• lillangel

hur blir man av med tvesjärtar i sin trädgård?de kryllar av dom...blääää!

Ja de är så äckligt,och när vi byggde staket för några dagar sedan så såg de ut som ett tvesjärts bo de kryllar överallt när vi grävde i jorden.

• Svar på tråden hur blir man av med tvesjärtar i sin trädgård?de kryllar av dom...blääää!
  • Michisen

Tvestjärtar
    Tvestjärtar är mest till besvär under hösten. De och många andra insekter trivs och förökar sig i växtlighet nära huset. De är ljusskygga och söker sig i gryningen till springor i fönsterkarmar och dörrar, mellan kronbladen i blommor eller andra gömställen. I besvärliga fall bör du undvika att ha för mycket växtlighet kring huset.

Du kan göra fällor av hoprullad fuktad wellpapp som du sticker ner i buskage nära huset. Gör detta på kvällen. Dagen efter kan en enda rulle innehålla hundratals tvestjärtar. Djuren dödas med hett vatten eller genom att du bränner upp de insamlade rullarna.

I brist på wellpapp kan du använda en hoprullad fuktad tidning eller en gammal disktrasa. Man kan även fylla blomkrukor med träull eller liknande och ställa dem upp och ner. Tvestjärtarna kryper gärna in i fällorna som kan vittjas varje morgon.

Gör en blandning av vatten, grönsåpa och T-sprit. Det kan man spraya med sprayflaska direkt på blommorna dom sitter på eller direkt på dom. Dom dör på en gång om dom får det på sig. (Blomman klarar sig dock!)

Recept:

Koka upp 5 dl. vatten och häll i en 5-literskanna.
    Häll i 2dl. grönsåpa.
    Vänta tills det svalnat lite och häll sen i 2,5 dl. T-sprit.
    Fyll sen upp hela kannan med kallt vatten.

Fyll i sprayflaska och spruta på!

Lycka till!

• lillangel

värsta reseptet...tack men jag har ingen växter en och inga buskar"nada" och mycke sol på min baksida me...hmmm?!

• Michisen

Jaopps, kan inte hjälpa dig så mycket mer än så, förutom att tvestjärtar trots sitt äckliga utseende är nyttodjur som äter bland annat bladlöss och andra träliga insekter! ;)

• Cheera

Vi har också fullt, grannen också. Enda blommorna jag har är på framsidan och där finns det inga, i staketet finns det och på baksidan på altan *urk*.

• Michisen

De gillar fuktiga och mörka ställen... Bara att hoppas på att det inte regnar mer i sommar?

• alla signaturer upptagna

i en inredningstidning jag har så visar de en bild på en tvestjärtsbo tror jag att det är. de har borrat en massa hål i plankbitar och satt ovanpå varandra å ett litet tak. så vissa verkar vilja ha dem i sin trädgård.

Svar på tråden hur blir man av med tvesjärtar i sin trädgård?de kryllar av dom...blääää!