• Snowstorm

Ekonomer se hit!! Vad har ni for inriktning? Vad jobbar ni med?

Har en 4-arig civilekonomexamen i bagaget. Jag har ingen speciell inriktning men jobbar som kredithandlaggare, halkade in pa den banan av en slump pa ett tidigare jobb. Har gatt flera kreditkurser genom jobbet.

Borjar nu fundera pa framtiden o om det ar kredithandlaggning jag verkligen vill syssla med. Vill verkligen rikta in mig pa nat speciellt sa man kanner sig mer unik pa arbetsmarknaden. Jag ar bra pa engelska efter att ha bott utomlands,sa det skulle ju kunna vara en vag...Ja jag kanner mig lite forvirrad...vill ha ett intressant jobb som ger bra betalt men inte foooor mkt tid pa jobbet sa man har tid for familjen...hmm nog en omojlig kombination kanns det som....

Ja jag vill bara hora hur ni har nischat in er som gor JUST DIG speciell pa arb.marknaden? Eller har ni startat eget o isf inom vad?

• Svar på tråden Ekonomer se hit!! Vad har ni for inriktning? Vad jobbar ni med?
  • FruSascha

Jag är civilekonom. Nyutexaminerad. Min inriktning är redovisning och ekonomistyrning. Jag har fått mitt första ekonomjobb nu. Det är en traineeplats som ekonom. Det jag ska jobba med sedan efter traineeperioden är väl mest budgetrelaterat.

Det är 40 timmars arbetsvecka som alla andra, man behöver inte jobba ihjäl sig för det. Men som ekonom får man ju vara beredd på att vissa tider under en månad är det mer att göra tex månadsbokslut, så då kanske man måste jobba mycket, men det kan man ju ta igen sedan när det är lugnare.

Jag hade lätt att få jobb som nyexad utan erfarenhet. Det beror nog på min inriktning inom redovisning, det kan vara värre för andra ekonomer tror jag. Jag fick 3 jobb efter examen så jag kunde välja och vraka.

Men du som jobbar som kredithandläggare borde väl läsa en inriktning inom finansiering i så fall?

• Annis22

Jag läste också till Civilekonom (4 år) med inriktning mot Kostnad- och Intäktsanalys samt finansiering. Jobbar inte alls med det och har aldrig gjort. Började på ekonomiavdelning med redovisning, men tröttnade på boksluten varenda månad.

Nu jobbar jag istället med affärssystem och det passar mig jättebra. Det är ett självständigt jobb, bra betalt och man får träffa kunder, dvs inte bara sitta inne på kontoret. Det finns även bra möjligheter att flexa. Nackdelen är att man kan tvingas resa en del.

• Snowstorm

Annis22: kan du beratta lite mer om jobbet med affarssystem. VAd ar dina arb.uppg o ansvarsomraden? Kom du in pa det genom ett bananskal pa nat jobb, eller hur gjorde du? Far jag fraga pa ett ungefar hur mkt du tjanar? Da har du last kurser om olika affarssystem da? Eller har du spec dig pa ett?

• lastchristmas

Har läst 4 år ekonomi (ekonomistyrning) + 2 år annat. Gick ut -03 när det var som svårast att få jobb så det gick inte direkt att välja och vraka, fick ta det man fick... Nu jobbar jag uteslutande med skattefrågor vilket är ganska inriktat. Det är hyfsat intressant och mycket att lära. Planerar dock att byta jobb när barnafödandet är färdigt, vill mer mot bank och företagsrådgivning där jag varit förut en kort sväng.

• Annis22
    Svar på #3

Obs långt svar!

Gärna. Jag arbetar idag med ett system som heter Dynamics AX, gamla Axapta. Det är inriktat mot framförallt tillverkande industri, men till viss del även handel. Jag är anställd som applikationskonsult för ekonomidelarna, men jobbar mestadels som projektledare. Som applikationskonsult träffar du kunden i ett ganska initialt skede. Du går igenom med dem vad deras behov, problem, flaskhalsar, önskemmål mm är. När det är gjort gäller det tolka hur det ska omvandlas i systemet. Utmaningen ligger alltså i att både känna till verksamheten och känna till systemets uppsättning.
    Jag kom egentligen in på ett bananskal. Som redovisningsekonom såg jag till att lära mig alla systemets delar väldigt väl (Maconomy hette det). Sen hade jag tur att mitt företag skulle bli implementationspartner åt det systemet och jag frågade helt enkelt om jag fick vara med i den gruppen.
    Där jag arbetar idag behöver man inte ha erfarenhet av systemet, även om det är ett plus. Det är viktigare att man har bra utbildning, erfarenhet antingen från konsulting eller från branschen (tillverkning/logistik etc), men framförallt rätt personlighet. Utbildning får man alltid av arbetsgivaren om det inte är ett krav att man kan systemet innan.
    En applikationskonsult ligger nog i medel på en lön mellan 30- och 40tkr. Ofta är lönen till viss del bonusbaserad
Svar på tråden Ekonomer se hit!! Vad har ni for inriktning? Vad jobbar ni med?