• Zofye

Göra egen marinad till fläskfilé?

Vi tänkte steka eller grilla fläskfilé till middag ikväll. Men det blir ju så mycket godare om man har marinerat den innan. Har ingen färdig hemma, men så kom jag på att man kanske kan göra egen?
    Hur??

• Svar på tråden Göra egen marinad till fläskfilé?
  • Jazza

olivolja, vitlök, kryddor, lite chilisås, soya och honung blir himla gött

• Zofye

åh, allt det har jag ju hemma!

Köpte nån chili-kryddblandning på kvarn som var jättegod, det kanske man kan testa?

• Jazza

ja, det lät gott... När kan vi komma, då?

• Zofye

*asg*
    Nån gång nästa vecka då jag har städat

tyvärr är nog fläskisen slut då...

Jazza skrev 2008-07-11 13:29:53 följande:
    ja, det lät gott... När kan vi komma, då?
  • War

Brukar marinera i Thaichilisås, fisksås, honung och sambalolek.

Vill jag bli risig i kistan dan efter så tar jag dessutom och spicar upp med torkade chiliflarn.... hett och jättegott.

• Jazza
    LAV0LINA skrev 2008-07-11 13:31:27 följande:
    *asg*Nån gång nästa vecka då jag har städat tyvärr är nog fläskisen slut då...
    Oh no, dammit Ja, jag skall äta räkor och champagne ikväll för att fira semestern, så jag förlåter dig
  • Jazza

En annan supergod grej vi gör med fläskis är en sk "rub" alltså en kryddblandning som man gnider in köttet i... blir skitgott. Testa att googla det, för jag har inte exakt i huvudet, men det är tex farinsocker, chilipulver, paprikapulver, lökpulver,sellerifrön, koriander osv...supergott, det blir som en skorpa

• Zofye

Åh, det lät inte dumt! 
    Tack för tipset!

Jazza skrev 2008-07-11 13:34:17 följande:
    En annan supergod grej vi gör med fläskis är en sk "rub" alltså en kryddblandning som man gnider in köttet i... blir skitgott. Testa att googla det, för jag har inte exakt i huvudet, men det är tex farinsocker, chilipulver, paprikapulver, lökpulver,sellerifrön, koriander osv...supergott, det blir som en skorpa
  • presens konjunktiv

Jag brukar basera marinaden på antingen svartvinbärssaft, öl eller cocacola. Sen har jag i lite olja, lite soja, vitlök, kanske lite vinäger, lite honung (framför allt i ölen), salt, och kryddor.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • oxytocin

Vi gör denna som är jättegod, och passar för baljväxtallergiker som jag är (det är ju annars E 322, E 410, E 412 o s v i mycket mat och marinader, som man kan känna av om man är känslig...):

rapsolja
    fisksås
    whisky
    tomatpuré
    lökpulver
    hackad/riven vitlök
    svartpeppar
    örtsalt

Svar på tråden Göra egen marinad till fläskfilé?