• Baba Screetch

Vinbärssnäckor V.S mördarsniglar

Läste här en gång om att vinbärs-snäckor (de STOOORA sniglarna med hus på ryggen) äter mördarsniglar?

Stämmer det???

Har nämligen hittat ett coolt gäng med vinbärs-snäckor idag som vi tänkte "plantera in" i vår snigelrika trädgård i hopp om att dom käkar dessa mördarmonster..

Eller gör vi bort oss om vi tar hem såna???

Snälla HJÄÄÄLP!!!!!

Gå inte i nån annans fotspår om dom leder dig på villovägar...
  • Svar på tråden Vinbärssnäckor V.S mördarsniglar
  • jessicolors

Vinbärssnäckor är de normalstora sniglarna med brunt hus på ryggen, vanliga överallt, och de äter inte mördarsniglar. Det finns stora sniglar också, samma storlek som skogssnigel, med hus på ryggen men de vet jag inte vad de heter. De är lite mer ovanliga och jag har aldrig hört talas om att de äter mördarsniglar.
    Mördarsniglar är ett jäkla gissel. *suck* Vi har själva både vinbärssnäckor och mördarsniglar i trädgården. Tyvärr.

• mlsa
    Svar på #1
    Tyvärr tror jag inte att det stämmer. Däremot äter gärna mördarsniglar andra sniglar (det är därför de heter så).
    När mördarsniglarna är riktigt små tror jag faktiskt att en del fåglar tar dem - men inte när de vuxit till sig till sommarstorlek.
  • humbela giz what ever u call me

är väll "Mördarsnigeln" som äter snäckan?
    Men ge inte upp, akvarister betalar gärna 5-10kr skalet från winbärssnäckorna, kanske en ny affärsverksamhet?
    *skrattar*
    Samla skal (över 2cm), tvätta och släng ut på tradera.
    Ge sen mördarsnigeln ett salladsblad som tack för att han hjälpt till med affärsverksamheten

• Baba Screetch

haha går dom inte o äta åxå dom där stora rackarna???

Annars blir dom väl till o sälja då

Men jag har hellre dom i trädgården för dom är ju roliga o titta på medans trädgården skövlas till oigenkänlighet...

De där bruna bajskorvsniglarna (mördar...) är ju dööö äckliga o dom har fått mig att totalt tappa gnistan med allt vad trädgårds-styling är...

Nu har jag gett upp

Min lilla hund däremot är en rackare på o mörda sniglarna, hon rafsar på som o håller på o äta upp odm.. bättre än myskanka det

• humbela giz what ever u call me

dutti vovve.

Jo dom stora med skal går fin fint att äta
    Är ju dom man köper i tex frysdisken med vitlökssmör.
    Lägg dom några dygn på en ren tidning utan mat.
    Koka dom och avnjut med vitlökssmör och en pava gött vin. (uuuuuuu)

Själv föredrar jag bara skalen i mina akvarium

• Baba Screetch
    Svar på #5
    humbela giz what ever u call me skrev 2008-07-13 09:29:23 följande:
    dutti vovve.Jo dom stora med skal går fin fint att ätaÄr ju dom man köper i tex frysdisken med vitlökssmör.Lägg dom några dygn på en ren tidning utan mat.Koka dom och avnjut med vitlökssmör och en pava gött vin. (uuuuuuu)Själv föredrar jag bara skalen i mina akvarium

fy fan, då äter jag hellre hunden

Nä skämt osido.. man kanske kan sälja dom till en resturang!!

Vi satte ut 7 snäckor i trädgården men dom är borta nu, så grannen får väl äta upp dom då
Svar på tråden Vinbärssnäckor V.S mördarsniglar