Måla med oljefärg/lackfärg när man är gravid?
Jag vet att det är ok att måla inomhus med vattenbaserade färger om man ventilerar ordentligt. Jag vet också att man inte skall använda lackfärger, men gäller det också om man står utomhus och målar?
Jag vet att det är ok att måla inomhus med vattenbaserade färger om man ventilerar ordentligt. Jag vet också att man inte skall använda lackfärger, men gäller det också om man står utomhus och målar?
Jag är konstnär och har lagt undan allt vad måleri heter. Just vattenbaserad färg är ju inte farlig, men om en vattenlöslig färg innehåller andra tillsatser som tex extra guldglans och så, så kan det vara svårt att bedömma. men andra färger kan innehålla lösningsmedel som kan vara skadliga att inandas. Vissa lösningsmedel är direkt skadligt för fostret, vilket gör att jag hellre avstår från allt måleri. Orkar inte stå och lusläsa vad varje färg innehåller. Sprayfärg är ju något man ska undvika. Vanligt munskydd skyddar bara marginellt. . Att vara ute skyddar dig inte när du är så nära färgen. Men jag hade frågat i affären om den är farlig att andas in. Är den det så undvik att måla. Annars inte.
Tack för svaret!
Någon annan som har en åsikt?