laktos intolerant....
ok, finns det någon laktosintolerant här......dr tror att jag är det.....kan ni som vet berätta hur ni har det samt vad är no no att äta.
berätta gärna hur ni kom på att ni led av detta.
ok, finns det någon laktosintolerant här......dr tror att jag är det.....kan ni som vet berätta hur ni har det samt vad är no no att äta.
berätta gärna hur ni kom på att ni led av detta.
ingen??..verkligen......
hmmm jag är inte laktisintolerant själv, men har nyligen kommit på att min son är det. han dricker specialmjölk, det är väl enda skillnaden. ifall vi ska äta nån mat med grädde eller liknande får han annan mat, eller så kör jag på låglaktosgrädde. stora no no är väl just mjölkprodukter antar jag.
från det att han började må dåligt tills jag kom på att det var mjölken som var boven tog det väl typ 2-3 veckor, och sen vi slutade med vanlig mjölk har han mått kalasbra. :)
Idag finns ju typ allt i laktosfritt i en vanlig affär.
det man inte ska äta är ju givetvis de produkter som innehåller laktos, det ståt på innehållsförteckningen.
Hej
Jag är laktosintolerant. Det stora no no är mjölkprodukter. Sen kan du prova dig fram till hur känslig just du är.
Jag steker alla min mat i olja eller mjölkfritt smör. Det finns massor med produkter som är laktosfria. Den del tål låglakosprodukter men jag måste ha de helt fria produkterna.
Ost som har varit lagrat mer än 6 månader går bra. Då har mjölksockret brytits ner. En del tål produkter av getmjölk men prova dig fram.
Om jag äter något med grädde så tar det ca 15 min och sen bor jag på toalleten och har jätte ont i magen
tack för ditt svar.....har märkt att magen blivit lite hm..hårdare nu efter att jag varvar låg laktos med helt laktos fritt....mjölk....
är fortfarande helt okunnig på varor som innehåller mjölksocker...typ ostar som du nämnde. Har sett att valio har ett mejeri sortiment som är laktos fri.......men tex, igår käkade jag naturgodis som var doppade i yoghurt?? magen svullnade upp o jag fick ont, det är så mkt man inte tänker på......men jag antar att det är en vane sak....
Du kan oxå kontakta en dietist. De har stor kunskap. Där kan du även få broschyrer etc.
Hej
Valio har laktosfria mjukostar, en naturlig och en med vitlökssmak.
Vanlig yougurt går inte men valio har goda laktosfria yougurtar. Jag har som vana att vända på allt som jag köper. Du lär dig vad du kan äta eller inte
Oj, du verkar känslig om du inte tål yoghurten på naturgodis. Då är det väl bara att ta bort mjölk helt.
Större delen av jordens vuxna befolkning är laktosintoleranta.
Men är man inte allergisk mot mjölkprotein så kan man klara sig ganska bra ändå.
Det finns mycket mjölkfritt i mejerihyllan.
Det finns även på apoteket att köpa laktas-tabletter som bryter ner laktosen i det du äter. Jag har använt den när jag blev väldigt sugen på glass. fast man får prova sig fram för hur känslig man är.
"Laktastabletter finns att köpa på Apoteket. Tabletterna tas i anslutning till måltider. Laktastabletterna hjälper till att bryta ner mjölksockret. Tabletterna är dyra men kan användas vid måltider utanför hemmet t.ex. vid restaurangbesök, hos vänner, barnkalas eller utomlands. Det kan vara skönt att slippa be om specialmat." citat från
www.daglivsklippet.vivo.se/_dietist_ny/kost_halsa.asp&klickId=114&U=123&MenyId=4&rakna=1
Läs även detta:
sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans
super tack till er......bröd? ska man då kolla efter om det är gjort av mjölk?
Hej
Jag är superkänslig ochså. Jag kollar bröd men efter ett tag så lär du dig vilka som inte bakas på mjölk och margarin. De flesta bakas på veg margarin
Hej!
Jag är lacktos intolerant men visste inte det förräns efter 1år typ..Har magkattar och läkaren skyllde på det men kände något var fel.Så efter ett bra tag fick jag ta blodprov vilket visade att jag har lacktos.Jag kollar allt jag köper och när vi är ute måste jag fråga om man ej kan läsa innehållsförteckningen.Vilket jag tycker är jobbigt för texten på varorna är så jätte liten eller så blir expediten irriterad av att man frågar.
Men jag vet ej vad som hänt nu för det verkar som jag har olika perioder bra/dåliga..Just nu är jag inne i en dålig för det spelar ingen roll om jag äter låglacktos/mjölkfritt blir akut besök på toaletten eller efter ett par timmar i alla fall.Om jag har otur som jag kan ha hinner jag inte till toa vilket är jätte jobbigt speciellt när man inte är hemma.När jag vill äta vanlig mat eller så tar en lacktanon tablett finns i hälsokost butiken.De är starkare än lacktras tabletten som finns på apoteket och för mig är det de bästa som kommit.Det finns ju 2 sorter på apoteket och lacktanon som kommit från finland.
Känner ni för de får ni gå in på min sida och skriva om ni vill prata privat..Kul att få prata med någon som är i samma sits.
En till som inte kan äta mjölkprodukter... Det fick jag komma fram till själv eftersom läkaren inte ville hjälpa mig...
Grädda är det värsta!!! Ont ont ont!! Och löst löst löst!!
Kör laktosfria matvaror... Jag fick ett helt annat liv när jag äntlligen kom på vad det var...!
Jag börjar bli så trött på denna mage.Har börjat regagera på saker jag får äta blir toa direkt bara efter 5 minuter.Vad en person som sade till mig att jag fick beska med detta finns ingen arbetsgivare som vill ha mig..Vill jag ha detta näe har inte valt det heller.Hatar vara så toa beroende som man är och inte kan äta allt eller inget känns det som just nu.Jobbigt när man ska åka bort och alla frågar efter mig o då är man som vanligt på toa.Mitt liv är en enda toalett känns det som..Hahaha..
HejLo72
jag känner så väl igen mig. När jag var hos läkaren senast så ville han sätta upp mig för glutenprov pga att många laktosin är också glutenin. Jag har fått tid i oktober
Jag vill göra en gastropi så de ser hur tarmen ser ut har aldrig gjort det.Men får inte min läkare till det men nu får det vara nog.Slutar mitt plusjobb i septembero då ska jag jaga rätt på han eller en ny läkare o kräva en gastropi.Inget roligt vad jag vet men ett måste känner jag.Åt sorbe glass i dag o vad hände.Jo fråga om de var mjölk i för det vet jag förekommer även i sorbe trots det ej ska vara det och det tog strax runt 5 minuter så fick jag magkramp o sedan var det bara tänka efter vart närmaste toa var.Men det var ej långt ifrån en olycka kunde hänt för det var kö med o det är jobbigt vill ju ej tränga mig förbi.Börjar bli Norrköpings toa tjej hittar snart alla.Hahaha.