Larver som äter pelargoner
Någon som vet vad man kan göra åt det, massor med små larver som äter upp pelargonerna. Plockar bort de jag hittar och vill inte gärna skada men jag vill ha kvar mina fina blommor! Tips någon?
Någon som vet vad man kan göra åt det, massor med små larver som äter upp pelargonerna. Plockar bort de jag hittar och vill inte gärna skada men jag vill ha kvar mina fina blommor! Tips någon?
Dessa j-a larver! Det är ofta grönsaksflylarver, det är en nattfjäril som lägger ägg (har aldrig sett äggen dock) sedan blir det gröna eller bruna larver som är en larvvariant av mördarsnigeln när det gäller att äta! Dom kalasar på tomater. både blad o frukt, pelargoner, änglatrumpeter osv. Oftast släpper dom taget om man skakar på plantan, sedan får man döda dom. Ett sätt som kan vara värt att prova är att strössla lite myrr på jorden under plantorna, när larverna trillar ner dör dom. Testade myrrtricket på en ros som var full i larver, funkar oxå bra på liljebaggar.
Tack så jättemycket för tipset, ska genast prova! Det är verkligen fullt av larver, och glupska är de också.
Ha det så bra!