• Lotta C

    Bo kvar hemma

    Hej!
    Jag är en ensamstående mamma med två tonåringar, varav den ena fyllt 20. Han har nu direkt efter gymnasiet fått heltidsjobb och vi har bestämt att han ska bo kvar hemma ett tag och han vill då betala för sig.
    Han har föreslagit 3800:-/månad.Han ska dessutom betala digitaltv:n som han har på sitt rum och vi ska dela på min bils kostnader.

    Signatur Lotta C

  • Svar på tråden Bo kvar hemma
  • MJAD

    undrade du något eller ville du bara skriva av dig lite..?

  • Lotta C
    Svar på #1
    Hej igen!

    Jag fick visst inte till frågan. Min fråga är naturligtvis , vad ska en tonåring som fyllt 20 och har jobb betala när han bor hemma.

    Lotta C
  • Pallas

    Det är väl rimligt att dela på hyra och käk om barnet har ett heltidsjobb, tycker jag.

  • MJAD

    Lotta C skrev 2008-07-13 17:45:14 följande:


    Svar på #1Hej igen!Jag fick visst inte till frågan. Min fråga är naturligtvis , vad ska en tonåring som fyllt 20 och har jobb betala när han bor hemma.Lotta C
    Det är egentligen upp till er. vad ni tycker är rättvist och vad han klarar av.
    Jag tycker det är bra att han betalar digitaltv:n eftersom det ändå är han som tittar på den, och att han är med och delar på bilen om han nu använder den.
    men det ni ska ha med i uträkningarna är mat och andra kostnader i hemmet och till sig själv (duschartiklar, tandkräm osv). sen beror det ju på om elen ingår eller är separat.

    jag har ingen aning vad månadskostnaden är hos dig, om du nu har ngn. men annars tycker jag 3800 låter bra. han måste ju även klara sig att göra allt han behöver.
    Sen brukar det ju vara billigare att bo hemma än att flytta.

    vet inte om du blev ngt klarare av detta, blev nog lite rörigt..
  • Fröken perfekt

    Tycker att det låter fullt rimligt, vare sig för billigt eller dyrt.

  • Renoveringsobjekt

    Googla fram konsumentverkets hemsida. De har tabeller på vad som är rimligt att betala hemma vid olika åldrar (och det är mer än vad ni funderar på). Ett annat bra tips är att du bokar in en tid hos din personliga bankman (gratis) och att sonen är med och så går ni igenom hans ekonomi och gör upp en budget för honom. I budgten bör ingå vad han ska betala hemma och även att ni lägger upp sparande (både fondsparande på längre sikt och kontant buffertsparande på kort sikt) som dras via autogiro när hans lön kommer (för i den åldern är det lätt att spendera allt annars). Detta kommer hjälpa din son för resten av livet!

  • Renoveringsobjekt

    Googla fram konsumentverkets hemsida. De har tabeller på vad som är rimligt att betala hemma vid olika åldrar (och det är mer än vad ni funderar på). Ett annat bra tips är att du bokar in en tid hos din personliga bankman (gratis) och att sonen är med och så går ni igenom hans ekonomi och gör upp en budget för honom. I budgten bör ingå vad han ska betala hemma och även att ni lägger upp sparande (både fondsparande på längre sikt och kontant buffertsparande på kort sikt) som dras via autogiro när hans lön kommer (för i den åldern är det lätt att spendera allt annars). Detta kommer hjälpa din son för resten av livet!

  • Lotta C
    Renoveringsobjekt skrev 2008-07-13 18:06:23 följande:
    Googla fram konsumentverkets hemsida. De har tabeller på vad som är rimligt att betala hemma vid olika åldrar (och det är mer än vad ni funderar på). Ett annat bra tips är att du bokar in en tid hos din personliga bankman (gratis) och att sonen är med och så går ni igenom hans ekonomi och gör upp en budget för honom. I budgten bör ingå vad han ska betala hemma och även att ni lägger upp sparande (både fondsparande på längre sikt och kontant buffertsparande på kort sikt) som dras via autogiro när hans lön kommer (för i den åldern är det lätt att spendera allt annars). Detta kommer hjälpa din son för resten av livet!
    Behöver ej tänka på vad han ska göra med sina egna pengar efter att hyran hemma har blivit betalad.Han har ända sedan liten varit ekonomisk och har mer pengar än vad jag har efter att allt är betalat i slutet på månaden.Han är en mycket ekonomisk och ordentlig kille. 3800:- kommer just från en sådan tabell från konsumentverket.
    Jag ville ha synpunkter på hur andra gör.

    mvh Lotta C
  • Pallas

    Lotta C: Det finns nog inte så många här med hemmaboende, heltidsarbetande barn, men jag tycker ert upplägg låter jättevettigt.

  • Lotta C
    Svar på #9
    Okey
    Det är kanske så att dom flesta är småbarnsföräldrar här.
    Vi ska ha familjemöte och gå igenom vår ekonomi och räkna ut vad allt kostar för oss tre.

    Mvh Lotta C
Svar på tråden Bo kvar hemma