• Rosesarered

    Vi som bor i Skånelänga!

    Här kan vi som bor i Skånelänga samlas!
    Kanske dela med bilder och ge varandra inspiration.

    Vi har själva precis (förra veckan) flyttat in i en skånegård från 1800 talet. Det är helt fantastiskt. Vi kanske kan dela inredningsidéer. Varför inte tipsa växter, tomt, kalk, puts, stenläggning etc. Ja allt som kretsar runt våra skånegårdar.

  • Svar på tråden Vi som bor i Skånelänga!
  • Scrapmom

    Vi bor i en gammal skånelänga från 1875 som vi renoverat i stort sett bortom all igenkännlighet

  • Rosesarered

    Hej, vad kul med ett svar i min lilla tråd.

    Er länga låter spännande! Vi har också en del renoveringar framför oss men har hört att många rekommenderar att vänta 1 år innan man börjar renovera så man verkligen får bo in sig och känna vad som är rätt. Förhoppningsvis bor man här tills man är gammal och grå så vi har ju all tid i världen känns det som.

    Vad har ni för stil på er skånelänga? Puts? Puts/Korsvirke?

  • Scrapmom
    Rosesarered skrev 2008-07-28 22:51:12 följande:
    Hej, vad kul med ett svar i min lilla tråd.Er länga låter spännande! Vi har också en del renoveringar framför oss men har hört att många rekommenderar att vänta 1 år innan man börjar renovera så man verkligen får bo in sig och känna vad som är rätt. Förhoppningsvis bor man här tills man är gammal och grå så vi har ju all tid i världen känns det som.Vad har ni för stil på er skånelänga? Puts? Puts/Korsvirke?
    Vårt hus är putsat, målat grått med vita detaljer. Vi började renovera i stort sett så fort vi fick nyckeln i vår hand för drygt 4 år sen och har inte slutat än. Det har blivit en hel del förändringar, bla en tillbyggnad på 150 kvm. Nu först börjar det lugna sig tycker jag men vi har fortfarande massor kvar innan vi är nöjda, OM vi nu någonsin blir det...

    Just nu håller vi på att lägga klinkers i nya tvättstugan, det ska bli så otroligt skönt med en RIKTIG tvättstuga! Med två småbarn i huset blir det ju en del tvätt...

    Vad har ni för hus? Vad planerar ni att göra med det?
  • Rosesarered

    Vi har 2 stycken stora längor som står mitt emot varandra. Det ena är boningshuset och den andra ett gammalt stall och garage.

    Förra ägarna har redan hunnit renovera de mesta i boningshuset så vi kan lätt bo här ett tag utan att behöva sätta igång med renovering direkt. Men det är en del kvar att göra.

    Sista biten av boningshuset har ett "rum" kvar som skall renoveras. Förr har det förmodligen varit en gammal verkstad som sen används som garage och som sedan tänkt att inredas till rum men förra ägare hann aldrig komma dit. Delen är bara utgrävd. Så det ska vi färdigställa. Badrummet är inte renoverat på 17 år (plast-matta varning), tvättstuga golv är endast primat och där ska vi lägga klinker.
    Sen är det lite "smågöra", samtliga tak är i furu (bastu-varning) och det vill vi gärna måla vitt. Ovanvåningen är desamma + att det ska delas av och skapa rum. Idag är ovanvåningen ett enda stort rum. Vilket inte är så praktiskt.
    Köket kanske inte är direkt vår stil, furu. Men det funkar, det är inte jättefult. Men jag har vision om ett antikvitt kök. Men det blir nog allra allra sist.
    Vi vill gärna behålla det lantliga känslan även inne i huset, samtliga väggar är även putsade invändigt och bjälkarna mörkmålade. Vi har önskan om att även lägga vasstak men det är också senare projekt.

    Grått med vita detaljer? Det låter lite annorlunda, man ser inga bilder på det på din blogg
    Ska försöka ta en bild på vårt i dagarna och lägga upp.

  • Scrapmom

    Nej, jag har inga bilder på huset i bloggen, vi har bara en massa bilder från mitt i röran liksom, inga som visar huset i sig.

    Det första vi fixade var vardagsrummet som var två rum avdelade med ett valv i mitten när vi flyttade in. Vi drog ut plastmattan och la nytt trägolv, tilläggsisolerade och målade väggarna, bytade en bjälke och betsade alla i samma mörka nyans. Och så satte vi in en kamin.
    Sen gick vi på badrummet; rev en vägg för att göra det större och flyttade ingången till huset för att inte gå rakt in i badrummet när man kom in Det var plastmattor ÖVERALLT när vi flyttade in, får krupp på plastmattor!

    Efter det har vi fixat till hallen, flyttat en trappa som stod där till andra sidan av huset där vi inredde ett sovrum på ovanvåningen. Nu fungerar det som kombinerat gästrum/scraprum.

    Köket fixade vi för 1½ år sen. Vi rev väggen mellan det som var vårt lilla lilla kök och vårt normalstora sovrum, och en vägg mellan sovrummet och en konstig korridor/hall och fick ett kök som nu är på ca 30 kvm med stor matplats. Det är det absolut bästa vi har gjort, helt underbart med stort kök. Väggarna är tapetserade med ljust grå linnetapet, vitt tak och vita bjälkar, vita köksluckor (IKEA Ädel), mörkt brun/röda bänkskivor av trä, vitt och brunt avlångt kakel och rostfria vitvaror. Vi är väldigt nöjda med köket

    I orginalhuset finns nu badrum, hall, kök, vardagsrum och gästrummet. I den tillbygda delen finns ett atrium, tre stora sovrum, en tvättstuga in the making, ett blivande badrum, klädkammare och ett hobbyrum på ca 40-45 kvm. Jag har lite bilder nånstans, kanske skulle visat dem i bloggen

  • Rosesarered

    Har ni kvar känslan av gammalt hus eller har ni renoverat upp det så pass mycket att det känns "nytt" ?
    Var bor ni om man för fråga, Skåne?

    Vårt badrum är har plastmatta både på väggar och golv, hemskt! Men renoveringen är något vi vill lägga mycket pengar på så vi väntar lite. Bakom badrumsväggen finns nämligen en korsvirkesvägg så vi tänkte anlita en expert för att se om man kan ta fram den och ha i badrummet. Hade varit döläckert, men det kanske inte går.

    Förra ägare bodde här i 17 år har renoverat upp allt under åren, vi har fått kopior på alla bilder sen dom började renovera och jag antar att våra hus var av samma skrot och korn från början. Riktigt kul att se hur dom har jobbat fram huset. Några lösningar dom gjort är kanske inte det bästa, och vi hade nog gjort några rum lite annorlunda. Men så är det ju när man inte får vara med från början och bestämma själva :) Vi kommer dock ändra lite framöver för att få fram vad vi tycker är bäst.

  • Scrapmom

    Tillbyggnaden är tyvärr helt modern, den gamla delen har kvar inslag av det gamla, men mycket är nytt. Lite synd tycker jag, men sambon ser inte riktigt charmen i det lantliga.

Svar på tråden Vi som bor i Skånelänga!