Frontline...
Jo nu i fästingtider brukar vi sätta frontline på hunden, men kan det vara farligt för mig nu när jag är gravid? Det är ju starka saker liksom. Min svägerska sa hon inte använde det på sina hundar när hon var gravid.
Vad tycker ni?
Jo nu i fästingtider brukar vi sätta frontline på hunden, men kan det vara farligt för mig nu när jag är gravid? Det är ju starka saker liksom. Min svägerska sa hon inte använde det på sina hundar när hon var gravid.
Vad tycker ni?
Se bara till att inte få det i dig & tvätta dig noga efteråt för det är starkt!
Jag använder det på vår katt även nu när jag är gravid. Min man får hålla i katten så sprayar jag sedan får maken gnugga in det i pälsen. Jag är noga med att hålla sprayen så att jag inte får nåt i ansiktet på mig själv och självklart tvättar jag händerna ordentligt direkt efteråt. Du kan ju köpa plast/latex handskar på apoteket om du är orolig. Om man tvättar händerna direkt efteråt så bedömer jag risken som minimal att man hinner få i sig något av medlet själv. Vi måste spraya katten för han får så enormt mycket fästingar på sig då vi bor på landet.
Sambon droppar på medlet medans jag håller katten & sedan tvättar jag händerna noga efteråt. Står det ngt på bipacksedeln om detta med användning under graviditet, jag menar det är ju inte jag som har medlet på mig.
jag använder det på min katt och håller även i katten under tiden, jag torkar bara av mig på en handduk om jag råkar stänka på mig själv. Det står ingenting om farligheter för människor i bipacksedeln...så det är nog ingen fara!
jaghar kollat med apoteket och de har varit i kontakt med tillverkaren.
De säger att vi som är gravida inte skall krama eller ligga i samma säng som ett husdjur närmsta dygnet.
efter det skall det vara ok (när giftet är torkat).
kram
Frontline är ett nevvgift. Använder inga sådana medel mär jag är gravid! Vi har köpt det nya fästingmedlet i pulverform. Det verkar bra. Går både på hund och katt!
ZX heter det.
Tack för alla svar! Då vet jag lite hur andra ser på det:)
Frontline funkar finfint, använder det på alla kissemissarna.