• saris

Ska åka bil långt med en 5 mån, behöver er hjälp!

Ska bil i 90 mil med vår 5 månaders. Tanken är att vi ska klara av denna sträckan under en och samma dag. Men nu börjar vi undra om vi verligen kommer att klara det och funerar på om vi ska boka vandrarhem efter vägen. Är det nån här som har erfarenhet av detta. Hur har ni gjort, hur har det gått? Vi tänkte att vi skulle åka när han fått sitt nattmål vid 4 tiden så förhoppningsvis sover han ett tag till så vi hinner en bra bit. Utan barn tar resan ca 12 timmar med mat och fika stopp. Lillen brukar inte protestera nämnvert när han åker bil. Vad tror ni?

• Svar på tråden Ska åka bil långt med en 5 mån, behöver er hjälp!
  • saris

Ingen som har åkt långt med en bebis????

• Hellobello

Jag har åkt 80 mil med en 4-5-månaders pojke (minns inte exakt hur gammal han var). För oss gick det bra, man får vara beredd att stanna ofta, och inte ha bråttomt fram. De blir less på att åka, kan bli trötta i ryggen av babyskyddet och såklart bli hungriga. Vi kunde åka långa sträckor i början, mensen fick vi stanna tätare. Men då hade vi en storasyster med som också blev less på bilåkning. Nu på sommaren kan man ju stanna på rastplatser, annars finns det många mackar längs Sveriges vägar.

Lycka till!

• ellen84

vi åkte 110 mil på en dag när vår son var tre månader, då gick det jättebra, han sov för det mesta och vaknade mest när vi ändå stannade...men det är ju stor skillnad på en tremånaders och en femmånaders bebis såklart. verkar smart att åka iväg i gryningen iallafall!
    lycka till!

• Summerlove

Vi har aldrig haft några problem när vi åkt långt tidigare, Eddie somnade nästan alltid så fort vi startade bilen, men nu när han precis blivit 5 månader är det tvärtom.. Vi hade en sträcka som tog två timmar att åka i veckan och ja.. första halvtimmen sov han sen var han vaken och gansa missnöjd.. Jag sjöng alla sånger jag kunde och busade och försökte roa honom så gott det gick.. men gud vad jobbigt det var. Igentligen var det meningen att vi skulle ner till skåne senare i sommar (50 mil från oss) men vi har avbokat det.. Det funkar helt enkelt inte. Eddie blir såå snabbt uttråkad av att sitta fastspänd, han vill upp o stå! Vi fick stanna flera gånger för att han skrek..
    Det enda som fick honom tyst en stund var när jag tog min loka-flaska och skakade så att kolsyran bubblade och lät.. Hoppas det går bättre för er   Ett tips är ju att åka på natten så barnet sover hela sträckan... men det känns inte så himla kul...

• Svimpe

Vi åkte 45 mil med vår äldsta när han var tre månader. Det blev ungefär tre pauser för amning oh blöjbyte och bensträckning.

Räkna med att du får stanna oftare än du räknat med.  Men jag tror ni kan klara av det på 12 timmar. Förutsatt att det är bra vägar och ni inte behöver puttra på 70-vägar.

• Miniigirl

Vi åkte över 200 mil när såvran son var 3 månader....dock inte på samma dag:)

vi började med att åka 85 mil..och, det tog vi på en dag! gick hur bra som helst..vi hade från början tänkt att vi skulel stanna på vägen(hade husvagnen med oss) men..det gick så fort så vi tyckte att vi kunde fortsätta hela vägen till stugan..och då hade vi inte åkt jättetidigt, vi var ungefär 10 mil hemmifrån kl 10 på morgonen, för att hälsa lite på min mamma.
    sen tog vi resterande 75 mil från ca 11 och frammåt...

• NiWa

Vi åkte ganska nyss med vår son som blir ett halvår snart. Gick jättebra, han sov ganska mycket. Men jag tror på att ta lite längre pauser så att ryggen verkligen hinner vila. När de sover i bilen så kanske de inte märker och "säger till" att ryggen blir trött.

Lycka till på resan, du ska se att det funkar kanon!

Världens stoltaste & lyckligaste mamma!
Svar på tråden Ska åka bil långt med en 5 mån, behöver er hjälp!