• tj0rvig

Silverfiskar! (yääk!) Hur blir man av med dem?!

Blääääää... Hittade en silverfisk i morse på vår toalett. Hur blir man av med dem??
    Har mest bara lust o sanera hela huset, riva ner alla väggar, byta alla rör, såå äckligt tycker jag!!
    Men nu kan jag inte göra det.....så hur gör man för att bli av med silverfiskar?? Har aldrig haft förut.

• Svar på tråden Silverfiskar! (yääk!) Hur blir man av med dem?!
  • Michisen

Kokande vatten i avloppen - och städa noggrant!
    Gul såpa verkar de inte gilla, enligt tips jag hittade på internet om att städa med sånt.

• tj0rvig

OK ska prova!
    Men fattar inte var de kommer ifrån, jag storstädar ju toan 2 ggr i veckan MINST! O då städar jag så där "vanligt" däremellan...
    Tycker det är såå äckligt, det riktigt kryper i mig....blää..

• Cuthalion

På Anticimex sida finns en hel del information.

Vad jag har förstått är de väldigt vanliga i äldre hus vare sig man vill det eller inte. Ofta har man det utan att man får reda på det.

• Michisen

De kommer från avloppen. De har ju funnits här på jorden i 300 miljoner år, så de har god vana av att överleva!

• anniepannie84

Vi hade också silverfiskar på toaletten, trodde vi!
    Men när anticimex var på plats så förklarade de för oss attd e var pälsängrar, deras larver alltså som hade hittat fel.
    De hade förmodligen hittat dit via ventilationen sa han, så vårt försök med kaustiksoda och hett vatten i avloppen hade ju vart rätt lönlöst..
    Så se till att få dit anticimex..

• Michisen
    anniepannie84 skrev 2008-07-11 07:55:20 följande:
    Vi hade också silverfiskar på toaletten, trodde vi!Men när anticimex var på plats så förklarade de för oss attd e var pälsängrar, deras larver alltså som hade hittat fel.De hade förmodligen hittat dit via ventilationen sa han, så vårt försök med kaustiksoda och hett vatten i avloppen hade ju vart rätt lönlöst..Så se till att få dit anticimex..
    Fast nog syns det skillnad på pälsänger och silverfisk?
    Pälsänger ser ut så här: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4030
    Och silverfisk ser ut som på länken i inlägg #5?
  • anniepannie84

nja fast ändå inte.. pälsängrarna är lite silverfärgade de också och rör sig precis som silverfiskar.
    Det var vanligt att man tog fel på dom enligt anticimex...

Michisen skrev 2008-07-11 07:58:07 följande:
    Fast nog syns det skillnad på pälsänger och silverfisk?Pälsänger ser ut så här: www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi silverfisk ser ut som på länken i inlägg #5?
Svar på tråden Silverfiskar! (yääk!) Hur blir man av med dem?!