• Schäfer

Vaccination och prematurbarn

Hej,

jag undrar hur ni har gjort med vaccinationer på Era prematurbarn. Har ni korrigerat åldern?

Min dotter är född i v.35+5, dvs en månad förtidigt, och jag tänker mig att det kanske är bra att lägga på en månad innan man ger vaccinationerna?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Vaccination och prematurbarn
  • mistryrose

Våra är födda sex veckor för tidigt och de har fått vaccinationer som vanligt dvs vi har inte korrigerat. Har inte upplevt våra som särskilt "prematuriga" fast de kom lite tidigt.

• Isel

Nej, vi korrigerade inte åldern på sonen..(född v 31+5)
    Här på bvc sa de att det mer hade med vikten att göra,, vet inte om det finns nån viktgräns !?

• MsBeauty

Man korrigerar inte vaccinationer.

Min son föddes v. 24 och blev vaccinerad vid 3 månader okorrigerat, då skulle han inte ens varit född. Det gick bra. Finns nog ingen viktgräns.

• mamma på vift

Här fick vi skjuta lite på den första vaccinationen då lilleman vägde lite för lite enligt läkaren. Så han fick den när han var 4 månader istället. Max är född i vecka 30+6. De andra vaccinationerna har vi tagit när de ska tas enligt rekomendationen.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • MsBeauty

fast min son vägde typ 2 kg när han fick den. mindre än så kan man väl inte väga om man är född v. 30?

• AnneSophie

Jacobs vaccination synkades med vikten. Hans första vaccinationer var något senarelagda för att han skulle komma upp över en viss viktgräns när första vaccinationen gavs.
    Jag minns dock inte nu vart den gränsen gick.

«Moderator on the outside, tasty on the inside.»
  • MsBeauty

vad konstigt det där, att det är så olika. Här har det inte varit något med vikten, han fick sina vaccinationer när åldern var inne.

• Pallas

Vi har korrigerat, det var kutym där (Kalifornien). De har dessutom fått extra vaccin för andra sjukdomar än vad som ingår i allmänna vaccinationsprogrammet i Sverige, tex hepatit, tbc, influensa.

• Lareesa

Min lilla dam är född i v.27+4 och kommer att få en xtra vaccination + tbc eftersom hennes pappa kommer från Gambia. Det verkar som det beror lite på vart man bor??!!

• Proletariatet

Här går de på att man ska väga mer än fem kg innan första vaccinationen. Vi har ej korrigerat till E (f.v.35+1).

Svar på tråden Vaccination och prematurbarn