• mrskensington

god tårtglasyr?

Jag vill gärna ha tips på hur man kan göra en god tårtglasyr som små barn tycker om. Dottern har beställt en röd fjärilstårta till sin födelsedag :)

• Svar på tråden god tårtglasyr?
  • Lady Namárië

Glasyr att skiva med, fylla eller täcka hela tårtan? Måste det vara glasyr, eller går det bra med någon slags kräm?

There's a bit of moderator in all of us
  • mrskensington

Att täcka tårtan med. Jag vet inte riktigt hur man gör glasyr, finns det olika varianter? Och vad är frosting?

• Lady Namárië
    mrskensington skrev 2008-07-12 19:26:15 följande:
    Att täcka tårtan med. Jag vet inte riktigt hur man gör glasyr, finns det olika varianter? Och vad är frosting?
    Tja, jag är ju ingen expert, men för mig är det här glasyr: http://ansku68.googlepages.com/IMGP1482.JPG/IMGP1482-full.jpg

och det här frosting: http://www.dahlstrand.com/pics/fotodagbok/fotodagbok_2006_0214.jpg

Fast båda kallas visst för glasyr på svenska.
    There's a bit of moderator in all of us
  • Chozzzan

det finns färgat typ florsocker som man kan bara röra ut med vatten.. finns choklad och rosa :P

• Chozzzan

oj. nu kom inte allt jag skrev med... :S

som sagt det finns florsocker som är färgat som man bara rör ut led lite vatten så det blir glasyr. jätte snabbt och enkelst. dock rosa och inte rött.

• mrskensington

Ok, tack för svar! Är frosting krämigt eller stelt?

• Mamsingen

Frosting är krämigt och supergott, kan smaksättas på massa olika sätt. Vit choklad, citron etc.

• Tygtiiger

Om man är av den lata sorten som jag då, så kan man ju bara färga vanlig vispad grädde ordentligt med röd karamellfärg. Det blir inte lika slätt men är ju lättätet om man har ett barn som gillar grädde!

Men den där frostingen med philadelphiaost lät otroligt gott!

• Tingilya

Jordgubbs frosying hade jag kört på
    Hittade detta receptet på raur.se/recept.htm

Ingredienser för att göra jordgubbsfrostingen
    ca 55 gram smör i rumstemperatur
    ett 200gram paket med creamcheese
    ca 8dl florsocker (testa dig fram, ju mer florsocker, ju tjockare konsistens)
    2dl jordgubbar, färska eller frusna
    citronjuice om du behöver göra frostingen tunnare/mjukare

Slå/vispa ihop smöret, creamcheesen och sockret med en elektrisk mixer tills det är jämt och fint. Tillsätt jordgubbarna och blanda det väl med mixern. Tycker du den är för hård tillsätt lite lite citronjuice. Klart.

• mrskensington

Tack, nu har jag några olika alternativ att välja mellan!

Svar på tråden god tårtglasyr?