Göra egen marinad till fläskfilé?
Vi tänkte steka eller grilla fläskfilé till middag ikväll. Men det blir ju så mycket godare om man har marinerat den innan. Har ingen färdig hemma, men så kom jag på att man kanske kan göra egen?
Hur??
Vi tänkte steka eller grilla fläskfilé till middag ikväll. Men det blir ju så mycket godare om man har marinerat den innan. Har ingen färdig hemma, men så kom jag på att man kanske kan göra egen?
Hur??
olivolja, vitlök, kryddor, lite chilisås, soya och honung blir himla gött
åh, allt det har jag ju hemma!
Köpte nån chili-kryddblandning på kvarn som var jättegod, det kanske man kan testa?
ja, det lät gott... När kan vi komma, då?
*asg*
Nån gång nästa vecka då jag har städat
tyvärr är nog fläskisen slut då...
Brukar marinera i Thaichilisås, fisksås, honung och sambalolek.
Vill jag bli risig i kistan dan efter så tar jag dessutom och spicar upp med torkade chiliflarn.... hett och jättegott.
En annan supergod grej vi gör med fläskis är en sk "rub" alltså en kryddblandning som man gnider in köttet i... blir skitgott. Testa att googla det, för jag har inte exakt i huvudet, men det är tex farinsocker, chilipulver, paprikapulver, lökpulver,sellerifrön, koriander osv...supergott, det blir som en skorpa
Åh, det lät inte dumt!
Tack för tipset!
Jag brukar basera marinaden på antingen svartvinbärssaft, öl eller cocacola. Sen har jag i lite olja, lite soja, vitlök, kanske lite vinäger, lite honung (framför allt i ölen), salt, och kryddor.
Vi gör denna som är jättegod, och passar för baljväxtallergiker som jag är (det är ju annars E 322, E 410, E 412 o s v i mycket mat och marinader, som man kan känna av om man är känslig...):
rapsolja
fisksås
whisky
tomatpuré
lökpulver
hackad/riven vitlök
svartpeppar
örtsalt