• KnasMamman

Crisp-tårta

Håller på att göra något som heter Crisp-tårtor till vår sons dop imorgon. En slags marängbotten med Kellogs Crispies i...någon som vet vad jag menar?

Min fråga är...hur långt kan jag förbereda dem ikväll, underst och överst ska det vara marängbotten med crispies, däremellan ska det vara en smet av ägg-gulor, socker och smält smör. Kan jag lägga på den smeten ikväll eller jag ska vänta tills imorgon??

• Svar på tråden Crisp-tårta
  • MajaLinnéa

tror nog du ska vänta med att lägga på krämen. Det tar ju ändå inte så lång tid att lägga krämen mellan bottnarna.

• cillae

Lite sent nu, men jag har lagt på krämen dan före flera ggr och sen grädden och bären samma dag.

• Tingeling1974

Marängtårta med krisp

Botten

vispa 4 äggvitor + blanda i 3 dl socker o vispa till blank smet. Tillsätt 3 dl rice krispies .Bred ut på ugnsplåt klädd i bakplåtspapper. Grädda 125 grader i 1 timme.

Fyllning

4 äggulor + 1 tsk vaniljsocker + 1 msk mjöl + 1 dl socker + 1 dl matlagningsgrädde = låt sjuda i kastrull på spisen tills det tjocknar. Tillsätt 100 g smör o rör till jämn smet.

dela botten i två delar , lägg äggulesmeten (o grädde)imellan.
    lägg den andra botten uppepå och garnera med grädde o bär

Kanongott!! Lycka till!

• Tingeling1974

ok.. missuppfattade visst lite...trodde det var recepter du behövde... Men jag skulle lägga på smet o grädde så sent som mäjligt! Annars är det risk att marängen smälter. det har jag råkat ut för...

• sandrasol

jag brukar lägga på smeten nästan på en gång.
    sen får allt stå i kylen tills dagen efter.
    om jag har på grädde så får den åka på samma dag.
    tycker tårtan blir godare om man låter den "vila" ett dygn "färdig".

• Camilla D

Mmmm, den brukar jag också göra, fast jag gör en supergod chokladkräm imellan istället.
    Jag brukar göra bottnarna dagen innan. låta de stå i kall ugn över natten , sedan lägga på fyllningen dagen efter, några timmar innan kalaset.

Svar på tråden Crisp-tårta