• Empo

Jeans som färgat av sig på VITA skor - Vad att göra?!

Köpte nya pumaskor igår. Vita i skinn(?) eller vad det då är för material på sportskor.
    Hade på mig ett par jeans och märker efter en timma hur jeansen har färgat av sig! Både på snörerna och själva skon. Snören kan man ju köpa nya, men hur får man bort färgen på skon? Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig!

/Emmeli

• Svar på tråden Jeans som färgat av sig på VITA skor - Vad att göra?!
  • mimmi 1

Prova med något flytande rengöringsmedel, typ ajax, kanske såpa... fukta en trasa med outspädd ajax el.dyl. och gnid lite försiktigt utifrån och in så att säga....utakanten det färgade in mot där det är som mest... sedan sköljer du med att torka av med en ny trasa bara med vatten....
    Förutsatt att skon nu inte är av tyg, utan skinn eller skinnimitation.... lycka till

• Kofttanten

Ett tips till en annan gång är att tejpa insidan av jeansen med frystejp eller liknande. Om de är mörka alltså.

• Pyssel

Galltvål kanske kan funka. Det tar ju det mesta annat. 42 kr på ica.

• Knosan

Och om det inte funkar att ta bort det finns en vit skokräm, eller snarare skofärg man kan fixa dem med.

• Empo

Tack för era tips.
    Provade med vanlig rapsolja och efter lite gnuggande försvann det! Skosnörerna får jag dock köpa nya verkar det som

Svar på tråden Jeans som färgat av sig på VITA skor - Vad att göra?!