bara inte hur man ska orka en bebis till när man knappt orkar med de man har. Två som vaknar hela nätterna, en som ska ammas, och så vaknar båda barnen ganska tidigt och mannen jobbar alltid dagtid så jag kan aldrig få ligga kvar och dra mig med bebisen. Tyckte det var väldigt tungt bara med andra barnet och nu ska jag gå igenom det igen plus ha en ettåring.
    Det finns ingen som kan t ex ställa upp och ta de äldre två en eftermiddag så jag får vila/sova med bebisen sedan om jag skulle behöva. Dagis får man bara ha mellan 8-11 så jag har svårt att se det som en avlastning. Blir att gå upp tidigt och stressa för att få alla iordning och sedan hämta, och direkt laga lunch åt de äldre barnen, amma bebisen osv.. Blir väldigt mycket "fara och flänga" för så få timmar och har jag inte bil så kommer det ta 2 h om dagen bara att promenera till och från dagis fyra vändor...
    suck.

Nu sover barnen och jag gråter. Känner mig liten och ensam och tänker jättelöjliga tankar som "vem ska ta hand om mig?". Jag vill också bli ompysslad. Jag ger av mig själv hela dagarna, fullt upp, och hinner aldrig vila dagtid. Gravid i åttonde månaden. Jag önskar jag hade en famn att krypa in i, någon som smekte mig över håret och viskade att allt ska bli bra... Så bra...

• Svar på tråden Om två månader blir jag trebarnsmamma och jag vet inte hur jag ska orka...
  • Anonym (Malin)

Det kommer säkert lösa sig när du väl är där. Du behöver nog kanske bara vila och pyssla om dig själv en stund.
    Finns det ingen som kan ta barnen åt dig en stund så du bara kan få vara själv?

Kram på dig

• Fragile Angel

Det låter tufft, onekligen.

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Anonym

Finns det någon möjlighet för pappan att ta föräldraledigt under hösten och våren? Isf kanske du skulle kunna fortsätta att plugga och pappan ta det större ansvaret för barnen? Det hade kanske blivit mindre slitsamt för dig?

• Anonym

Oj....vilken sits!!
    Förstår att du känner dig liten ibland och oxå vill bli omhändertagen..Jag väntar oxå mitt tredje...oplanerat tätt blev d med, lilltjejen är knappt över året och jag skall ha om ca 2 v.
    jag undrar oxå hur man skall orka?? men d gör man, d måsta man ocj just därför så fixar man det!! Du är en fantastisk mamma det är jag säker på...Kan du inte göra ngt eget ngn kväll när mannen kommer hem? D har jag försökt göra lite...man laddar lite på batterierna och får egen vuxentid.
    Lycka till m allt! D kommer att gå bra.

• Anonym

Sitter i samma sits som du fast..helt ensam just nu... Gråter & efter ett tag inser ja: Va f*n!! D här ska inte bli nå problem! Man har juh vart vaken 2 dygn när båda barnen vart sjuka! & man klarar d! Vi e kvinnor! Vi e skapta för detta!
    & ja känner &så igen dom dumma orden..När min stora kille va just i 4årsåldern fick ja &så en skopa mindre trevliga ord..Jag va helt förtvivlad & fråga andra föräldrar på dagis lite fint..=) Va fler än ja som fått höra saker som vi aldrig trott man skulle få höra!..=)
    Vill du skriva vart du bor?
    Du är en stark kvinna!! Se tillbaka till alla gånger du velat kasta in handuken,men med facit i hand klara du av d galant!
    *VarmStyrkeKram*

• Anonym

Tack för peppande ord..

nej pappan kan inte vara f-ledig höst och vår. Han var hemma hela våren när jag läste och pga detta har vi nu ännu vinterns skyhöga elräkningar obetalda... Han tjänar dåligt så med 80% av hans lön och endast studiemedel är det tyvärr ohållbart. Därför måste vi även jobba hela sommaren, för att komma ikapp med skulderna innan nya bebisen kommer...

Inget känns kul. Vet att man ska vara tacksam över sina barn. Eftersom vi haft svårt att bli gravida och behövt hjälp så trodde vi aldrig att det skulle gå av sig självt och bli en trea så tätt inpå andra barnets ankomst. Vår tvåa har extrema sömnstörningar som vi sökt hjälp för i omgångar. På en vecka sover jag nästan aldrig mer än 1 h i sträck. Vi bor trångt också så ingen får sova ifred nånstans i huset.
    Skulle jag få sova mer så skulle jag säkert orka bättre...
    På en vecka har jag sovit 5 h som mest en natt och den dagen var underbar jämfört med alla andra dagar.
    Förstår inte hur man ska orka med ännu mindre sömn, mer barn och mer arbete.

Egentid är svårt, jag orkar inte åka iväg nånstans när mannen kommit hem, vi fixat middag och nattningar. Det enda jag vill är att få vara ifred hemma så jag kan sova/vila. Sitta hos folk och vara social eller liknande har jag noll lust med.

• Anonym (Malin)

Har ni inga föräldrar som kan ha barnen över en natt så ni kan få rå om varandra och bara sova?
    Så du får energi.

Kram

• caropia

sen när bebisen kommit kan du ju söka dispans och ha dom lite längre på dagis, ingen vinner på att du blir utbränd! Vet en del som gjort det när dom haft nyfödda.
    Låter inget vidare alls det där Fundersam

• Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2008-07-11 13:32:10 följande:
    Har ni inga föräldrar som kan ha barnen över en natt så ni kan få rå om varandra och bara sova?Så du får energi.Kram
    självklart har vi inte det, isåfall skulle jag väl inte beklagat mig över att inte ha någon avlastning...
  • Anonym
    caropia skrev 2008-07-11 13:41:05 följande:
    sen när bebisen kommit kan du ju söka dispans och ha dom lite längre på dagis, ingen vinner på att du blir utbränd! Vet en del som gjort det när dom haft nyfödda.Låter inget vidare alls det där
    man får inte det här, det är 8-11 som gäller när man är föräldraledig.
    Förra gången jag fick barn sov jag ca 1-2 h per natt i många månader, absolut inte att jag fick mer dagistid för syskonet trots detta. Att min nyfödda sedan inte alls hade sovtid när stora barnet var på dagis togs ingen hänsyn till. Min nyfödda sov som en stock hela em men då kunde jag ju aldrig vila pga syskonet hemma.
    Dessutom ett syskon som vill aktiveras ordentligt så vara hemma och inne funkade inte så ofta. Hon saknade verkligen dagis. Allt roligt som de andra kompisarna fick göra där på em och då var hon hemma mestadels, med en astrött ledsen mamma.
    Kul.
    Att det ska vara så snålt med dagistimmar för syskon. Det är ju bebisen man är föräladraledig för och om man har större barn som gått p ådagis några R innan de fick syskon, och som har alla sina vänner där, varför kan de itne få gå kvar.. Åtminstone 9-14 några dagar i veckan, så de hinner leka. De som går 8-11 får frukost och sedan utevistelse och sedan hem.
    För alla som har anhöriga som kanske kan ställa upp och aktivera barnen någon gång då och då funkar det väl, men jag har inga, dagis är min enda sk "avlastning" oavsett hur lite jag fått sova och hur slutkörd jag är.
Svar på tråden Om två månader blir jag trebarnsmamma och jag vet inte hur jag ska orka...