• Anonym

Ska flytta in till min pojkvän

Har varit tillsammans med en man som har barn från tidigare förhållande i några år. Själv har jag också ett barn från tidigare relation. Han hade en BR och jag en HR, så jag flyttade in till honom under en period, men det funkade inte, då jag kände dåliga vibbar från hans tidigare förhållande och jag kände mig inte som hemma. Dessutom var det helt fel läge av stan, så jag flyttade tillbaka till min HR och sade att vi måste hitta nåt gemensamt. Nu har vi varit särbo i nästan ca 8 månader, men vi har bråkat ganska mycket, just pg a det här med boendet, vilket har förstört en del. Men så tog han sitt förnuft till fånga för någon månad sedan (sedan dess har allt varit toppen!) och bestämde sig för att sälja sin bostad och köpa nåt annat som båda gillar, vilket han nu gjort. Så inflyttning blir om 2 månader. Problemet är att det är han som har pengarna och han vill helst stå ensam som ägare, eftersom han känner att vi haft så mycket strul så länge. Han vill att jag bor där gratis under ett år, och att jag därefter kan köpa in mig som delägare. Men jag är rädd för att en dag riskera att bli utslängd och känna mig som en inneboende (igen!) Han vill nämligen att jag ska spara pengar och slippa betala något så att jag inte känner att jag inte gör ett bra klipp på att flytta in hos honom. HAde ni gjort det? Jag får inte hyra ut min lght i 2:a hand en gång till, för det gjorde jag för ett år sedan, så det enda nu är att säga upp den helt, vilket känns farligt, då den ligger i en mycket attraktiv del av stan. Hjälp mig med råd snälla!

• Svar på tråden Ska flytta in till min pojkvän
  • Meli

Jag tycker, ärligt talat att det låter vettigt, som han säger. Du får ju bo där gratis, och kan ju använda de pengarna att köpa in dig i lägenheten sen. Skulle det inte fungera, så är det ju lättare att separera om man inte äger lägenheten tillsammans.

Det är inte heller så att han bara kan kasta ut dig om ni är sambo, i alla fall.

Varför kan du itne hyra ut dinlägenhet i andra hand igen??

Kram

• Anonym

Jag bor hos min sambo på den premisserna. Han har ett hus som jag i noveber flyttade in i. Nu känner jag mig jättehemma men i början åkte känslorna berg och dalbana. Han har visserligen erbjudit mig att köpa in mig i huset men jag har valt att avstå då halva huset skrivs över på mig när vi gifter oss nästa år. Mitt råd till dig är att flytta hem till "honom" om du i ditt hjärta känner att det är honom du vill leva med. Trots allt skaffar han ju en ny lägenhet fär ER skull. Omtänksamt av honom att låta dig bo gratis ett helt år!! Förstår samtidigt att det måste vara skrämmande att säga upp din lägenhet då jag antar att du bor i en storstad där det inte är så lätt att få tag i en lägenhet. Fälj ditt hjärta men tappa samtidigt inte förståndet! Kram

• NyaDrömmar

Du kan ju verkligen inte begära att stå som delägare om du inte bidragit ekonomiskt till att köpa den nya bostaden! Jag förstår att det inte är kul att "bo i nån annans lägenhet", särskilt om du inte kan hyra ut din lägenhet igen. Det låter väl även i mina öron som en god idé att ni bor ihop på prov och du spara pengar för att köpa in dig och bli delägare i lägenheten. Varför får du inte hyra ut i andra hand? Förstår att du inte vill göra dig av med lägenheten, det hade jag också ogillat. Du kanske kan spara pengarna enligt era planer, och trivs du inte kan du köpa dig nåt eget?

• Anonym

Det här låter jättehemskt...men jag kände detsamma, och vill berätta vad som hände mig, jag ville verkligen inte flytta "in till han", jag hatade det, mycket rädsla att han skulle kasta ut mig osv...Han erbjöd sig då att vi skulle skriva ett "kontrakt" (inofficiellt iof men ändå), där det stod att han inte skulle kasta ut mig om det skulle bli tjafs, ta slut eller nåt sånt, däremot om det riktigt tog slut definitivt skulle jag(!) bo kvar i hans lägenhet, han skulle ta nödvändigaste och flytta ut tillfälligt till en vän eller vad han hade tänkt, vi skulle tillsammans fortsätta dela hyran, MEN jag skulle direkt leta ny lägenhet, men det kändes väldigt bra att jag aldrig skulle kunna "hamna på gatan" bara sådär helt appropå...
    Vid vårt första riktiga gräl som sammanboende, där det blev tal om separation rev han detta kontrakt och sa att det skrevs ju för att jag skulle flytta in till honom, och så vände han det mot mig och sa bara "jaha, det var därför det skrevs, för att du skulle kasta ut mig! Nädu jag stannar här, det är min lägenhet!"
    Och vad kan man då göra, inget!
    Nu tycker jag i alla fall att din man verkar betydligt mer mogen och har en genomtänkt plan vad gäller detta...han har ju som också "offrat" nåt han gillar (vad jag förstår gillade han förra lägenheten och ville bo kvar där) för din skull och för att få bo med dig...
    Ja, jag hade som inga direkta råd, hoppas du hittar en lösning som känns rätt för dig i alla fall...

• Fideli

Flytta in till honom, jag tycker att hans erbjudande är fint, men ställ samtidigt upp dig i den komunala bostadskön, så har du en reträtt om det skulle behövas.
    Lycka till!

• Anonym

Ja, om jag bor där gratis så borde man kanske skriva ett kontrakt hos advokat om att jag inte kan bli utslängd med mitt barn förrän jag hittat annat boende. Det är nog det enda skydd man kan begära som inneboende.

• Anonym

JAg hyr bostad av Drott och enligt dem är det nya regler som gäller. Man får bara hyra ut i andra hand om man fått jobb eller studerar på annan ort! Förra året kunde man även hyra ut i 2:a hand för att provbo hos sin partner, men tydligen inte längre!!
    I så fall får jag göra det svart och det vågar jag nog inte! Men tror ni inte att jag kommer att känna mig urdum och att irritationsmoment kommer att uppstå då jag inte kommer att betala något till honom för att bo där med mitt barn!? Något måste man väl ge, eller?

• NyaDrömmar

Du kan väl betala en liten summa, såklart man vill betala för sig. Halva månadsavgiften (om inte den är skyhög) låter väl bra, eftersom han äger lägenheten får han stå för lånedelen.

Hmm, det var dumt. Men om valet finns mellan att säga upp lägenheten och hyra ut svart är väl alternativ två bättre (om man inte råkar illa ut), det värsta som kan hända är väl att du förlorar lägenheten, det gör du i vilket fall i alternativ ett. Vilka dumma regler!

• Anonym

Jag vet.....urdumma regler!
    Hyran för hans BR är 3700:-/mån, men ska jag betala hälften av det så kan jag ju inte spara så mycket som han vill att jag ska spara!

• Anonym

Du litar inte mycket på han som ska bli far till ditt barn, inte...

Jag förstår inte heller hur du kan kräva att få stå som delägare till en lägenhet som du inte ska betala någon månadsavgift på, och inte har betalat något på...

Kanske dags att släppa på kontrollbehovet och våga lite.

Det värsta som kan hända om du hyr ut i andra hand utan att fråga först är att du förlorar lägenheten, och det gör du ju ändå om du säger upp den.

• kaffekatten

Hej, jag tycker att Drott verkar ha felinfomerat dig om vad som gäller för andrahandsuthyrning. Detta står på hyresgästföreningens hemsida:

"Fråga
    Under vilka förutsättningar får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Svar
    För att få hyra ut din lägenhet i andra hand måste du antingen ha hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Om hyresvärden inte ger sitt samtycke, kan du alltså ansöka om tillstånd hos hyresnämnden. För hyresnämndens tillstånd, krävs att du har "beaktansvärda skäl". Som beaktansvärda skäl räknas t ex studier eller tillfälligt arbete på annan ort, vistelse på sjukhus eller vårdinrättning eller om man vill flytta ihop med någon på prov. Slutligen krävs att hyresvärdeninte har befogad anledning att vägra samtycke, vilket innebär att andrahandshyresgästen skall vara godtagbar för hyresvärden."

Jag har under många år arbetat med rådgivning som gäller just frågor om bla andrahandsuthyrning, och jag vet att det skulle bli enklare att få hyra ut i andra hand. Det kan ju vara så att Drott har inskränkt sina regler för attde inte vill tillåta andrahandsuthyrning, men om du begär det pga provsamboende och de säger nej, kan du överklaga deras beslut till hyresnämnden tror jag. Ring dit och kolla:

Stockholm
    Box 8301
    104 20 Stockholm Tel.
    08-657 58 00 Fax
    08-657 58 60 E-post
    hyresnamndenistockholm@dom.se
    Västerås
    Stora Gatan 50
    722 12 Västerås Tel.
    021-17 02 00 Fax
    021-12 01 75 E-post
    -
    Linköping
    Box 359
    581 03 Linköping Tel.
    013-25 10 00 Fax
    013-14 56 62 E-post
    hyresnamndenilinkoping@dom.se
    Jönköping
    Torggränd 3
    553 20 Jönköping Tel.
    036-15 66 60 Fax
    036-15 66 65 E-post
    -
    Växjö
    Box 2
    351 03 Växjö Tel.
    0470-868 00 Fax
    0470-868 20 E-post
    hyresnamndenivaxjo@dom.se
    Malmö
    Box 4287
    203 14 Malmö Tel.
    040-35 34 00 Fax
    040-30 27 28 E-post
    hyresnamndenimalmo@dom.se
    Göteborg
    Box 11109
    404 23 Göteborg Tel.
    031-701 12 60 Fax
    031-701 12 70 E-post
    hyresnamndenigoteborg@dom.se
    Örebro
    Box 57
    701 41 Örebro Tel.
    019-16 63 00 Fax
    019-611 61 45 E-post
    hyresnamndeniorebro@dom.se
    Gävle
    Box 1135
    801 35 Gävle Tel.
    026-17 67 00 Fax
    026-17 67 99 E-post
    -
    Sundsvall
    Box 415
    851 06 Sundsvall Tel.
    060-1867 90 Fax
    060-18 67 94 E-post
    -
    Umeå
    Box 324
    901 07 Umeå Tel.
    090-17 21 90 Fax
    090-13 13 94 E-post
    hyresnamndeniumea@dom.se
    Luleå
    Box 849
    971 26 Luleå Tel.
    0920-29 55 00 Fax
    0920-29 55 60 E-post
    hyresnamndenilulea@dom.se

Tycker absolut att du skall ta emot din killes erbjudande, flytta in och hyra ut lägenheten i andra hand. Ominte annat, så kan du ju hyra ut i andra hand utan tillstånd, det som händer är att du kan bli anmanad att vidta rättelse (dvs sluta hyra ut i andra hand). Det måste hyresvärden göra innan han kan säga upp lägenheten. Om du inte slutar hyra ut i andra hand kan du i så fall bli av med lägenheten. Men det är väl ändå bättre än att säga upp den omedelbart, om det känns jobbigt för dig?

Lycka till! Det kommer säkert gå jättebra med sambon!!!

Kramar!

• Anonym

Tack SNÄLLA före era goda råd, framförallt kaffekatten!

Vill bara göra klart för er att jag äger en liten summa pengar och skulle vilja ta lån så att jag kan stå för åtminstone 1/3 av kostnaden för bostaden. Jag vill naturligtvis inte bli delägare om jag ska bo gratis, men jag skulle vilja köpa in mig så att jag känner att det även känns som "mitt"! Om man bor gratis hos någon (framförallt om man har barn) så blir det ofta en massa onödig irritation ibland om att "du bor minsann gratis!" och så känner man sig dum om man tar dit sina vänner för ofta etc. Det är DÄRFÖR jag hellre skulle betala 5000:-/mån till något som växer på sikt och som känns som "mitt", istället för att bo gratis, inte känna mig delaktig och lägga undan 5000:-/mån på ett konto som förmodligen inte växer!
    Men han är sådan; han har barn sen tidigare och massor med dåliga erfarenheter om att äga saker ihop, såsom bostad etc. Framförallt när det inte varit så bra mellan oss tidigare. Så jag kanske ändå ska ta och göra som de flesta av er föreslog. Hyra ut i 2:a hand ett år till och bo där gratis.

Svar på tråden Ska flytta in till min pojkvän