• En bebis i magen

Är det någon som har använt återställande tapet/papp innan målning?

Vi håller på att riva gammal tapet i hallen. På vissa ställen hamnar vi på betongen, nästa vägg är spånskiva, en plastskiva och sen vävtapet som inte går att få lös. *pust* Tror ni att man kan ta bort så mycket som möjligt och sedan sätta på sådan papp som man sedan grundmålar och målar? Utrymmet är en hall med små väggsnuttar. Anledningen till att jag funderar på detta är att jag vill slippa slipdammet då vi inte kan stänga hallen och vi har ett litet barn som kryper.

• Svar på tråden Är det någon som har använt återställande tapet/papp innan målning?
  • Majora

Reparationstapet är guld värt, det går hur fort somhelst och blir hur bra somhelst, all den tid du sparar väger upp de pengar tapeten kostar (betalade väl... 300 spänn för en rulle på 10 meter tror jag)

• Maggis

Klart ni kan!
    Vi gjorde det i vårt sovrum och slutresultatet blev så fint. Och det var helt klart värt att slippa allt slipdamm som man hittar flera månader efter i olika vrår...

Pappen är rätt styv och vår var lite "vass" (undrar om det inte var glasfiberväv på ytan) så jag rekommenderar tunna handskar. Den var ganska lätt att bryta sönder också (eftersom den är så styv) så man får vara lite försiktig när man hanterar den.

//Maggis
  • Majora
    Maggis skrev 2008-07-11 16:23:22 följande:
    Klart ni kan!Vi gjorde det i vårt sovrum och slutresultatet blev så fint. Och det var helt klart värt att slippa allt slipdamm som man hittar flera månader efter i olika vrår...Pappen är rätt styv och vår var lite "vass" (undrar om det inte var glasfiberväv på ytan) så jag rekommenderar tunna handskar. Den var ganska lätt att bryta sönder också (eftersom den är så styv) så man får vara lite försiktig när man hanterar den.
    finns utan glasfiberväv nu! Tack o lov!
  • Maggis
    Majora skrev 2008-07-11 16:27:30 följande:
    finns utan glasfiberväv nu! Tack o lov!
    Härligt!
    Det var ju några år sedan, detta.
    Ja, då väljer man ju hellre det; jag hade skav i händerna i flera dagar efteråt.
    //Maggis
  • Majora
    Maggis skrev 2008-07-11 16:31:19 följande:
    Härligt!Det var ju några år sedan, detta.Ja, då väljer man ju hellre det; jag hade skav i händerna i flera dagar efteråt.
    ja fy, glasfiber är verkligen hemskt men hornbach eller bauhaus (minns aldrig vem som är vem) har dessa tapeter
  • En bebis i magen

Det låter ju underbart! Då ska jag bara försöka sälja idén till maken:) Har börjat riva och... ja, vad ska man säga? Många kockar som renoverat själva i detta huset;)

• Majora

En bebis i magen skrev 2008-07-11 16:39:47 följande:

Det låter ju underbart! Då ska jag bara försöka sälja idén till maken:) Har börjat riva och... ja, vad ska man säga? Många kockar som renoverat själva i detta huset;)
    samma i vårt... fy sjutton! Lycka till!
  • haberg

hur slätt måste underlaget vara för att det ska bli snyggt med renoveringstapet? Har precis som TS börjat riva ner tapet i hallen, och samma här, helt olika underlag. På vissa ställen är det fler lager... sen verkar någon ha bredspackat över mitt i alltihop. Undrar egentligen om jag kan sätta det över en tapetvägg med tex en bård på, eller syns det igenom, knöggligt liksom? kan jag sätta tapeten över en vägg som är halvt nerriven, alltså rätt ojämn?

• mejram

Vi har sån tapet i sovrummet som vi sen har målat över. Det döljer mycket, men visst ser man ojämnheter igenom. Försök att hyvla ner tapetskarvar och större bucklor. Är det bara ett lager tapet som är nerrivet funkar det nog, men är det tjockare lager som är halvt nerrivna kommer man nog att kunna se lite ojämnheter ändå.

Men som sagt - hur mycket jobb är det inte att bredspackla och slipa allt helt slätt?? Det blir ju ofta ojämnheter då med.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
Svar på tråden Är det någon som har använt återställande tapet/papp innan målning?