• Fantaci

Hur räknar man enkelt ut bromssträcka?

Kan nån förklara hur man räknar ut en broms sträcka?

Jag vet hur man räknar ut reaktionssträckan.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur räknar man enkelt ut bromssträcka?
  • lia76

googlade lite:

Om man antar en konstant acceleration så kan man skriva så här:

v^2 / (2*a) = s

Där v är farten [m/s] och a är accelerationen [m/s^2] så får man bromssträckan s i [m].

Om vi tänker oss att maximal (negativ) acceleration om 1G= 9,81m/s^2 och farten 100km/h = 27,78m/s så får vi en stoppsträcka s=39,33m

Antagandet om maximalt 1G bygger på att det är liktydigt med en friktionskoefficient=1. Med en lägre friktionskoefficient så kommer den maximalt möjliga accelerationen att minska och därmed blir sträckan längre. Om jag får gissa på en friktionskoefficient för låsta hjul på 0,7 så skulle motsvarande sträcka bli 56,2m istället.

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Fantaci

Tack,men nu fattar jag ingenting. Kan man inte förklara på ett enkelt sätt?

• Jen nifer

haha ne jag fattade inte heller :) de va en för mig komplicerad uträkning.

Nu är våran prinsessa här
  • Björnmossa

Måste väl ändå bero på bilen och underlaget? Du har ju inte direkt samma bromssträcka med en cykel som med en segelbåt, alltså handlar det inte bara om hastighet. Och det är inte samma på vintern när det är halt.

• skorpionen80

Beror på vad du har för däck också. Och vikt, väder och underlag.

• Majora

ABS eller inte ABS? På snö eller is eller grus eller asfalt?

• Björnmossa

Alltså, man brukar inte behöva räkna ut det på teoriprovet, det är ju ganska avancerad fysik. Jag fick bara lära mig hur bromssträckan ökar med hastigheten. Då var det så här:

2 * hastighet: 4 * bromssträckan (2*2)
    3 * hastighet: 9 * bromssträckan (3*3)

Alltså att du kvadrerar hela tiden. Fattar du? Säg att du kör i 30 km /h och att bromssträckan är 2 meter. Dubblar du hastigheten till 60 (2*30) så fyrdubblas bromssträckan (2*2*2 = 8 meter). Tredubblar du hastigheten till 90 så blir bromssträckan 18 meter (3*3*2).

Så vill jag minnas att jag lärde mig, men det kanske har ändrats :D. Vad står i din bok?

• lia76
    Björnmossa skrev 2008-07-15 18:15:41 följande:
    Alltså, man brukar inte behöva räkna ut det på teoriprovet, det är ju ganska avancerad fysik. Jag fick bara lära mig hur bromssträckan ökar med hastigheten. Då var det så här:2 * hastighet: 4 * bromssträckan (2*2)3 * hastighet: 9 * bromssträckan (3*3)Alltså att du kvadrerar hela tiden. Fattar du? Säg att du kör i 30 km /h och att bromssträckan är 2 meter. Dubblar du hastigheten till 60 (2*30) så fyrdubblas bromssträckan (2*2*2 = 8 meter). Tredubblar du hastigheten till 90 så blir bromssträckan 18 meter (3*3*2).Så vill jag minnas att jag lärde mig, men det kanske har ändrats :D. Vad står i din bok?
    Hmmm ursäkta mej men rätta mej om jag har fel...
    Men det där är väl stoppsträckan?

Det du skriver står ju klart och tydligt också att man redan vet brosmsträckan i det exemplet...
    Säg att du kör i 30 km /h och att bromssträckan är 2 meter. Dubblar du hastigheten till 60 (2*30) så fyrdubblas bromssträckan (2*2*2 = 8 meter). Tredubblar du hastigheten till 90 så blir bromssträckan 18 meter (3*3*2).

Där det står bromssträcka ska det stå stoppsträcka förutom första meningen som jag markerat med fek stil.
    Där framgär det ju att man vet bromssträckan redan... Dvs 2 meter

Men kan ju vara så att TS vill ha stoppsträckan men skrev bromssträcka
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Björnmossa
    lia76 skrev 2008-07-15 19:44:29 följande:
    Hmmm ursäkta mej men rätta mej om jag har fel...Men det där är väl stoppsträckan?
    Jag blandade säkert ihop vilket som är vilket, men om det jag skrev är stoppsträcka så är ju formeln för bromssträcka den här:

reaktionssträcka + stoppsträcka

Enkelt :D

Men alltså, jag vidhåller att det inte kan vara meningen att TS ska räkna ut hur lång sträcka det tar att få stopp på bilen från att hon trampat på bromsen. Det kräver massor av information om bilen, väglaget och fysikaliska regler.
Svar på tråden Hur räknar man enkelt ut bromssträcka?