ensam häst
är det bågon som vet om lagen om att man inte får ha en ensam häst har trädit i kraft?
är det bågon som vet om lagen om att man inte får ha en ensam häst har trädit i kraft?
Visste inte ens att en sån lag ska träda i kraft. Va handlar den om? Jag har en gammal travare som gått i pension nu och går ensam hos mina föräldrar då mina andra hästar är sålda. Han har kompisar på andra sidan staketet ute, men bor ensam i stallet och verkar trivas helt utmärkt..
hästar ska alltid ha minst en kompis som sällskap. inte snällt att ha ett flockdjur ensamt, det är sunt förnuft... men det behöver inte va en häst, det kan va en åsna, eller get eller liknade om man nu inte har råd med två hästar!
Hästar ska aldrig stå ensamma i stallet, det är viktigt att dom har sällskap. Det behöver inte va en annan häst, du kan till ex köpa en gris eller get som står i boxen brevid!
Min hästa har en kanin i stallet;) Skämt å sido, jag tycker som du så länge hästen är sällskaplig. Min travare har aldrig gillat andra hästar, gått för sig själv och är ganska tjurig mot dem så jag tror inte han mår dåligt av att va ensam. Förr hade vi 5 hästar, men han va alltid på andra sidan hagen ensam. Samma nu på betet som han är på..massa hästar där men han vandrar runt själv..en enstöring tror jag;)
jag har en hingst själv. men funderar på att skaffa nån kompis till han. just nu har han visserligen utebox kan gå in och ut själv.
och i hagen jämte han så går kor med kalvar.
alltid och alltid.. dom växlar ju hage men hans är i mitten så han ser dom ju alltid. ialla fall nu på våren och sommaren
och till vintern är han i ett stall med fler hästar....
jodå..den har trätt i kraft..
Vad handlar den om då? smaragden skrev 2008-07-11 11:03:15 följande:
den handlar om att en häst inte får stå ensam i stallet.....tror inte att den behöver någon annan häst utan ett annat djur..osäker på det..likadant att hundar måste rastas var 4 timma...
Får hoppas då att att min hästs kanin duger;) Han verkar i alla fall trivas med den..haha. Skulle va synd om man måste avliva hästen bara för den inte får stå ensam, fast den inte tar skada av det..
ja jag håller med....
lite fakta hämtat från jordbruksverket
Vi informerar också om de nyheter som träder i kraft 2009 och 2010. De handlar bl.a. om att:
Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.