• lalasmama

grilla majs?

jo.. vi har tänkt grilla majs ikväll & undrar om nån vet ifal man måste koka den först? Jag har köpt Coops frysta majskolvar, som jag har tinat..
    tänkte skära ner dem i lite mindre bitar & trä på spett..
    eller hur gör man? hur länge ska de grillas?
    (ska även grilla champinjoner & kött, mums!)

tacksam för snabbt svar!! //m

• Svar på tråden grilla majs?
  • lilla sandra

Nej, du behöver inte koka dem först. Grilla på en sväng så att de får färg bara.

• Zimlis

i brukar koka dem en liten stund först, men det är inte nödvändigt

• lalasmama

ok! tack! ska man ha nåt spec tillbehör?
    vad är gott till? till kokt majs är de ju gott med smör & salt..

• Wren

åh, grillad majs är så gott!

brukar dela dem i 4 delar och lägga på grillen som de är, eller kanske ställa dem, så de är lätta att rulla och sen grilla tills de får lite grillränder typ. har inte kokat dem innan, men jag har läst att det också går bra, kan till och med bli godare, men då handlar det typ om 3 minuter och sen på grillen.

har använt typ coops frysta majskolvar, och bara tinat dem innan. kanske är skillnad om man använder råa.

• Maja81

När jag har grillat majs har jag oxå skurit dem i mindre bitar efter att de fått tina. Efter det har jag penslat dem med olja och sedan strött på flingsalt. Sedan på grillen ett litet tag och oj vad gott det är!

• Zimlis
    lalasmama skrev 2008-07-11 17:59:21 följande:
    ok! tack! ska man ha nåt spec tillbehör?vad är gott till? till kokt majs är de ju gott med smör & salt..
    Alltså själva majsen är så god själv - så jag brukr mest äta den ihop me köttet och allt annat smaskigt man har grillat till
  • Lena

Detta brukar vi ha till majskolar. Jag skulle ge upp att trä dem på spett de är hårda i stammen

Lime- och chilismör

100g rumsvarmt smör
    2 msk finhackad scharlottenlök
    1 tsk finhackat citrongräs
    1 tsk finhackad chilifrukt
    2 msk färskpressad limejuice

Fräs charlottenlök och citrongräs på svag värme i ca 5 min i 1 msk av smöret. Låt svalna. Blanda alla ingredienser i ens kål. Servera gärna till majskolvar.

• sabina82

det bästa sättet att grilla majs på enligt mig är att dela på dem en gång, lägg på en smörklick och lite flingsalt eller vanligt salt, slå in dem i lite folie och lägg på grillen. Dem kokas och grillas på samma gång och blir så¨där gott saftiga som man vill ha dem och inte hårda och brända som dem kan bli.

• Nea1980

Jag brukar smeta in dem i soya, det gillar jag :)

• Linam370

Köp majskolvar på burk, 4 stycken i varje.
    Vi delar dem en gång så blir det en lagom portionsbit. Pensla med santa Maria Garlic grillolja och grilla sen. Brukar vara det av tillbehören som försvinner fortast

• Norrskenet

Jag har då inte lyckats grilla majs så att det blir moget utan att koka dem först. Så nu kokar jag dem (hela) i ca 5 min, penslar på dem med olja o sedan grillar jag dem i ca 5 min. Att trä dem på spett är ju omöjligt! Så hårda i mitten! Har då använt minimajs på spett i stället!

• jeli79

JAg marinerar alltid majsen innan de läggs på grillen. Delar dem på 3-4 bitar innan. Gott med smör till oxå fast de är marinerade men lika gott utan. Åh, va sugen man blev nu då!!!!!!!!

• Frida07

Grillade Majskolvar som är så gott!
    Nej du behöver inte koka den.
    Vi brukar pensla dem med lite olja när vi grillar dem men det är ine nädvändigCool
    Jag tycker det tillhör sommaren att grilla majskolvar.
    Limesmöret lät ju väldigt gott till.

Svar på tråden grilla majs?