• CeciliaBa

Fläck på bord!

Shit! Fick en fläck på vårt superellipsbord (gulp) och jag har ingen aning om hur den uppstod. Inget vatten vad jag vet men det ser precis ut som en vattenfläck...sådär ljus. Det enda jag hade gjort var att ta ut glas ur ett vitrinskåp som jag höll på att fixa och sedan såg jag fläcken... Vet någon om det går att ta bort sånt och hur?

• Svar på tråden Fläck på bord!
  • CeciliaBa

Nu vet jag vart fläcken kommer ifrån! En porslinslåda som är fuktig undertill...alltså en fuktfläck!

• CeciliaBa

Ingen aning men det var ju ett par dagar sedan som lådan stod där... Ja, tyvärr är bordet rätt dyrt....ett 240 cm långt Bruno Mathsson superellipsbord...suck.

• viseversa

det säger mig ingenting tyvärr.jag har ingen koll på ev märken på möbler.ring någon som jobbar med möbler och fråga om det finns något du kan göra.

CeciliaBa skrev 2008-07-12 11:36:29 följande:
    Ingen aning men det var ju ett par dagar sedan som lådan stod där... Ja, tyvärr är bordet rätt dyrt....ett 240 cm långt Bruno Mathsson superellipsbord...suck.
  • Kristin24

möbelputs?

Go och glad Kexchoklad
  • CeciliaBa
    Kristin24 skrev 2008-07-12 11:40:11 följande:
    möbelputs?
    Vet inte om det fungerar...suck vad klantigt...jag får ringa någon på måndagFundersam...
  • Miffomorsan

Vad är det för yta då? Trä? Fanér?
    För en vanlig dödlig som mig säger inte ett designernamn särskilt mkt om möbeln.

• CeciliaBa

Såhär står det på hemsidan http://www.bruno-mathsson-int.se/

Modern teknik, hantverk och tradition

Bordsskivan är uppbyggd enligt gammal snickartradition. Den har en kärna av sågade och hyvlade alträstavar, som sammanlimmas med tvärgående spärrfanér och längsgående ytfanér, lika på båda sidor.

Svensk klibbal (Alnus glutinosa) används, eftersom detta träslag påverkas relativt lite av variationer i luftfuktigheten.

Massivt trä ger möjlighet till infräsning av beslag och gott fäste för skruvar. Kantlist behövs inte. Konstruktionen gör även att sargar under bordsskivan inte erfordras.

• Kristin24

är inte mkt att göra åt annars, trist att det blivit fläck så lätt.

Go och glad Kexchoklad
  • Miffomorsan

Tror du inte det försvinner när det torkar - fanér borde inte vara så känsligt.

Annars finns det ju mkt fina dukar numera...

• CeciliaBa
    Kristin24 skrev 2008-07-12 12:15:12 följande:
    är inte mkt att göra åt annars, trist att det blivit fläck så lätt.
    Bordet är omslipat en gång....kan man verkligen slipa fanér? Har alltid trott att det varit massivt hela vägen för det är supertungt!

Duk på ellipsbord...? Nja...vill inte bli bötfäldFlört...
  • Ann Lee

Tyvärr har vi också fått en fuktfläck på vårt bord, dock inte så dyrt bord. Jag har inte lyckats få bort fläcken men ställt en ljusstake på den så att den inte syns. Nödlösning.

Svar på tråden Fläck på bord!