• Nejjah

Lider ni av era ärr efter kejsarsnitt ?

Jag är rädd både för att föda vaginalt och genomgå ett kejsarsnitt. Väger jag för och nackdelar så är en av nackdelarna med kejsarsnitt just att man får ett ärr..

Jag undrar hur stort är det ärret egentligen och är det någonting ni stört er på eller lider av i efterhand? Hur väl syns det om man går i bikini på sommaren.. ?

Ytliga bekymmer jag vet, men när man har chansen att välja så är det klart att man tar dem i beakt.

• Svar på tråden Lider ni av era ärr efter kejsarsnitt ?
  • Lille Fi

Blev snittad. Lider gör ja inte. Snittet är väl nog 10-15 cm långt, smalt rött streck, har ingen känsel på o runt om, kan sticka lite. Men inget som gör ont eller så.

• Tate

Hm, jag skulle allt få välja en minimal bikini för att mitt ärr skulle synas. Och på köpet skulle nog en hel del annat synas också

Jag har genomgått både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Nackdelen med den senare var för min del att man hade ont efteråt - när man ville njuta av sin nya bebis.

• Therese6699

Hej hej,
    mitt är väl ungefär 15 centimeter och lite rött/lila aktigt eller vad jag ska säga. Nu bryr jag mig inte så mycket om ärret så. Men vid min andra graviditet efter kejsarsnittet så fick jag väldigt mycket bristningar (inte en enda vid första) som började vid ärret så min teori är att huden blir mindre elastiskt om man har ett kejsarsnitts ärr.

Tess

• Nejjah

Det är nog inte så lyckat om jag är sån som kommer behöva mycket tid att återhämta mig på efter ett kejsarsnitt då vi ska ha tvillingar.. Det känns som att jag kommer att behövas och som att jag verkligen VILL vara vaken och med första tiden ute i världen.

Tate skrev 2008-07-12 10:58:44 följande:
    Hm, jag skulle allt få välja en minimal bikini för att mitt ärr skulle synas. Och på köpet skulle nog en hel del annat synas också Jag har genomgått både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Nackdelen med den senare var för min del att man hade ont efteråt - när man ville njuta av sin nya bebis.
  • Papayia

Jag lider inte det minsta av mitt ärr. Det är ett katastrofsnitt men ändå är det litet och troskanten döljer det så det syns inte om jag inte är helt naken. Däremot har jag ingen känslel från snittet och ca 2-3 cm över. De skär ju av nervtrådarana och det är inte säkert att de hittar tillbaka....

Andra nackdelar med snitt är att det är en operation, du skär sönder din livmoder och ett antal lager i din kropp behöver läkas, risk för infektioner. Längre läkningstid. Du blir förm bra mkt mer "handikappad" efteråt.

Mamma till Alex
  • Nejjah

Är man vaken under kejsarsnittet eller får man välja om man vill sövas? Om man blir sövd innebär det förstås en större risk plus att man behöver tid för uppvak osv... Jag har fobi för att vara vaken under ingrepp men vill heller inte vara sövd för då missar jag ju ögonblicket mina bebisar kommer till världen.. :S

• Papayia

Du är vaken sålänge det inte är katastofsnitt, men du behöver ändå skiljas en stund från  dina barn för att vara på uppvaket, så var det iaf för svägerska som snittades (tvillingar) i tisdags...

Mamma till Alex
  • Karisma

Jag har bara gjort snitt, ett akutsnitt. Mitt ärr syns knappt, väldigt tunt vitt streck på ca10cm. Tom svårt att hitta ibland då man ska visa ngn. Det ligger precis längs hårkanten.

Ibland kan det klia lite i ärret och jag har ingen direkt känsel just vid ärret. Men det är absolut inget jag går och tänker på. Syns inte då man går i bikini.

Ska nu den 22/8 bli snittad igen, de lägger det snittet precis på det andra.

Kram K.

• Tate

Det vanligaste vid ett planerat snitt är ju att man är vaken. Jag tyckte också att det lät otroligt otäckt att vara vaken under ingreppet, men precis som du så kände jag att jag inte ville missa den första tiden. Dock tar det så oerhört kort tid från det att de börjar skära tills att man har en bebis i famnen, och sedan skiter man liksom i resten

• Tate

Kan förresten tillägga att mitt ärr är som ett tunt vitt streck, kliar inte och syns knappt.

Svar på tråden Lider ni av era ärr efter kejsarsnitt ?