• Anonym (omskärelse)

omskärelse eller snitt vad hade ni valt för era pojkar

Har en pojke på 8 år med väldigt trång förhud ska nu operaras i aug. Förhoppningsvis blir det ett snitt men de vet inte förrän de börjar om det går annars blir det omskärelse. Jag börjar nu bli jätte nervös över allt detta och skulle jätte gärna vilja har lite erfarenheter av er. Är det någon som känner något som gjort snitt eller omskärelse på sina barn och hur gick det ?

• Svar på tråden omskärelse eller snitt vad hade ni valt för era pojkar
  • Anonym

kände en killesom gjorde omskärelse av hygieniska skäl vid 14 års åldern, det gick hur bra som hälst,

• Anonym (mammsingen)

Har samma funderingar...vår kille är bara fyra år men har trång förhud som förmodligen behöver opereras. Jag tycker att omskärelse låter lite drastiskt och undrar om det inte blir något som är känsligt sen när de blir lite äldre, att de ser annorlunda ut, menar jag.  Lutar därför mer åt snitt men har hört att risken är att det kan växa igen så man måste göra om ingreppet. Dessutom kan man ju undra hur det ser ut om förhuden fladdrar löst

Ingen som har gått igenom detta? Och ni som har vuxna män som är omskurna, hur upplever ni det? Är det något man som man skäms för när man träffar nya partners - och hur har ni tagit det när ni träffat era män?

• Anonym

Könsstympning hos barn är väl förbjudet?

• Anonym (en som vet)

Hej!

Min sambo hade för tråg förhud när han var liten.
    Gjorde den vid 8-års ålder.
    De gjorde bara ett snitt och har funkat bra, han har kanske inte lika lång förhud som endel andra. Typ när man drar i förhuden så räcker den lite över ollonkanten.
    Han minns att det gjorde ont första dagen sen fick han en massa glass det var hans minne av allt.

• fruis
    Anonym skrev 2008-08-02 21:21:40 följande:
    Lustigt nog så är det inte det. Men i det här fallet är det ju dessutom en medicinsk orsak till operationen och då är det så klart inte förbjudet.
  • Anonym (xx)

Anonym (mammsingen) skrev 2008-08-02 21:20:20 följande:

Och ni som har vuxna män som är omskurna, hur upplever ni det? Är det något man som man skäms för när man träffar nya partners - och hur har ni tagit det när ni träffat era män?
    Jag inbillar mig att det är ganska "vanligt" med omskurna killar idag (om man jämför med kanske 10-15 år tillbaka) med tanke på att det idag finns ganska många omskurna muslimer i Sverige. Tror inte att man tänker på det så mycket. Min man är omskuren (av medicinska skäl) och jag hade inte tänkt på det om han inte sagt det själv i början av vårt förhållande.
  • Anonym (En som vet)

Har själv opererat bort förhuden av medicinska själ. Medans man inte träffade tjejer var det väl inget man tänkte på, men när man kom upp i den åldern och blev mer medveten kändes det lite jobbigt. Men det visade sig snart att dom man träffade inte tyckte det var så konstigt. Det har heller inte påverkat känsligheten tror jag (har ju inget att jämföra med:) ). Rent hygienmässigt är det nog också bra.

• Anonym (En som vet)
    Anonym (En som vet) skrev 2008-08-02 21:48:22 följande:
    Har själv opererat bort förhuden av medicinska själ. Medans man inte träffade tjejer var det väl inget man tänkte på, men när man kom upp i den åldern och blev mer medveten kändes det lite jobbigt. Men det visade sig snart att dom man träffade inte tyckte det var så konstigt. Det har heller inte påverkat känsligheten tror jag (har ju inget att jämföra med:) ). Rent hygienmässigt är det nog också bra.
    Sorry, skrev lite långsamt. Det citerade inlägget är mitt och jag får väl kalla mig en som vet 2
  • Anonym (mammsingen)
    Anonym skrev 2008-08-02 21:21:40 följande:
    Men jisses! Läs TS så du ser vad det handlar om!

För övrigt tackar jag för alla informativa svar
  • Larsgubben

Jag är själv omskuren, så det hade jag valt. Det är inget att vara nervös inför. Lycka till!

• Anonym (mammsingen)
    Larsgubben skrev 2008-08-04 12:35:09 följande:
    Jag är själv omskuren, så det hade jag valt. Det är inget att vara nervös inför. Lycka till!
    Du har aldrig upplevt det som pinsamt, typ i yngre tonåren eller i gympaduschen eller så?
  • Anonym

Och ni som har vuxna män som är omskurna, hur upplever ni det? Är det något man som man skäms för när man träffar nya partners - och hur har ni tagit det när ni träffat era män?
    tycker det är tusen gånger sexigare, fräschare och snyggare med omskuren snopp. Nu var detta inte anldeningen till att jag gjorde det på min son, men min man är stolt över sin snopp och har tydligen fått många komplimanger från både killar och tjejer hahaha
  • Larsgubben

Anonym (mammsingen) skrev 2008-08-04 14:54:35 följande:

Du har aldrig upplevt det som pinsamt, typ i yngre tonåren eller i gympaduschen eller så?
    Jag hade önskat att jag blev omskuren i tonåren, så jag har ingen erfarenhet av hur andra barn/unga reagerar. Jag blev omskuren när jag var 23 och har enbart fått positiv respons av kvinnor. På nakenbad har några kommenterat att det är snyggt
  • Larsgubben
    Anonym skrev 2008-08-04 15:22:18 följande:
    tycker det är tusen gånger sexigare, fräschare och snyggare med omskuren snopp. Nu var detta inte anldeningen till att jag gjorde det på min son, men min man är stolt över sin snopp och har tydligen fått många komplimanger från både killar och tjejer hahaha
    Din man är inte ensam
Svar på tråden omskärelse eller snitt vad hade ni valt för era pojkar