• fröken frida

oparfymerade produkter?!

Läste någonstans att man borde använda oparfymerade produkter (till sig själv alltså) efter förlossningen..Typ hudcreme och deo. Borde man göra det tro? Och hur länge isånnafall? Hur har ni gjort/ska ni göra?? Tacksam för svar:)Har ett par veckor kvar tills det e dags (v32)men det känns som att det är bra att få ordning lite det man behöver...

• Svar på tråden oparfymerade produkter?!
  • Lena

vi skaffade oparfymerasd deo fråbn apoteket efteråt.

• Tesselajnen

Köpte schampoo, balsam, ansiktskräm, tvål och deo från apoteket så fort jag kom hem från BB. Både för babyns skull och för min egen eftersom jag helt plötsligt tyckte att minsta lilla lukt stank... Maken fick snällt använda samma saker...

Minns första gången han skulle till jobbet efter förlossningen (14 dagar efter) och kom in i sovrummet efter duschen samt hade använt sin vanliga deo och inget annat. Han stod i dörren och jag låg i sängen tre meter bort och nästan skrek "Men herregud! Hur mycket parfym har du hällt på dig?!?!? Hela flaskan?!?!"

Vet inte om jag är extrem eller om alla reagerar så mkt på starka dofter, har aldrig tidigare gjort det nämligen...

• FrökenBokmal

Jag använde aldrig oparfymerat till mig själv.

• eliisabet igen

Jag har inte använt parfym, ingen body lotion eller liknande. När jag duschar använder jag tvål och schampo som vanligt men (när jag ammade)sist tvättade jag av brösten med oparfymerad tvål.

• Poloc

Vill man använda mer 'naturliga' produkter, utan syntetiska tillsatser/parfymer, så botanisera hos en välsorterad hälsokostbutik. Finns jättebra märken och de kostar inte en förmögenhet heller.

Man kan också köpa rena, vegetabiliska oljor till sig själv + bebis. Nyttigt och utan syntetiska kemikalier. Bäst är kallpressade oljor eftersom näringsämnena är kvar. Tex rapsolja och mandelolja är bra hudoljor som i princip inte luktar något. Mycket bättre alternativ än vanliga baby- och duscholjor som innehåller mineraloljor (utvunna ur bergolja; dvs ej bra miljöval och innehåller ingen näring).

Jag kan också rekommendera Weledas babyprodukter. www.weleda.se

• Tesselajnen

fröken frida skrev 2008-07-14 19:10:45 följande:

hahaha:) Du är nog liite extrem;) Men hur länge använde du sånna produkter??
    Jag fattar inte vart mitt luktsinne kom ifrån helt plötsligt,m lite läskig men coolt =P

typ 8 veckor... nu använder jag milda dofter ala aloe vera till håret och som deo. Tänkte använda slut på ansiktskrämen innan jag byter ;)
  • Spartacus

använde allt oparfymerat från apoteket, men det gjorde jag redan innan!

det viktigaste är ju brösten, om man ammar, så det inte stör mjölklukten
    när ungen tränar

sen så är det väl itne toppen om ungen får parfym på sig heller,
    tyvärr vet inte släktingar med sig det!! man får tillbaka en ungen med "tant olgas" starka damparfym när man ska visa upp barnet... dom borde välja sina tillfällen för parfym bättre!

• Pormoicheia

Använder redan naturliga produkter (såsom rena råvaror och inga producerade cremer o.s.v.) så jag kommer att fortsätta som jag gör i normala fall.

Vegetabiliska, kallpressade oljor.
    Doftsätter med någon droppe eterisk olja om jag känner för det.

• Kajak

TS

jag var utan lotion,tvål, parfym o deo en vecka ungefär efter förlossning för jahg vill att bebisen ska lära sig att den lukten hon/han luktar ÄR mamma och andra lukten ÄR pappa.

Sen sen efter börjar jag använder mina saker som jag brukar ha.

Det gick bra tycker jag.
    Även pappan var oxå utan en vecka sen börjar han ha sina saker som vanlig.

Vi är inte typen som använder mycket doft.

Det enda som luktar var schampoo,balsam,deo (mild doft) och handkräm...

• fröken frida

Tack tjejer:)
    Vet fortfarande inte hur jag ska göra riktigt..Men en parfymfri deo och tvål (till brösten) tror jag iallafall.

Svar på tråden oparfymerade produkter?!