• Kalia

Rostfläckar på besticken!

Mina favoritbestick blir så fula när jag kör dem i diskmaskinen! De får några små konstiga fläcker som ser ut som rost.

Hur kan jag blia av med dem och hur ska jag göra för att undvika dem i fortsättningen? Kan det bero på att jag inte har diskmaskinssalt i diskmaskinen?

• Svar på tråden Rostfläckar på besticken!
  • War

Speciellt kul är det när det är sk rostfria bestick.

• Kalia

Avhärdningssalt är det samma sak som diskmaskinssalt?

• Johannas mamma
    Kalia skrev 2008-07-11 12:31:08 följande:
    Avhärdningssalt är det samma sak som diskmaskinssalt?
    Jajamensan, samma lika..
  • War

Ska minsann köpa sånt jag med, men besticken tar inte stryk av det ?

• Michisen

Hm, jag har diskmaskinssalt i diskmaskinen, men ex. saxar och annat får rostfläckar ändå?

• Michisen

Kan ju även tillägga att jag även kör med spolglans. Och Sun diskmedel i pulverform (det som tillverkaren rekommenderar för maskinen.)

• Jesspa80

Så har jag med...har i både spolglans och salt... iofs har jag ingen aning om jag doser sakerna rätt... finns nåt inställningstjofräs... kanske man ska laborera med...

• Michisen

Finns inte så mycket variation i vår bänkdiskmaskin. Man fyller på spolglans tills det blir svart på ett ställe, salt tills det blir fullt på ett annat och diskmaskinspulver i det pyttelilla facket.
    Sen ska det ju sköta sig självt, står det i manualen.

Nåja, Svinto finns ju.

• Jesspa80

Jag har nån mätare från 1-5 man kan vrida på...jag tror det har med hårt/mjukt vatten?

Svinto tar jag med. Försvinner ju tack och lov direkt då.

• mimmi 1

jag har förstått att man använder salt om man bor där vattnet är väldigt kalkhaltigt?? jag läste igenom manualen till vår nys diskmaskin, för jag hade köpt sånt där salt, vilket jag aldrig nånsinn använt i den förra... men jag kom fram till att det var just av den orsaken, kalkhaltigt vatten... det har vi inte här i norrland, så jag har inte hällt i det.

Rostfläckar på besticken har jag åxå sett ibland, och undrat... tänk om det iallafall beror på det där saltet???

Sen är jag så less på att det nästan bara finns maskindisk i tabletter nu... det är ju så oekonomiskt så det är inte klokt... sen kan man inte använda skon-programmet, för då hinner inte tabl. lösa upp sej som dom ska... det är ju bara nåt märke kvar i pulverform... dåligt!!! jag vill ha tillbaka YES i pulver....

• Kalia

Funderar på att försöka lägga i en halv diskmaskinstablett. Kan det bli rent ändå?

• esthelle

Testa även med att alltid öppna maskinen så snart den e klar, alt att när du diskar för hand torka besticken direkt & ej lämna i bestickkorgen, det är då de "rostar". Köpte precis i dagarna nya bestick till sommarstugan på ikea och i den beskrivningen stod tipsen ovan för att undvika rostfläckar.

/Esthelle

~~William 050127 & lillebror BF 081202~~
Svar på tråden Rostfläckar på besticken!