Vill inte rapa!
Hej!
Har svårt att få min 2v. gamla bebis att rapa. Tips och råd?
Hej!
Har svårt att få min 2v. gamla bebis att rapa. Tips och råd?
Inte alltid de behöver rapa.
Märker du om h*n har ont i magen?
Flaskmatar eller ammar?
Oftast när man ammar behöver de inte rapa för de får inte i sej så mycket luft som de kan få när de äter ur nappflaska.
Men ha på axeln och klappa eller dra med ett finger längs ryggraden.
Lägga h*n på dina ben på mage och klappa lite...
Gå omkring och småstudsa lite
Men som sagt... Har h*n inte ont i magen av att inte rapa så behöver h*n nog inte det
Det är en gammal myt att barnen måste rapas. Rapar dom inte om du lägger dom på axeln och guppar lite så behöver dom inte det.
Vi rapade aldrig Nova när hon var lite, behövde hon rapa så gjorde hon det vare sig vi guppade runt med henne eller inte=)
Hej
Jag har ett knep...ska se bara så du förstår när jag ska ge mig på att förklara
har honom i sittandes på sidan i famnen så huvudet är ricktat mot antingen höger eller vänster ha en hand under rumpan, och den
andra handen sätter du fram så han kan luta sin lilla haka mellan din tumme och pekfinnger, du håller honom lutandes fram ha ett stadigt grepp under armarna.gunda rupan lite upp och ner i framåt lutad ställning!!!
va det krångligt det låter men hoppas du förstår, det funkade bra för min dotter när hon va så liten..är 2 1/2 månad nu!!
det är nya rön idag!
inte alla barn behöver rapa, en del klarar utmärkt av att
äta utan att få i sig luft...
dom som rapar gör det per automatik i upprätt läge så det är inget man behöver bry sig om i stil med rumpklapp eller så.
Vet att alla barn inte behöver rapa, men vet också av personlig erfarenhet att visa barn som BEHÖVER rapa, INTE gör det per automatik. Vi hade en liten gasballong, med magknip på grund av att han svalde massor av luft vid amning, som inte rapade om han kunde undvika det. Upprätt sittande i knä fungerade bra för oss, liksom magläge (på mammas/pappas bröst). Mot axeln med klapp i baken var helt värdelöst för oss.
Tack för tipsen!
Jag helammar och problemet är att han vill ligga vid bröstet hela tiden men blir ändå frustrerad (sparkar och river sig själv i ansiktet), så det är nog inte mer mat han behöver egentligen. Jag tänkte att det kanske var magknip och skulle bli bättre av rapandet. Han verkar sova bättre i upprätt läge mot mitt eller pappas bröst, funkade inte att sova mot mitt bröst liggandes... Vad tror ni?
Vår plutt BEHÖVER oxå rapa, han får flaska och för att undvika magknip och så mycket kräkningar efter maten så måste han rapa. Gärna under själva matningen oxå:)