• MichelleS

Lite frågor angående kattungar (vaccination/pris)

Samlar alla frågor på samma tråd, orkar inte vara tjatig av mig Flört

Vad är kostnaden för vaccination för kattungar (5 st) och måste man göra på mamman sammtidigt om hon aldrig är vaccinerad?

Och med att sälja kattungar för ett vettigt pris.
    Vissa tar 100 kr men jag känner att då kan dom komma varsom och det vill jag verkligen inte.
    Sen om man nu lagt ut lite på vaccination så vill man ju ha lite för jobbet med.

Sen är kattungarna blåögda med lite längre hår och färgerna är sköldpaddsfärgade orange/svart/vit på honorna tex.

Är dom "värda" mer då?, ja frågan låter fel men vetinte hur jag ska uttrycka mig riktigt Glad

Med andra ord, hur mycket kan man få för dessa kattungar utan att känna att man "skänker" bort eller har för högt pris?

• Svar på tråden Lite frågor angående kattungar (vaccination/pris)
  • Majsan70

Bara för att kattungar är långhåriga är de inte värda mer.
    Ta ut självkostnadspris på dem helt enkelt. Mamman bör vaccineras samtidigt med kattungarna och med samma intervall. Dvs två ggr inom 4 veckor och sen en gång efter ett år.

Vad det kostar varierar stort, men har du en kull med kattungar kan du säkert få ett bra pris om du ringer o bokar tid för dem allihopa. Själv betalar jag 550 kronor per kattunge för vaccinering nr.2 besiktning samt chipning.

• MichelleS
    Majsan70 skrev 2008-07-11 16:58:28 följande:
    Bara för att kattungar är långhåriga är de inte värda mer.Ta ut självkostnadspris på dem helt enkelt. Mamman bör vaccineras samtidigt med kattungarna och med samma intervall. Dvs två ggr inom 4 veckor och sen en gång efter ett år.Vad det kostar varierar stort, men har du en kull med kattungar kan du säkert få ett bra pris om du ringer o bokar tid för dem allihopa. Själv betalar jag 550 kronor per kattunge för vaccinering nr.2 besiktning samt chipning.
    Oj vad dyrt!
    Men vad tror du det skulle kosta att bara vaccinera en katt på ett ungefär?
    Tänkte det med att det borde finnas ett pris för en kattmamma och hennes barn!
  • Majsan70
    MichelleS skrev 2008-07-11 17:04:29 följande:
    Oj vad dyrt!Men vad tror du det skulle kosta att bara vaccinera en katt på ett ungefär? Tänkte det med att det borde finnas ett pris för en kattmamma och hennes barn!
    Alltså jag kan inte säga vad det kostar att vaccinera en katt hos din veterinär. Det skiljer enormt mycket mellan de olika veterinärerna. Men 550 kronor för vaccination besiktning o chippning är billigt tycker jag.(kullpris) Vaccination ett betalar jag runt 150 spänn för eftersom de delar på doserna till kattungarna här där jag går.

Du får helt enkelt ringa runt o kolla priser. Sen tar du betalt för kattungarna vad du lagt ut under tiden de bott hos dig. (12 veckor)
  • MichelleS
    Majsan70 skrev 2008-07-11 18:15:32 följande:
    Alltså jag kan inte säga vad det kostar att vaccinera en katt hos din veterinär. Det skiljer enormt mycket mellan de olika veterinärerna. Men 550 kronor för vaccination besiktning o chippning är billigt tycker jag.(kullpris) Vaccination ett betalar jag runt 150 spänn för eftersom de delar på doserna till kattungarna här där jag går.Du får helt enkelt ringa runt o kolla priser. Sen tar du betalt för kattungarna vad du lagt ut under tiden de bott hos dig. (12 veckor)
    Jaha du menade alltså 550 kr för hela kullen, då förstår jag.
    Det var ju inte så farligt dyrt då.

Ska höra mig för till en privat här i staden som är billigast på det mesta.

Sen är det ju kul om man kan "tjäna" lite också.
  • Xtra

Att kattungarna är blåögda nu betyder inte att de för alltid kommer ha blåa ögon. Alla kattungar har såvitt jag vet blåa ögon från början - de ändras allteftersom kattungen blir äldre. Tror det är runt 8 veckors ålder som de börjar ändras till sin "riktiga" färg.

Min veterinär tar 150kr för enbart vaccination. Sen vet jag att det varierar, många är dyrare.

Vaccinerar du dem två ggr innan de flyttar till sina nya hem (vid 9 veckors ålder och sedan igen vid 12 veckors ålder) så tycker jag att du gott kan ta minst 500kr för en.

• Majsan70
    MichelleS skrev 2008-07-11 18:30:58 följande:
    Jaha du menade alltså 550 kr för hela kullen, då förstår jag.Det var ju inte så farligt dyrt då. Ska höra mig för till en privat här i staden som är billigast på det mesta.Sen är det ju kul om man kan "tjäna" lite också.
    Nej, jag menade 550 kronor per katt i kullen och det är ett hemskt bra pris för det som ingår i paketet., Alla kattungar, tycker jag, bör vara både besiktigade o id märkta på ena eller andra sättet när de lämnar sina hem. Förutom då dubbelvaccinerade. Och ja det kostar en del, men det är oxå därför de flesta uppfödare har en buffert när de tar sina kullar.
  • MichelleS
    Xtra skrev 2008-07-11 20:09:07 följande:
    Att kattungarna är blåögda nu betyder inte att de för alltid kommer ha blåa ögon. Alla kattungar har såvitt jag vet blåa ögon från början - de ändras allteftersom kattungen blir äldre. Tror det är runt 8 veckors ålder som de börjar ändras till sin "riktiga" färg. Min veterinär tar 150kr för enbart vaccination. Sen vet jag att det varierar, många är dyrare.Vaccinerar du dem två ggr innan de flyttar till sina nya hem (vid 9 veckors ålder och sedan igen vid 12 veckors ålder) så tycker jag att du gott kan ta minst 500kr för en.
    Oj trodde ju att dom skulle bli blåögda.
    Hade ingen aning om att alla katter hade blåa ögon från början =/
    menar du 150 kr för båda vaccinationerna eller för en?

Jo tänkte ta lite för jobbet också att ta hand om dom osv.
    Lite tråkigt bara när folk som känner en vill ha en kattunge, dom förstår inte att allting annat sånt här omkring kostar samt mat och då vill ma nju som sagt få lite för kissen med.
  • MichelleS
    Majsan70 skrev 2008-07-11 20:47:46 följande:
    Nej, jag menade 550 kronor per katt i kullen och det är ett hemskt bra pris för det som ingår i paketet., Alla kattungar, tycker jag, bör vara både besiktigade o id märkta på ena eller andra sättet när de lämnar sina hem. Förutom då dubbelvaccinerade. Och ja det kostar en del, men det är oxå därför de flesta uppfödare har en buffert när de tar sina kullar.
    Men jag tycker det räcker gott och väl med vaccination och avmaskning på en katt.
    Det andra såsom idmärka osv gör ju ägaren till katten/kastrerar osv.
    Allt sånt tycker jag hör ihop!

Det var så att jag tog emot kattmamman för att föda upp hennes kattungar då kattungarna annars skulle få avlivas.

Sen vill man ju att kattungarna ska komma till bra hem och då får man ju lägga en extra slant för att enbart sånna som verkligen är intresserade ska höra av sig.
  • Majsan70

Spara alla kvitton och om de ifrågasätter så visar du dem. Sand mat vaccinationer, besiktning o id märkning kostar ju en del. Arbetet kan man inte direkt ta betalt för. Man går aldrig plus som uppfödare kan jag låta meddela. Mina kattungar kostar ett antal slantar och vi blir inte rika på att föda upp katter, men det ger oss oändligt mycket annat.

• Zaria

Håller med Majsan 70

Annars kan du ju kolla vad katthemmen brukar ta för kattungar och lägga dig någonstans där. De katterna brukar också vara avmaskade & vaccinerade samt hanterade (om chansen till hantering funnits)

Hade själv gärna vetalt extra för en katt jag vet är uppfödd på ett bra sätt mot en katt som är ovaccinerad,icke avmaskad och ätit dåligt foder i någon ladugård och är halvild.

• Majsan70
    MichelleS skrev 2008-07-11 20:58:40 följande:
    Men jag tycker det räcker gott och väl med vaccination och avmaskning på en katt. Det andra såsom idmärka osv gör ju ägaren till katten/kastrerar osv. Allt sånt tycker jag hör ihop!Det var så att jag tog emot kattmamman för att föda upp hennes kattungar då kattungarna annars skulle få avlivas. Sen vill man ju att kattungarna ska komma till bra hem och då får man ju lägga en extra slant för att enbart sånna som verkligen är intresserade ska höra av sig.
    Jag förstår hur du menar, men när man köper katt så får man ju stå för omkostnaderna. Säg att du lägger ca 1000 lappen på allt inklusive mat så tar du det o det blir då självkostnadspris.
    Jag anser oxå att idmärkning o besiktning skall ske hos "uppfödaren" så blir det inget krångel runt det. Då vet du ju ännu mer med säkerhet att det är seriösa människor som köper kattungarna.
    Hade alla gjort så med sina huskatter samt då kastrerat dem så småningom så hade huskatten i dag haft ett större värde o man hade inte behövt se dem utslängda i kartonger längs vägarna.
  • Xtra
    MichelleS skrev 2008-07-11 20:55:01 följande:
    Oj trodde ju att dom skulle bli blåögda.Hade ingen aning om att alla katter hade blåa ögon från början =/menar du 150 kr för båda vaccinationerna eller för en?Jo tänkte ta lite för jobbet också att ta hand om dom osv. Lite tråkigt bara när folk som känner en vill ha en kattunge, dom förstår inte att allting annat sånt här omkring kostar samt mat och då vill ma nju som sagt få lite för kissen med.
    150kr kostar det för EN vaccination, det blir alltså 300kr för båda sprutorna för EN kattunge. Sen tillkommer ju avmaskning men det blir inte dyrt. En banminth-spruta (med pasta) kostar under hundralappen och den med 3g (finns även i 2g sprutor) borde räcka till alla kattungarna. Hur många kattungar är det? Mamman måste ju också avmaskas.

Men 500kr tycker jag att du helt klart kan ta! Vi på Örebro Katthem tar 600kr för korthåriga kattungar och 800kr för långhåriga, för de är så mycket mer eftertraktade tyvärr. Och tyvärr förstår ju inte alla att långhåriga katter kräver pälsvård... Men alla våra kattungar har fått båda vaccinationerna och de är även avmaskade. Och folk har inget emot att adoptera katter från oss.
  • MichelleS
    Xtra skrev 2008-07-12 16:53:33 följande:
    150kr kostar det för EN vaccination, det blir alltså 300kr för båda sprutorna för EN kattunge. Sen tillkommer ju avmaskning men det blir inte dyrt. En banminth-spruta (med pasta) kostar under hundralappen och den med 3g (finns även i 2g sprutor) borde räcka till alla kattungarna. Hur många kattungar är det? Mamman måste ju också avmaskas.Men 500kr tycker jag att du helt klart kan ta! Vi på Örebro Katthem tar 600kr för korthåriga kattungar och 800kr för långhåriga, för de är så mycket mer eftertraktade tyvärr. Och tyvärr förstår ju inte alla att långhåriga katter kräver pälsvård... Men alla våra kattungar har fått båda vaccinationerna och de är även avmaskade. Och folk har inget emot att adoptera katter från oss.
    500 kr låter som en bra summa och då vet man att katterna oftast kommer till ett bra hem.
    Har 5 stycken kattungar men ska nog ha en kattunge själv också.

Har haft några intresserade men jag vill inte skänka bort kattungar eftersom man får lägga ut en massa kostnader så vill man ju iallafall gå gämt med det.

Jag får fråga på apoteket ang sprutan, hur mycket som behövs och så.

Det blir ju endå 1800 kr för alla vaccinationer då alltså men i två omgångar då kan man ju ta det på två löner så man slipper ta allt på en gång sen.

Men sen vet jag många som har gjort en vaccinering och endå säljer kattungar men det tycker jag är dumt.

Kommer iallafall höra av mig till en person som jobbar ensam här i stan, han är billigast på allt.
  • Xtra

Ja, apoteket kan hjälpa dig med doseringen av Banminth. Ett delstreck är till för 1kg katt, så om kattungen väger 500gram första gången den avmaskas så ger man ett halvt delstreck banminth. Om kattungen väger 800gram så kan man utan problem ge ett helt delstreck ändå.

Sen ska de ju avmaskas igen efter 14 dagar.

• MichelleS

Det kostar lite allt som allt dessvärre men ja det kunde jag ju kollat upp innan men nu var ju fallet så att katterna skulle göras av med och jag hade inte mage till något annat än att låta dom födas upp hemma hos mig oavsett hur mykcet jag redan har att göra med.

Har tänkt att behålla en kattunge till min katt eftersom han behöver en vänn men om det blir en hona eller hane har jag världens beslut ångest för:(

Är det försen dom är 8 veckor som dom bör vaccineras första ggn och avmaskas?
    Idag är dom tre veckor så är ett par veckor kvar isåfall

Xtra skrev 2008-07-13 10:32:12 följande:
    Ja, apoteket kan hjälpa dig med doseringen av Banminth. Ett delstreck är till för 1kg katt, så om kattungen väger 500gram första gången den avmaskas så ger man ett halvt delstreck banminth. Om kattungen väger 800gram så kan man utan problem ge ett helt delstreck ändå. Sen ska de ju avmaskas igen efter 14 dagar.
  • Xtra

Jag tycker att du vaccinerar dem första gången när de är 9 veckor, och sedan igen när de är 12 veckor. Så gör vi inom Örebro Katthem.

Avmaskning är jag mer osäker på, men det ska iaf göras ett par gånger och gärna ca 1 vecka innan vaccination. Har för mig att vissa avmaskar vid 6, 8 och 10 veckors ålder.

Ta det lugnt med valet av kattungen som du själv behåller. Du kommer att märka vilken av dem som trivs kanonbra med din egna och med dig. Du hinner.

• Majsan70
    MichelleS skrev 2008-07-13 13:26:37 följande:
    Det kostar lite allt som allt dessvärre men ja det kunde jag ju kollat upp innan men nu var ju fallet så att katterna skulle göras av med och jag hade inte mage till något annat än att låta dom födas upp hemma hos mig oavsett hur mykcet jag redan har att göra med. Har tänkt att behålla en kattunge till min katt eftersom han behöver en vänn men om det blir en hona eller hane har jag världens beslut ångest för:(Är det försen dom är 8 veckor som dom bör vaccineras första ggn och avmaskas?Idag är dom tre veckor så är ett par veckor kvar isåfall
    Jag som uppfödare vaccinerar vid 8 samt 12 veckor. Det skall gå 4 veckor mellan vaccineringarna. Avmaskningen börjar jag med redan vid 4-6 veckors ålder.
Svar på tråden Lite frågor angående kattungar (vaccination/pris)