• Puffen

När föddes dina tvillingar?

Jag är gravid med tvillingar (v.31).
    ALLA påstår att tvillingar föds mycket tidigare (och ofta med snitt) än enlingar, stämmer det verkligen?

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 & tvillingar (flicka + pojke) BF -080917
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-13 09:10
    Kolla gärna denna omröstning också:
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m34409583.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När föddes dina tvillingar?
  • Pillan81

Mina tvillingar föddes i v. 33+5 pga vattenavgång o v. 33+2. Det blev till slut ett akutsnitt pga att de inte kunde stoppa värkarna till slut och nr 1 låg i säte så vaginalt fick det inte bli, tyvärr

• UWO BaraJag

Annat:

1:a paret planerat snitt v.37 pga säte/huvud
    2:a paret akutsnitt v.31+4 pga placentaavlossning

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • UWO BaraJag

Alltså, tvillingar föds ju oftare tidigare jmf med enlingar. De brukar även ha en mindre tolerans på att mamman får gå över tiden när hon bär tvillingar jmf med enling.
    Men visst finns det de som går tiden ut och även går över tiden.

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • listo

Mina tvillingar föddes i v 34+0.

Bara några månader innan jag blev gravid med tvillingarna, hade MVC haft inte mindre än 4 tvillinggravida i vår rätt lilla stad. Av dessa 4 var det 3 st som gick tiden ut, en gick till och med ÖVER tiden. Barnmorskorna var väldigt förundrade eftersom tvillingar i snitt föds efter 37 veckor jämfört med 40 veckor för enlingar.

DejaMoo: The feeling that you've heard this bull before
  • vicsun

Födde vaginalt v 35 ettan låg fixerad, vändning av tvåan som kom med buken upp och fötterna först, men det gick bra det med..

• Nejjah

Jag har precis läst mig till att anledningen till att de flesta tvillingar föds för tidigt är oftast för att det uppstått en komplikation av något slag. Komplikationer som uppstår oftare hos tvillinggravida då det blir en mer krävande graviditet och belastning för mamman och kroppen än hos en som väntar ett barn. Det skulle alltså handla om planerade eller akuta kejsarsnitt eller igångsättning hos dem som föder sina tvillingar för tidigt.

Så jag är lite mer nyfiken på hur många som fött för tidigt men som gjort det av anledningen att förlossningen bara startade och bebbarna ville ut. Dvs utan några komplikationer eller planerade snitt. Att det kom naturligt.

Finns det nå såna här?

• golfvr6

Jag gick hela vägen med mina jättebebisar 4045g och 4665g!!!Det går att gå hela vägen men det är kämpigt.Kolla gärna in kulan eller kanske badbollen i mitt galleri.Hihihihi

• golfvr6

Glömde skriva att det blev snitt tillslut efter 1,5 dygn med värkar som inte gav ett skit!

• Tettan
    golfvr6 skrev 2008-07-11 21:53:59 följande:
    Jag gick hela vägen med mina jättebebisar 4045g och 4665g!!!Det går att gå hela vägen men det är kämpigt.Kolla gärna in kulan eller kanske badbollen i mitt galleri.Hihihihi
    Alltså jag tyckte jag var stor, mina grabbar kom efter igångsättning på BF, 3340 och 3440g...

Som sagt mina kom efter igångsättning på BF vad är det? 40+0?
  • golfvr6

De försökte som sagt sätta igång mig med på 40+0

Svar på tråden När föddes dina tvillingar?