• Henrietta

Hur räknar man ut årsinkomsten??

Tänkte sätta mig ner ikväll och "fnula" lite på hur vi ska lösa den stora gåtan - föräldrarledigheten.

Jag vet att det finns ett uträkningsprogram på FK hemsida ,som jag tänkt använda mig av, men min fråga är hur man räknar ut sin årsinkomst!

Jag har fått för mig att man tar månadslönen x 12månader, men hur gör man med semesterersättning odyl. Tror mig ha hört att man gångrar månadslönen med 1,12, stämmer det?!

Alltså med en lön på 21500x12månx1,12 blir ju en årsinkomst på 289000:- men om man kollar på mina tidigare deklarationer så stämmer ju inte detta. Där har jag en lägre årsinkomst (c:a 260000

Någon som vet?

MVH
    Henrietta
    v.30+4

• Svar på tråden Hur räknar man ut årsinkomsten??
  • Topic

Kanske inte direkt svaret på din fråga men om du går in på www.fk.se och sedan loggar in på din egen sida med namn, pers nr etc så kan man planera sin f-ledighet där och se exakt vad man kommer att få ut per månad, hur länge dagarna räcker osv.

• KAH

Årsinkomsten står på din deklaration, det är dem uppgifterna FK har om du inte anmäler annat.

• Henrietta

Men..... jag har hört att man räknar 12månader framåt i tiden (om man nu har haft en fast anställning sedan en tid tillbaka. Sen menar jag ju att man har ju varit sjuk och så förra året - och det kan man väl inte belastas för nu?!

Det är ju löneförhandlingstider nu och jag ska anmäla min nya inkokmst till FK (detta kommer ske före BF) Så då måste de ju räkna framåt ett år!
    Men räknar det bara den nya månadslönen gånger 12???? eller får man för ev. semester ersättning (1,12)?!

MVH
    Henrietta

• Icka

Du kan oxå räkna ut vad du har i timmen gånger 2080 arbetstimmar om du jobbar heltid.
    Mvh Icka

• Nogger

Semesterersättning räknas inte med i den sjukpenninggrundande inkomsten (underlaget för FP) din månadslön *12 samt ev. återkommande OB-tillägg är vad som räknas.

• Henrietta

Är det ingen som vet?!
    Ni som har barn sen tidigare - hur gjorde Ni?
    Vad räknar Ni på när ni använder FK beräkningsprogram?!

MVH
    Henrietta

• Henrietta

En annan fråga då - hur vet man vilken skatteavdrag som görs?
    Tydligen är det inte samma som för vanlig inkomst, eller?!

MVH
    Henrietta

• Pumba

Hej!
    Du får inte räkna med semesterersättningen i din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Du räknar månadslönen*12 (eller om du har timlön, antalet timmar*timlönen). Du får däremot ta hänsyn till regelbunden och stadigvarande återkommande övertid, tex om du brukar jobba en helg extra i månaden så får du räkna med det. Du får även räkna med eventuell bonus och provisionslön som återkommer på samma sätt.
    FK gör det skatteavdrag som anmälts från skattemyndigheten, om du vill att FK ska göra ett annat avdrag så kan du tala med dem.
    Lycka till!

• Misse

Hej!
    För att räkna fram din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) :

Vid månadslön: månadslön x 12
    Vid timlön: din timlön gånger beräknat antal arbetade timmar per helår. Ex vid 40 timmars vecka 2080 timmar och vid ex skiftarbete med heltid ca 38 tim i veckan, 1976 timmar.

Du skall vid återkommande arbete med ob tillägg ta fram en genomsnittlig timlön som du sen tar x antal arbetade timmar/år.

Ex : Om du arbetar tvåskift med en vecka förmiddag och en v med eftermiddagsskift så kan du beräkna hur mycket du skulle haft i lön (ob + alla tilllägg) under denna tvåveckorperiod och sen dividera detta med antal arbetade timmar under dessa två veckor. På så sätt får du fram en snittlön.
    Så gör jag i alla fall när jag räknar fram snittlön på jobbet (arbetar med löner) men det finns säkert andra varianter också.

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Misse

Svar på tråden Hur räknar man ut årsinkomsten??