• tomcar1

Vill inte hålla tal på bröllop : (

Hej !
    Min syster ska gifta sig inom en snar framtid. På blivande makens sida, ska man hålla tal (svärfar). Nu har man frågat vår mamma, som känner att hon inte klarar av detta och dessvärre är jag likadan. Jag mår jättedåligt av att veta att jag ska ställa mig upp och hålla ett tal, men samtidigt tycker jag synd om syrran om ingen från hennes sida ska hålla tal. Det är ingen som vill, eller jo man vill, men vågar inte. Ska man känna sig uslig, som inte vågar ? Vår mamma har pratat med syrran och hon bryr sig inte särskilt om ingen av hennes släkt håller tal, men innerst inne de n dagen tror jag det kommer kännas.
    /tomcar1

• Svar på tråden Vill inte hålla tal på bröllop : (
  • tomcar1

Vad tycker ni ? Är det för jäkligt ? Jag känner bara att jag får dåligt samvete, men samtidigt mår jag dåligt över tanken att hålla ett tal inför över 50 personer.

• ming

Det är väl klart att det inte är taskigt! Jag tror att de förstår.
    Kan du inte göra något annat än hålla tal? Typ hålla i en lek eller dans (fast det kanske är samma sak där?), eller bara göra något extra den dagen?

• majsan801

Min syster gifte sig förra sommaren och det var samma problem där. Ingen hade anmält något tal och syster och blivande man var väldigt ledsna. Jag AVSKYR att tala inför folk och var så nervös att jag trodde jag skulle spy men det gick bra blev dessutom filmad och det var inte så dåligt som jag trodde. Och då det var en helt överraskning för syster att jag talade blev hon super rörd. Kan tillägga att det var några andra talare som anmälde sig de sista dagarna så det blev superbra.

• fochf

Jag förstår om ni inte vill.
    När min kusin gifte sig kännde hennes mamma likadant. Hon tycker inte om att stå och prata inför folk, men kännde att hon borde.
    Så hon valde att bara ställa sig upp och välkomna maken in i deras familj och sedan utbringa en skål. Fint och det tog bara en minut.

• fröken argbigga

Kanske kan du läsa en fin dikt. Då behöver man ju inte oroa sig om det man skrivit är bra tänkte jag.
    Eller skriva nått som toastmastern kan läsa upp?

• ming
    fochf skrev 2008-07-12 20:16:18 följande:
    Jag förstår om ni inte vill.När min kusin gifte sig kännde hennes mamma likadant. Hon tycker inte om att stå och prata inför folk, men kännde att hon borde.Så hon valde att bara ställa sig upp och välkomna maken in i deras familj och sedan utbringa en skål. Fint och det tog bara en minut.
    Ja, så gjorde typ min pappa på syrrans bröllop. Han är verkligen inte den som pratar, så han gjorde ungefär precis så. Det hade jag glömt.
  • Piri

Ärligt talat så håller du talet för TVÅ personer. Även om det nu råkar vara 50 som tyvärr oxå lyssnar.. Om du nu verkligen vill hålla ett tal till dem, gör det kort. Det är kanske 5 minuter av ditt liv.

Håller med Ming - ordna nån liten lek eller nåt. Ett bröllop jag var på fick brudparet ställa sig på varsin stol med ryggarna mot varandra. De hade en sko från sin partner och en av sina egna skor. Sen fick de olika frågor, tex "vem dammsuger oftast?". Var det då mannen som gjorde det, ja då skulle de hålla upp mannens sko. Roligast blev det ju såklart när de tyckte olika.

Tycker inte att du är taskig som inte vill hålla tal. Alla trivs inte med att stå inför massor av människor och prata. Jag brottas nämligen lite med samma dilemma. Min bror gifter sig i oktober och jag har börjat fundera på om man kanske skulle säga några väl valda ord... GIllar inte heller att hålla tal!

Lycka till med vad du än bestämmer dig för!

• ming
    Piri skrev 2008-07-12 20:20:34 följande:
    Ett bröllop jag var på fick brudparet ställa sig på varsin stol med ryggarna mot varandra. De hade en sko från sin partner och en av sina egna skor. Sen fick de olika frågor, tex "vem dammsuger oftast?". Var det då mannen som gjorde det, ja då skulle de hålla upp mannens sko. Roligast blev det ju såklart när de tyckte olika.
    Ja, det är ju en klassisk bröllopslek, och det bästa är ju att alla tittar ju på brudparet och inte på ts, om hon nu skulle ordna denna lek eller någon annan.
  • Shelti

ja, tyvärr tycker jag att du ska försöka hålla talet. Vet att jag kanske var taskig nu, men det skulle säkert betyda en del för din syrra. Kunde du kanske ordna så att din mamma och du skulle hålla talet tillsammans. Så gjorde min svärfar och svärmor, de sa några korta meningar och så var det den andras tur och så turades de om. Blev jättefint och så behöver inte du stå ensam

• Rita D

En annan variant är som mina systrar gjorde.

De drog fram en overhead där de hade några bilder på mig, min man och min första kärlek, Richard Herrey bland annat. Då tas ju fokusen bort från den talande och alla tittar på bilderna istället.

Svar på tråden Vill inte hålla tal på bröllop : (