• sweetyz

Gott recept på glömmingetårta eller pinocchiotårta

Ska iväg imorgon till knytkalas imorgon och jag ska stå för efterrätten hade då tänkt att göra glömminge/pinocchio tårta men hittar inget bra recept på det. Sen undrar jag om man kan har vaniljkräm i mitten som fyllning istället för grädde.

• Svar på tråden Gott recept på glömmingetårta eller pinocchiotårta
  • Zanna1983

Klart du kan ha vaniljkräm i mitten ist

Här får du ett recept!

Marängtårta

4 äggulor röres med 1 ¼ dl socker
    blanda i 5 msk mjölk
    2 dl mjöl + 3 tsk bakpulver, som siktas ner i smeten
    Blanda sedan i 50 g smält smör eller margarin

Marängsmet

4 äggvitor hårdvispas och blandas försiktigt med 2 dl socker och 1 msk vaniljsocker

Bred ut smeten i en långpanna klädd med smörat smörpapper.
    Bred ut marängsmeten ovanpå.

Garnera med flisad mandel

Grädda i ca 175 grader i ca 30 minuter.

Den färdiga kakan delas i två halvor.

Mellan lagren läggs 3 dl vispgrädde och skivade bananer

• Solskensmor

Jaha, är det en sån tårta... Fick man lära sig något nytt idag också...

• ROGG

Hej Självklart kan du testa med vaniljkräm i mellan istället.
    Det låter gott tycker jag!
    Jag har även ökat ytterligare med en helt vanlig rulltårtsbotten
    "Som ett extra lager liksom" Denna tårta heter ibland även Herrgårdstårta du kan ju goggla på det om du inte gillar detta receptet LYCKA TILL/ROGG

Recept:Glömmingetårta
    Receptet går mycket väl i långpanna, i boken står det liten långpanna, men min mor brukar öka på med en halv sats till och göra i en vanlig.

Glömmingetårta, 6-8 bitar
    50 g margarin el smör
    1 1/4 dl socker
    3 äggulor
    3/4 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    3 msk mjölk
    100 g hasselnötkärnor (hackade)

Maräng:
    3 äggvitor
    1 1/4 dl socker

Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    ev jordgubbar el andra bär

Rör matfettet mjukt och pösigt med socker. Tillsätt äggulorna en i taget. Rör i vetemjöl och bakpulver och tillsätt mjölken. Smörj ett smörgås eller bakplåtspapper och lägg i en liten långpanna. Bred ut smeten på pappret och strö över hälften av de hackade nötterna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och rör ned sockret. Bred marängmassan över smeten i formen och strö på resten av de hackade nötterna. Grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. Låt kakan svalna något, stjälp upp den och lossa pappret. Dela kakan mitt itu. Lägg den ena halvan av kakan på ett fat med marängsidan uppåt, bred vispad grädde över kakan och ev bär. Lägg på den andra halvan med marängsidan upp. Färdigt!

• sweetyz

tack för recepten får upp tidigt i morgon och baka :)

• Midsommarafton 77

Recept från Norge

VERDENS BESTE

100 g smör
    100 g socker
    4 äggulor
    3 msk mjölk
    100 g vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

Maräng:
    4 äggvitor
    200 g socker
    1 liten påse flagad mandel

Fyllning:
    1 påse rom-kakefyll (köpes i Norge)
    3 dl vispgrädde

Gör så här:
    Rör smör och socker vitt och pösigt. Rör i äggulor och mjölk. Sikta i vetemjöl, bakpulver, och vaniljsocker. Arbeta degen samman. Fördela röran i en stor långpanna eller 2 smorda formar ca 22cm i diameter.
    Vispa ihop äggvitor och socker till en styv maräng. Bred detta över kakröran och strö över flagad mandel och grädda kakan i 180 grader ca 15-20 minuter tills marängen är gyllene.
    Ta kakorna försiktigt ut av formarna och kyl av dem på galler.
    Blanda romfyllningen och vispad grädde lätt ihop. Lägg den ena kakdelen på serveringsfatet. Bred fyllningen över, och lägg den andra kakdelen överst. Kakan är färdigt dekorerad med den flagade mandeln.

Romkräm (om du inte har den norska romkakefyllningen):
    2 äggulor
    1 msk socker
    1½ msk maizena-mjöl
    2 dl mjölk eller grädde
    8-10 droppar romessens

I en kastrull vispas äggulor, socker, mjölk, maizena och röres hela tiden och ska inte koka. Avkyl och smaka av med romessens och blanda i blandningen lättsockrad vispad grädde (2-3 dl)

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
Svar på tråden Gott recept på glömmingetårta eller pinocchiotårta