• Gärdvall

"Sommarfin" på bröllop?

Ska på bröllop om några veckor och klädseln är "sommarfin".
    Är det då OK för maken att komma i ett par snygga jeans och en skjorta?

♥ Alvin 060412 ♥ Vilmer 070904 ♥
  • Svar på tråden "Sommarfin" på bröllop?
  • Yrslan

Ja det tycker jag låter ok då.

• Daulwa

Visst, allt är säkert OK.
    Ni som känner brudparet, vad tror ni? Skulle de tycka att det var OK.
    Själv skulle jag nog inte tycka det och jag skulle nog inte vilja att min man gick så till ett bröllop.
    Men som sagt, det är era vänners/släktingars (?) dag och om du tror att de tycker det är OK, så är det bara att köra på det.

• La Lola

Ja.
    Vi hade samma önskan om kläder i våran inbjudan. Tror det stod "sommarkläder".
    O för oss var jeans helt ok. 

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • MamaKajsa

jag hade inte tyckt det varit ok om maken ville ha jeans när det står "sommarfin" på inbjudan.

• Fru T

vi hade sommafin på våran inbjudan och mannen min gifte sig i vita jeans. det va många som kom i finjeans eller finbyxer. de flästa hörde av sig innan å stämne av om det dom tänkt ha på sig va ok.

då vi själv inte va uppklädda till tänderna, ja hade knälång sommerklänning, så ville vi ju inte häller att våra häster skulle vara det.

det finns ju faktist finare jeans, man kanske inte behöver komma i blåjeans direkt

• Gärdvall

Kom på att han ju faktiskt kan ha kostymbyxor och en skjorta. Han behöver ju inte ha slips och kavaj också....

♥ Alvin 060412 ♥ Vilmer 070904 ♥
  • Halvfemhuset

Avskyr såna klädkoder som inte säger något egentligen.
    Det underlättar inte direkt för gästen som kan komma antingen alldeles för fin eller alldeles för ouppklädd. Inte snyggt att ha en sån kod. Lättare att skriva de formella klädkoderna så blir det lättare.

Förra sommaren var jag på ett sånt bröllop. ALLA män hade mörk kostym ändå förutom en kille som eg. är väldigt noga med etikett och han hade en ljus linneskjorta och linnebyxor. Fint - men ack vad utanför han kände sig. Inte schysst av brudparet att bjuda med sån kod tycker jag iaf. Klädkod är ju till för att alla ska kunna känna sig säkra på vilken nivå kläderna är på.

• La Lola
    Gärdvall skrev 2008-07-11 10:44:07 följande:
    Kom på att han ju faktiskt kan ha kostymbyxor och en skjorta. Han behöver ju inte ha slips och kavaj också....
    Ja, det funkar oxå.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Fru T
    Halvfemhuset skrev 2008-07-11 10:48:00 följande:
    Avskyr såna klädkoder som inte säger något egentligen. Det underlättar inte direkt för gästen som kan komma antingen alldeles för fin eller alldeles för ouppklädd. Inte snyggt att ha en sån kod. Lättare att skriva de formella klädkoderna så blir det lättare. Förra sommaren var jag på ett sånt bröllop. ALLA män hade mörk kostym ändå förutom en kille som eg. är väldigt noga med etikett och han hade en ljus linneskjorta och linnebyxor. Fint - men ack vad utanför han kände sig. Inte schysst av brudparet att bjuda med sån kod tycker jag iaf. Klädkod är ju till för att alla ska kunna känna sig säkra på vilken nivå kläderna är på.
    men om man inte har ett formellt bröllop så kanske man inte vill ha en formell klädkod, vi hade muntlig kontakt med alla våra inbjudna så det inte blev några missförstånd...
  • Halvfemhuset

Finns formella klädkoder - dvs att man vet vad som ingår - som är lediga i vilka kläder som avses.

• Fru T

ok vad skulle du skriva för benämning istället för sommarfin när du vill att man ska ha fina sommarkläder a´la sommarklänning, finjeans alt finbyxor, EJ kostym??

• Halvfemhuset

Kavaj eller möjligen i yttersta nödfall vårdad klädsel
    (Vårdad klädsel betyer i princip inget mer än hel och ren iof, finns inte som formell kod)

Annars tycker jag man helt enkelt ska skriva vad man menar: Blommig sommarklänning till knäna för tjejer, inga bara axlar
    Killar: Ni kan ha jeans och kortärmad skjorta.

Dumt att tro att Sommarfin tolkas lika av alla. Det kan ju vara avklippta jeansshorts på killar och bar överkropp - men välrakad! Alternativt fin linnekostym....gästerna blir oerhört obekväma när de inte vet. Du ser ju hur vi debatterar här...=)

• Fru T

hehe ja men kavaj då hade dom kommit i kostym många...

som sagt vi hade muntlig kontakt med alla å det blev inga missförstånd å linnebyxor å bara axlar var mycket välkommet, vi hade en borgelig vigsel vid havet...

• Halvfemhuset

Ja, jag är absolut inte emot själva klädseln. Bara förvirringen det skapar när man använder icke vedertagna klädkoder.

Vi hade också enkel klädsel på vårt bröllop men "sommarfin" eller "snygg" eller "som du vill" blir sällan lyckat. Er variant är ju bra då.

Svar på tråden "Sommarfin" på bröllop?