• Pallas

4 år och glasögon

Vår fyraåring kommer troligen få glasögon i höst, och jag undrar hur det varit för andra som fått glasögon tidigt. Jag var själv sex år och förstod vad det var frågan om, men det är tveksamt om vår son, som är sent utvecklad, fattar det.

Vad väljer man för glasögon? Hur håller de? Hur har barnen reagerat?

• Svar på tråden 4 år och glasögon
  • Norrskenet

Min dotter fick glasgögon när hon var 3 år o det gick jättebra. Hon vägrade inte alls att ha på dem o tog inte av sig dem heller. Hon insåg nog snabbt att hon såg mycket bättre med dem =)

Försök välja glasögon som har lite kraftigare bågar, fast det inte är så lätt alltid o glasögonen kan bli för "markerade" på små barn. De kommer nämligen med stor sanolikhet gå sönder ett antal ggr... Vi har fått byta bågar flera ggr per år. Men hos vår optiker är det en garanti på ett år, så kolla vad som gäller hos er optiker!

• Pallas

Ja, det känns ju som en inte helt billig grej. Vet ju vad mina egna brillor kostar, och det är inte hallon för plånboken direkt...

• HoneyPuff

Jag minns inte hur det var när jag fick glasögon för jag var bara 1½ år då vilket på den tiden (70-talet) var mycket ovanligt har jag förstått.

Det som var bra med att få glasögon så tidigt var att de blev som en del av mig. Det var lika naturligt för mig att ta på glasögonen som byxorna, eller borsta tänderna på morgonen när jag skulle till skolan. Det var liksom aldrig någon diskussion, det var så det skulle vara. Då var det betydligt jobbigare för kompisarna som fick glasögon i 4:an för då var man ju så medveten om sitt utseende och glasögon var något ovant.

Det som jag minns var lite svårt var att få dem att sitta bra på lilla näsan. Men då fanns det ju bara typ en modell barnglasögon och numera finns det ju en uppsjö varianter så det är nog lättare att hitta några som sitter bra idag.

Jag har haft sönder några glasögon men faktiskt inte så många som man kan tro. Glasögonen är ganska flexibla och håller för rätt mycket. Det värsta var nog gymnastiken i skolan. Basketbollar är hårda antingen man har glasögon eller inte......

Ja så var det på 70-/80-talet men hoppas du får lite mer uppdaterade svar av någon annan om hur det är idag för små barn med glasögon. Lycka till!

• Norrskenet

Ni får inte något bidrag för glasögonen? Där jag bor (i Norrbottens län) behöver vi inte betala glasen alls, utan bara bågarna, så det är jättebra!

• Pallas

Jag vet inte om det utgår några bidrag, men det skall så klart kolla supp.

• Linda1976

Beroende på vilket landsting du tillhör kan du få bidrag till glasögon. I VG-regionen tex är det 500:-/barn och år under 8 år (eller vid nytt recept), är det högre styrkor är det 800:-. Men det varierar väldigt. Halland är ännu generösare.

Se till att få ridtoppar påmonterade (ser ut som bokstaven "C" och gör att de sitter bättre, samt silikonsadlar, alt hel silikonnäsbrygga om näsryggen fortfarande är väldigt platt.

Vet du vad han har för styrkor, så kan jag tipsa om glas också!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Pallas

Linda: Har ingen aning än. Fick remiss till ögon från 4-årskollen på BVC. Blir nog besök där efter semestern någon gång.

• Linda1976

Aha ok Jaja, du får hojta om du behöver hjälp. Man är ju rätt utlämnad som konsument, faktiskt.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Kan bara säga att rent generellt så funkar glasögon och barn väldigt bra idag. De flesta gillar att välja färg och prova och är det bara en pedagogisk person hos optikern som hjälper er, så brukar det gå fina fisken! Har jobbat i branschen i 7-8 år och faktiskt så är det väldigt få "problembarn" som jag tagit hand om... De flesta barn blir glada när de upptäcker hur bra de faktiskt ser med dem...

Och mycket hänger på hur föräldrarna agerar!

• Pallas

Har en jättebra optiker som jag går till själv, så det blir nog den vi väljer även för sonen. Men visst är det en djungel som konsument...

Svar på tråden 4 år och glasögon