• johlinn

Lågviktigt fullgånget barn

Nån mer som har ett lågviktigt fullgånget barn?
    Vår son född i v. 38+0 vägde 2420 gram, 45 cm lång. Nu efter dryga fem veckor har han gått upp till 2800 gram.
    Hur ser det ut för er med viktuppgång, matningar, berikning av mat o annat?
    E. får mat var tredje timma, sondas med det han ej orkar äta i flaska. Jag pumpar ur bröstmjölk som berikas med calogen o FM 85 (berikningsmedel för bröstmjölk med kolhydrater o div. vitaminer o mineraler). Han får 160 ml bröstmjölk per kg kroppsvikt och dygn uppdelat på åtta portioner.

• Svar på tråden Lågviktigt fullgånget barn
  • Jag är den bästa mamman dom har

jag har fått två barn en i v 38 hon vägde 2465 g 48 lång gick upp välldigt dåligt första tiden när hon var 2 månader hade hon gått upp 2460 g hon åt jämt både ersättning och bröstet

andra född v 37 vägde 2505 g var 49 lång gick upp massor på 2 månader 4457 g rund och go var han då.

vi vart tillsagda att dom skulle äta så fort dom ville så jag har ingen koll på hur mycket och hur långt emellan måltiderna det var i blan 10 minuter i blad 2 timmar ja

trean vägde 1 kg mer än dom andra barnen

mamma till tre 0212, 0408, 0701
  • Cecese

Min andra dotter vägde 2450 g och var 47 cm lång när hon föddes i v. 40+2.
    Första dagarna fick hon tillägg på bb för hon hade lågt blodsocker när hon föddes. Efter bara ett par dagar hade min mjölk runnit till så det räckte till och då slapp jag ge tillägg. I övrigt fick jag inte några tips ang maten mer än att amma när hon är hungrig.

Idag är hon 5,5 år och fortfarande lite liten till växten men inte så liten längre. Hon var 170 cm och vägde 16 kg på 5 års kollen.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • johlinn
    Cecese skrev 2008-07-12 14:04:33 följande:
    Min andra dotter vägde 2450 g och var 47 cm lång när hon föddes i v. 40+2.Första dagarna fick hon tillägg på bb för hon hade lågt blodsocker när hon föddes. Efter bara ett par dagar hade min mjölk runnit till så det räckte till och då slapp jag ge tillägg. I övrigt fick jag inte några tips ang maten mer än att amma när hon är hungrig. Idag är hon 5,5 år och fortfarande lite liten till växten men inte så liten längre. Hon var 170 cm och vägde 16 kg på 5 års kollen.
    Skönt o höra att hon växt till sig!
  • johlinn

Jag är den bästa mamman dom har skrev 2008-07-12 13:48:38 följande:

jag har fått två barn en i v 38 hon vägde 2465 g 48 lång gick upp välldigt dåligt första tiden när hon var 2 månader hade hon gått upp 2460 g hon åt jämt både ersättning och bröstetandra född v 37 vägde 2505 g var 49 lång gick upp massor på 2 månader 4457 g rund och go var han då.vi vart tillsagda att dom skulle äta så fort dom ville så jag har ingen koll på hur mycket och hur långt emellan måltiderna det var i blan 10 minuter i blad 2 timmar jatrean vägde 1 kg mer än dom andra barnen
    tänk så olika det kan vara mellan syskon! Har de gått upp bra i vikt sen när de blivit äldre?
  • Jag är den bästa mamman dom har
    johlinn skrev 2008-07-12 14:09:38 följande:
    Jag är den bästa mamman dom har skrev 2008-07-12 13:48:38 följande: tänk så olika det kan vara mellan syskon! Har de gått upp bra i vikt sen när de blivit äldre?
    Jo då i dag så är dottern överviktig inte mycket men lite däremot mellersta sonen är smal som en pinne inga kläder som sitter uppe på midjan långden har dom nog efter mej lite kortare än dom kanske ska vara men dom följer sin kurva minstingen han ligger under det normala även om han äter som en häst mer än mej men han och mellersta är så aktiva springer alltid kan knappt gå
    mamma till tre 0212, 0408, 0701
  • Finesse
    Cecese skrev 2008-07-12 14:04:33 följande:
     Idag är hon 5,5 år och fortfarande lite liten till växten men inte så liten längre. Hon var 170 cm och vägde 16 kg på 5 års kollen.
    Snälla säg att du skrivit fel.. en 5½ åring kan väl inte vara 170 cm lång?
  • jordgubbe0812

Hej.
    Jag har hittat följande länk över tillväxtkurvor. www.tillvaxthormon.se/default____6904.aspx
    Där kan man skriva in barnets längd och vikt vid olika tillfällen och få det i ett diagram så att man kan se om de ökar eller minskar mot normalt.

Min uppfattning är att olika sjuksköterskor ger olika råd om hur ofta man ska amma. Vissa säger att man ska väcka och mata, andra att barnet ska få sova tills det vaknar. Nu vägde mitt barn dock 2.7 när hon föddes.

Det tar säkert enegi att gå igenom operation och undersökningar och sånt. Han går säkert upp i vikt när får lugn och ro.

Växer han som han ska?

• myskatt

Vår tjej är född BF+9 och vägde 3000g och va 48 cm lång. Fick inga restriktioner alls ang hennes mat. Gav ersättning på sked första två dygnen pga lång blodsocker och sen åt hon urpumpad bröstmjölk varvat med ersättning i flaska. Hon fattade inte hur man diar. Var aldrig nåt snack om att hon va liten och behövde extra näring etc, fast hon i princip inte åt nåt första dygnen innan jag pumpat igång mjölken.

Hon gick ner till 2800g på BB men gick nog upp en 300-400g i veckan sen.

Nu är hon 2½ och långsmal. 13 kg och 92 cm .

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Cecese
    Finesse skrev 2008-07-12 14:37:40 följande:
    Snälla säg att du skrivit fel.. en 5½ åring kan väl inte vara 170 cm lång?
    *asg* jo jag hade visst svängt om ett par siffror 107 cm ska det vara
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Pumpaläns

En till här, mina bebisar vill inte stanna längre än till v 37 =).
    Flickan vägde ganska bra ändå(3320g, född -99)och pojken som är snart 5 veckor vägde 2505 och var 47 cm lång.
    Han fick lite ersättning på BB men min mjölk rann till ganska så fort. Han gick knappt ner nått och nu 1 månad efter har han gått upp till 3700. =) Ammas bara och det är då helt fri ammning, när han vill.

• Smuliz

Vår dotter är född med planerat KS i v 38+0 och vägde 2640 gram, 45 cm lång.

Nu när hon var 7 veckor vägde hon 3740g och var 53cm lång. HOn ligger på den kurvan som är allra längst ner, och följer den fint, men ändå tycker BVC att hon borde gå upp fortare och mera, så hon "tar igen sej" och kommer upp nåra kurvor Alla barn kan väl inte vara "medel-kurvor"??

Jag ger NAN 2, då jag fick för mej att NAN 1 lättare gav kräkningar och att hon kanske behövde 2:an för att lägga på sej lite mera. Det verkar ha funkat (peppar, peppar...) För kräkningarna är mycket mer sällan nu och hon verkar gå upp mera per vecka. Har ätit NAN 2 helt, i 2 veckor nu.

Ger inga tillskott?! Det gjorde vi inte ens med min andra dotter och hon är född v,32+2 och var kvar på neonatalavd i 6v. Men jag ser att du skrivit att han sondmatas när han inte orkar äta själv. Min dotter är väldigt pigg och alert så hon har inga problem med att orka äta. Är väl annorlunda då kan jag tänka mej.

Hon äter mellan 80-120ml varje mål. Äter ofta på dagarna, säkert var 2,5-3e tim. Äter sista målet runt 22 och vaknar aldrig före 06 för att äta igen

• johlinn
    jordgubbe0812 skrev 2008-07-12 14:54:30 följande:
    Hej.Jag har hittat följande länk över tillväxtkurvor. www.tillvaxthormon.se/default____6904.aspxDär kan man skriva in barnets längd och vikt vid olika tillfällen och få det i ett diagram så att man kan se om de ökar eller minskar mot normalt.Min uppfattning är att olika sjuksköterskor ger olika råd om hur ofta man ska amma. Vissa säger att man ska väcka och mata, andra att barnet ska få sova tills det vaknar. Nu vägde mitt barn dock 2.7 när hon föddes. Det tar säkert enegi att gå igenom operation och undersökningar och sånt. Han går säkert upp i vikt när får lugn och ro. Växer han som han ska?
    Tack för kurvan!
    Jo, han ökar i vikt som han ska nu, dvs har lite catch-up-tillväxt. Och det är mycket för honom nu, visst måste det ta massa energi från honom. Förhoppningsvis ordnar sig allt till det bästa!
  • johlinn
    Pumpaläns skrev 2008-07-12 19:08:25 följande:
    En till här, mina bebisar vill inte stanna längre än till v 37 =).Flickan vägde ganska bra ändå(3320g, född -99)och pojken som är snart 5 veckor vägde 2505 och var 47 cm lång.Han fick lite ersättning på BB men min mjölk rann till ganska så fort. Han gick knappt ner nått och nu 1 månad efter har han gått upp till 3700. =) Ammas bara och det är då helt fri ammning, när han vill.
    Härligt o höra att han gått upp så fint!
  • johlinn
    myskatt skrev 2008-07-12 15:13:16 följande:
    Vår tjej är född BF+9 och vägde 3000g och va 48 cm lång. Fick inga restriktioner alls ang hennes mat. Gav ersättning på sked första två dygnen pga lång blodsocker och sen åt hon urpumpad bröstmjölk varvat med ersättning i flaska. Hon fattade inte hur man diar. Var aldrig nåt snack om att hon va liten och behövde extra näring etc, fast hon i princip inte åt nåt första dygnen innan jag pumpat igång mjölken.Hon gick ner till 2800g på BB men gick nog upp en 300-400g i veckan sen.Nu är hon 2½ och långsmal. 13 kg och 92 cm .
    Ja, lång lär inte vår kille bli med vår korta släkt Men förhoppningsvis når han 1,70 så småningom! Skönt o höra att hon växt bra!
  • johlinn
    Smuliz skrev 2008-07-13 07:51:54 följande:
    Vår dotter är född med planerat KS i v 38+0 och vägde 2640 gram, 45 cm lång. Nu när hon var 7 veckor vägde hon 3740g och var 53cm lång. HOn ligger på den kurvan som är allra längst ner, och följer den fint, men ändå tycker BVC att hon borde gå upp fortare och mera, så hon "tar igen sej" och kommer upp nåra kurvor Alla barn kan väl inte vara "medel-kurvor"??Jag ger NAN 2, då jag fick för mej att NAN 1 lättare gav kräkningar och att hon kanske behövde 2:an för att lägga på sej lite mera. Det verkar ha funkat (peppar, peppar...) För kräkningarna är mycket mer sällan nu och hon verkar gå upp mera per vecka. Har ätit NAN 2 helt, i 2 veckor nu.Ger inga tillskott?! Det gjorde vi inte ens med min andra dotter och hon är född v,32+2 och var kvar på neonatalavd i 6v. Men jag ser att du skrivit att han sondmatas när han inte orkar äta själv. Min dotter är väldigt pigg och alert så hon har inga problem med att orka äta. Är väl annorlunda då kan jag tänka mej.Hon äter mellan 80-120ml varje mål. Äter ofta på dagarna, säkert var 2,5-3e tim. Äter sista målet runt 22 och vaknar aldrig före 06 för att äta igen
    Nä, det verkar dumt. Bara barnet följer sin kurva borde bvc va nöjda tycker jag!

Verkar inte som nån annan behövt tillskott heller, tror de måste till för hans andra problem (som dock inte störde honom alls i magen).

Hon verkar ju ha gått upp bra tycker jag!! E. ligger långt under lägsta kurvan, så jag kanske inte är den bästa o jämföra med, men ändå!
Svar på tråden Lågviktigt fullgånget barn