• Nejjah

I vilken ställning födde ni som INTE sprack under förlossningen?

Som rubriken lyder.

Jag börjar förstå att det hänger lite på vilken ställning man föder i, huruvida man spricker lättare eller inte. Att spricka är ju en av mina många förlossningsrädslor så är tacksam för alla svar !

• Svar på tråden I vilken ställning födde ni som INTE sprack under förlossningen?
  • Moa38

fött tre barn halsittandes och har inte spruckit någongång. Min bm sa under senaste förlossningen att de lättare kan se och hålla emot med varma handdukar i mellangården när man krystar och då är risken för att spricka mindre.

• castillo

jag låg på rygg och sprak. men tror der har med annat att göra också. min förlossning gick väldigt fort och det gjorde att vag, inte töjdes ordenkigt och sprak lätare,
    men köp havandeskapsolja och smörj in varje dag det hjälper lite ialafall,
    sen är det inte så farligt om man spriker lite gran , själv sprak jag rejält men alt är läkt och inte har sexlivet blivit sämre för det.

• Nejjah

Med halvsittandes menar du som i gynställning fast mer upp med överkroppen?

Moa38 skrev 2008-07-11 20:33:02 följande:
    fött tre barn halsittandes och har inte spruckit någongång. Min bm sa under senaste förlossningen att de lättare kan se och hålla emot med varma handdukar i mellangården när man krystar och då är risken för att spricka mindre.
  • Familytime

Det beror egentligen inte på ställningen utan på hur snabbt det går, hur stort barnets huvud är och hur töjbar man är därnere. Dessutom har det även med hur mycket BM hjälper till vid utdrivningsskedet.

Jag har fött två barn, 4200 gram och 4425 gram och jag sprack ingenting med någon av dem. Jag har fött sittandes/liggandes på rygg. Det är en form av sittställning, fast man ligger ner. Den där vanliga som man födde i förr. Den som folk säger är den värsta, men det har gått bra för mig.

Många säger att man spricker mindre om man står upp eller om man sitter på huk, men jag vet att man inte får så mycket hjälp av BM då och då vet man ju inte hur det går ändå.

• Myror i brallan

Jag låg på sidan och jag sprack ingenting

• Nejjah

Jag är rädd för att spricka och för att få problem med urinläckage.. Hört såna skräckhistorier om folk som spruckit och har problem att hålla tätt hela livet sen.. :( Är också rädd för att man inte ska se "normal" ut därnere efter att man sytt och grejat.. Haha nojjig så ini! Men det är för att jag är så okunnig inom området.. Är ju trots allt blivande mamma för första gången :P

• ÖNadja

Jag födde i den "vanliga" ställningen, halvliggandes/halvsittandes, och jag sprack ingenting. (fick däremot nysta fast 2 "skenhetsstygn")

Vet inte om det har med ställningen att göra, jag tror mer att det var tack vare våran underbara BM som vi hade! =)

Jag hade skrivit i mina papper att ja va rädd för att spricka, men jag insåg inte hur rädd jag var förrän jag låg där. Jag fick panik och började hyperventilera, det var jätte jobbigt. "Alla" spricker och det är inget farligt, det visste jag, men jag var ändå så fruktansvärt rädd. Nu i efterhand så förstår jag varför jag var så rädd, samtidigt som jag inte hade behövt vara det. Håller tummarna för att vi ev. nästa förlossning vara lite mer avslappnad. =)

• miamammsen

Födde första i halvsittandes ställning med fötterna i gynstöd.. Fick endast några små bristningar då...

Andra föddes fort liggandes på nänster sida med höger benet uppe på en BM s axel- Inga bristningar eller nån spricka då...

Tredje föddes oxå väldigt fort i halvsittandes och sprack inget då heller..

Jag tror inte det spelar så stor roll i vilken ställning man föder i endast vid frörsta hade jag en Bm som satt med en handuk och höll emot lite, men de andra två har de inte hunnit. Tror mer på hur avslappnad man är och hur mycket man litar på sin egen kropp...

• Moa38
    Nejjah skrev 2008-07-11 20:35:51 följande:
    Med halvsittandes menar du som i gynställning fast mer upp med överkroppen?
    ja precis.
  • snappi81

Jag låg i gynställning när jag födde men enligt min bm så beror det inte på ställningen utan hur snabbt/långsamt det går, om huden hinner töjs ordentligt så är risken mindre att du spricker..

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
Svar på tråden I vilken ställning födde ni som INTE sprack under förlossningen?