När kunde era spädisar lyfta huvudet/ hålla huvudet uppe?
Min lilleman är 8 veckor och fortfarande väldigt ostabil i huvudet (har glömt när första barnet blev lite mer stabil).
Min lilleman är 8 veckor och fortfarande väldigt ostabil i huvudet (har glömt när första barnet blev lite mer stabil).
4-5 veckor
Vi hade en liten vingelpelle. Stadig var han inte förrän runt 4½ månad. Fick knappt upp nosen ur backen vid 2 månader i magläge. Han är helt "normal" Satt utan stöd vid 6 månader + 1 vecka vilket inte är särskilt "sent".
Barn är olika
Första barnet var jättestark i nacken. Man behövde bara hålla bakom huvudet i nån vecka. Höll upp huvudet jättehögt och länge när han låg på mage vid bara några veckors ålder.
Andra barnet var inte alls stadig i nacken och det dröjde nog tills hon var 3-4 månader innan hon kunde hålla upp huvudet i magläge.
Dock var det tvåan som blev den tidiga i sin motoriska utveckling (satt vid 4 månader, kröp vid 6 månader, stod utan stöd vid 8 månader och gick själv vid 9 månader) medan ettan var mer "normal" (satt vid 5 månader, kröp vid 8 månader, stod utan stöd vid 11 månader och gick själv vid 12 månader).
dottern lyfte upp huvudet då hon låg på mage när hon var 3 månader och helt stadig i nacken blev hon när hon var lite över 4 månader.
Min lillkille lyfter huvudet nu, är 6 veckor. Kan hålla uppe det i lite längre stunder när han ligger på mage och tittar på sina gosedjur. Ha också varit ganska stabil, nackstyv hela tiden. Töserna har varit likadana men har i övrigt en normal utveckling när det gäller sitta m.m.
Sonen kunde inte hålla upp huvudet ordentligt förrän han var ca 4 månader.Nu är han 7 månader och sitter sedan nån månad tillbaka,kryper/ålar och ställer sig upp med stöd.
Min kille har kunnat hålla uppe huvudet, i magläge, ca 1 vecka. Han blir 2 månader på torsdag.
Om man bär honom har han kunnat hålla huvuvdet själv sedan ca 5 veckor.
Våran dotter kan hålla huvudet uppe när hon ligger på mage nu och hon är 1 månad. Men hon kunde hålla huvudet uppe när hon var 3 veckor bara... Fick värsta chocken :-P Trodde det skulle ta flera månader. När jag går runt med henne mage mot mage så trycker hon ut sig själv och har huvudet uppe helt själv och så går vi runt och tittar på saker
9 veckor ungefär.
Lägg honom lite mer på mage då så han får öva!?
första dagen lyfte min pojke upp huvudet när han låg på sin pappas bröst. nu när han är två månade är han hur stadig som helst.