• olpansfamilj

rottweiler valp! Farliga?

Vi har precis fått tillökning i familjen med en söt voffsan valp, en rottweiler hona.
    Nu har jag läst flera trådar här bla på FL som uppmanar och talar om att den är en livsfarlig ras??? Vi har en schäfer sen tidigare och har inga problem. Vi har även en cavalier king charles spaniel.
    Nu är den bara nio veckor, men visst det märks ju att den har mer attityd än tex min cavalier...
    Ni andra med rottisar, har ni några bra tips på uppfostran och lite handledning att ge? Är den så farlig eller är det individuellt?

• Svar på tråden rottweiler valp! Farliga?
  • MissC24

Jag tror mkt beror på hur ägaren uppfostrar sig hund ärligt talat. Har träffat många rottisar och dom är genom snälla allihop

• Merveilleux

Kan bara tala om att den hund som leder bettstatistiken är TAX.

My home is where my rump rests.
  • Jazza

(Har aldrig ägt rottis själv, men har enbart goda erfarenheter av dem) Jag är fast i min övertygelse att inga hundar är farliga i rätt händer. Dessutom anser jag att det skall vara krav på valpkurs, oavsett vilken ras man äger. Mitt tips är att gå valp- och lydnadskurs med er rottis och låta den arbeta mycket i vardagen. Detta är ju något som alla raser mår bra av, men som ofta slarvas med (har jag upplevt). Lycka till!

• olpansfamilj

Oj tax????Så liten juh! ??? fast vart biten av en tax när jag var fem år...

• kodoktorn

Jag tycker att rottisarna kan vara hur trevliga eller otrevliga som helst. Träffar en del i jobbet och det beror till största delen på ägarna och på hur hundarna är uppfostrade. Men det är klart en rottis som inte har en given flockledare och tar på sig den rollen är inte rolig att ha att göra med men har ni en schäfer så vet ni ju lite hur mycket ni har att jobba med även om jag tycker att rottisarna är tuffare i psyket än schäfrarna.

• Fru T

som med alla hundraser så behöver den ju rätt uppfostran, gå en valpkurs om ni känner er osäkra. Rottisen är inte farligare än en golden. Det handlar oftast om ägaren och dess syn på hunden å hur den uppfostrar den som gör hunden farlig.

• olpansfamilj

tack för alla tips. Vi ska garanterat gå på kurs mm.....

• skytte

Måste vara inviduellt... alla rottisar som jag träffat på har vart genomsnälla och familj hundar!

• olpansfamilj

vår schäfer är världens snällaste. Väldigt vaktig men har aldrig behövt vara rädd för den.

• Jazza
    olpansfamilj skrev 2008-07-11 09:21:47 följande:
    tack för alla tips. Vi ska garanterat gå på kurs mm.....
    Så bra! Har ni barn? Jag har en kompis med tre (!) rottisar som har småbarn och hon ser till att när familjen äter tillsammans, alltd ge hundarna mat sist (så som det funkar i flocken-dvs man ger tydlig signal till hundarna att de står lägst i rang, under barnen)
Svar på tråden rottweiler valp! Farliga?