• Snowstorm

Ekonomer se hit!! Vad har ni for inriktning? Vad jobbar ni med?

Har en 4-arig civilekonomexamen i bagaget. Jag har ingen speciell inriktning men jobbar som kredithandlaggare, halkade in pa den banan av en slump pa ett tidigare jobb. Har gatt flera kreditkurser genom jobbet.

Borjar nu fundera pa framtiden o om det ar kredithandlaggning jag verkligen vill syssla med. Vill verkligen rikta in mig pa nat speciellt sa man kanner sig mer unik pa arbetsmarknaden. Jag ar bra pa engelska efter att ha bott utomlands,sa det skulle ju kunna vara en vag...Ja jag kanner mig lite forvirrad...vill ha ett intressant jobb som ger bra betalt men inte foooor mkt tid pa jobbet sa man har tid for familjen...hmm nog en omojlig kombination kanns det som....

Ja jag vill bara hora hur ni har nischat in er som gor JUST DIG speciell pa arb.marknaden? Eller har ni startat eget o isf inom vad?

• Svar på tråden Ekonomer se hit!! Vad har ni for inriktning? Vad jobbar ni med?
  • FruSascha

Jag är civilekonom. Nyutexaminerad. Min inriktning är redovisning och ekonomistyrning. Jag har fått mitt första ekonomjobb nu. Det är en traineeplats som ekonom. Det jag ska jobba med sedan efter traineeperioden är väl mest budgetrelaterat.

Det är 40 timmars arbetsvecka som alla andra, man behöver inte jobba ihjäl sig för det. Men som ekonom får man ju vara beredd på att vissa tider under en månad är det mer att göra tex månadsbokslut, så då kanske man måste jobba mycket, men det kan man ju ta igen sedan när det är lugnare.

Jag hade lätt att få jobb som nyexad utan erfarenhet. Det beror nog på min inriktning inom redovisning, det kan vara värre för andra ekonomer tror jag. Jag fick 3 jobb efter examen så jag kunde välja och vraka.

Men du som jobbar som kredithandläggare borde väl läsa en inriktning inom finansiering i så fall?

• Annis22