• Mamma 85a

Tvätta kläder på resan?

Hej. Skriver en tråd igen..jo jag och familjen blir bjudna på en egypten resa i november av svärfar. Vi består av jag, min man, vår son som då är 1år och 1 månad och vår dotter som då är nästan 3. Eftersom det är första gången jag åker utomlands i vuxen ålder undrar jag bara om man kan tvätta när man är i egypten. Alltså om det finns tvättmaskiner på hotellet? Vi ska resa 2 veckor till El Guara (tror det blev rätt...). Eller ska man fylla barnens väskor med så mycket kläder som möjligt?

Haha oops..det här blev långt..hoppas någon vill svara

• Svar på tråden Tvätta kläder på resan?
  • Xarxa

Det beror ju helt på vilket hotell ni ska bo på. Är det av bra klass kan det finnas tvättservice, men det kan bli rätt dyrt. Annars kan det ju också finnas lokala tvätterier man kan använda sig av.

• Xarxa

Om du vet vad hotellet heter kan du ju leta upp en mailadress dit och fråga direkt.

• Mamma 85a

Haha oj, stället hette visst El Gouna och hotellet heter Dawar el Omda. Någon som vet?

• Mamma 85a

finns tyvärr bara telenr dit....

• Frontline

Vi brukar köpa kläder när vi är utomlands , det brukar ju kunna vara rätt så billigt men det är ju beroende på vart man reser..
    Men det brukar oftast finnas nån lokal tvätteri som man kan lämna in kläder på..
    Många gånger så har det funnits en påse i garderoben på hotellet och sen finns det en prislista på insidan av dörren på vad det kostar att få det tvättat på hotellet , men det brukar kunna vara rätt dyrt om jag inte minns fel..

• katrili

tänk på att bebisens kläder antagligen inte är nån idé att få tvättade eftersom tvättmedlet kanske inte är det mest skonsamma...

men det brukar inte va nåt problem att få kläder tvättade, de flesta hotell erbjuder tvättning av kläder... annars kan de säkert tipsa om något annat ställe som har tvättning.

mitt ex fick llergisk chock av tvättmedlet som användes när vi var utomlands en gång, var tvungen att åka till läkaren och få spruta... så det är oxå något man kan råka ut för

• Agamemnon

När vi var i Egypten sist hade vi bokat något sorts "Super-Duper-Turbo-All-Inclusive", där ingick bl.a. 4 kg tvätt per person i veckan. Hade vi fått betala per plagg hade vi lika väl kunnat köpa nytt.

Mina föräldrar är lite mer praktiska av sig: de tar alltid med sig lite tvättmedel och tvättar kläder i badkaret.

Det bästa är nog att höra med hotellet.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Mamma 85a

Ojdå..ja där ser man..tur att man hör sig för om sånnt här innan man åker..tack ska ni

• Nenne 71

Går ju oftast att tvätta upp lite i ett handfat. Passa er för att ta med tvättmedel i plastpåse kan bli problem i tullen. Vet att det har funnits små tvättmedels förpackningar att köpa och ta med.

• garib

Om ni ska tvätta för hand,så tänk på att det kan ta lång tid att torka,då det är lite kyligt i egypten i november.

• Bong

Brukar alltid ha med en plastflaska med flytande tvättmedel. Hur smidigt som helst att tvätta i handfatet eller badkaret!

• Mamma 85a

Bong: Tack..det var ett jättebra tips

• Elli47

Vi brukar köpa nytt och så tvättar vi i handfatet, det går utmärkt! Ta med lite Y3 tvättmedel eller tvätta med vanlig tvål.

• SE10
    Elli47 skrev 2008-07-13 20:36:03 följande:
    Vi brukar köpa nytt och så tvättar vi i handfatet, det går utmärkt! Ta med lite Y3 tvättmedel eller tvätta med vanlig tvål.
    Y3 är bra, men har man inte det så är shampoo är ofta rätt bra att tvätta med, dock ej sånt som innehåller balsam!

Tycker det funkar mycket bättre än vanligt tvål, shampoo är ju till att få bort ungefär samma slags smuts från håret som man lämnar efter sig på kläderna.

Torka helst kläderna i solen så att tvätten inte surnar, fast kanske inte nåt större problem i Egypten där luften är torr.
  • Yamit

Star i linken (fran inlagg 7) att de har tvatt & kemtvatt pa hotellet:
    www.dawarelomda-elgouna.com/en/index.php&n=Facilities-Services
    Scrolla ner lite pa sidan.
    Borde kanske vara ide att maila och fraga hur mycket det kostar och om de tar betalt per plagg eller per kilo?

Handtvatta, som andra tipsat om, gar ju ocksa men da maste du ha nagonstans att hanga det under tiden (plats pa hotellrummet?) och som nagon papekade sa kanske det tar lang tid att torka under november? Jag bor i Israel och vissa dagar under vintern kan det ta 2 dagar for ett maskintvattat plagg att torka, sa ett handtvattat (icke centrifugerat) plagg tar nog langre (ifall det inte torkar i solen).
    Men som nagon annan namnde sa gar det ju att kopa billiga klader ocksa, om det skulle knipa. Sa du kanske kan kombinera handtvatt med eventuella nykop om de inte hinner torka.
    Och om det ar "billigt" att tvatta pa hotellet (maila och fraga) sa kanske det basta vore att kora en maskin med barnens tvatt efter forsta veckan sa slipper du ha bry med handtvatt/torkning under semestern.

• Mamisita

Jag brukar handtvätta om det krisar eller kolla efter tvättautomatställen (om hotellet inte har tillgång till tvätt service). Sådana där ställen där man tar med tvätten och betalar för antal maskiner (tvättar).

Nackdelen med att köpa nytt kan ju vara att det just inte är tvättde före anv. De kan innehålla kemikalier mm. som kan vara mindre hälsosamma.

Lycka till!!

Svar på tråden Tvätta kläder på resan?