• MeandHim

Alvedon mot tänder?

Min 7-månaders kille har precis fått en tand som spruckit upp och han GNÄLLER och gråter konstant!!! Är även väldigt klängig...
    Verkar vara jättejobbigt för honom. Han har ingen feber men det kanske värker? Kan man ge alvedon eller är det onödigt??

• Svar på tråden Alvedon mot tänder?
  • Me o Mike

oh ja! Min son fick mycket alvedon när hans tänder kom.. Du SKA ge alvedon. Han lider ju av smärtan

• FrökenBokmal

Vi har gett Alvedon när han gråtit mycket, det har varit uppenbart att det var tänderna och när kalla bitringar inte hjälpte. Men har tanden kommit upp är det nog "över" tills nästa ska komma.

• miababia

vi gned ibland flytande alvedon mot tandköttet, det hjälpte honom

• Myzteria26

Jadå. Allt för att barnen ska slippa undan tandskiten
    Alvedon rekomonderar dom oxå så det är ingen fara.

• Dame72

Absolut! Han ska ju inte ha ont.
    Men kalla bitringar verkar också vara uppskattade när det inte är för besvärligt.

**Jag VET vad jag pratar om**
  • Sajom

Ipren kan också vara värt att testa som är antiinfalammatoriskt. Fungerade suveränt på vår tjej.

• FrökenBokmal
    Sajom skrev 2008-07-13 22:07:24 följande:
    Ipren kan också vara värt att testa som är antiinfalammatoriskt. Fungerade suveränt på vår tjej.
    Ipren ska inte ges till barn under sex år...
  • Sajom
    FrökenBokmal skrev 2008-07-13 22:22:36 följande:
    Ipren ska inte ges till barn under sex år...
    Stolpiller och oral suspension kan ges från 6 månader. Men självklar ska man alltid läsa bipacksedlarna och prata m apoteks personalen innan man ger sina barn läkemedel. Inte lita blint på vad som skrivs på FL.

www.fass.se
  • FrökenBokmal
    Sajom skrev 2008-07-13 22:33:27 följande:
    Stolpiller och oral suspension kan ges från 6 månader. Men självklar ska man alltid läsa bipacksedlarna och prata m apoteks personalen innan man ger sina barn läkemedel. Inte lita blint på vad som skrivs på FL. www.fass.se
    Tack jag visste inte att de fanns!

Alvedon går ju att använda tidigare och det är det vi har använt.
  • MeandHim

Tack för alla svar. Gav honom alvedon innan alla svar dök upp för han verkade ha så ont och det blev bättre för en stund iaf.
    Har provat kalla bitringar oxå men det funkar inte så bra...

Tror ännu en tand är på väg så han får nog sörpla alvedon snart igen

Miababia: Smart o gnida, det ska jag prova!!

• FrökenBokmal

I Frankrike där jag har släkt brukar man ha olika grejer att gnida på tandköttet. Inte läkemedel utan naturliga grejer. Om ni ska dit på semester fråga på apoteket efter "sirop delabarre" funkade på mig, funkar på min son.

• Jerci

Hej min son ha oxå tänder på g....båda två nere är på g, men även om dom spruckit upp är han jättegnällig så han måste ju känna va dom fortfarande...han fick stolpiller innan för han kräks av den flytande alvedonen...men fy tycker så synd om honom...Han tycker det är skönt med en bitring som fått ligga i frysen en stund! Hur/varför hjälper det att gnida alvedonen mot tandköttet?? kanske värt att prova=)

• MeandHim

Jerci: Idag sprack tand nr 2 upp och han är fortfarande gnällig. Det hjälper om man busar med honom för då glömmer han bort det onda för en stund.
    Fast han är inte så förtjust i kalla bitringar, blir kanske för kallt!`

Fröken bokmal...tjaaa har ju inga planer på att åka dit men tack för tipset ändå

Svar på tråden Alvedon mot tänder?