• bella68

Tråd som fick prematurbarn ,maj , juni, juli 2007

Hoppas att man hittar några stycken som orkar skriva=))om sina egna erfarenheter.
    Har fått själv barn v.25. Charlie vägde 640g.32 cm lång.
    Idag mår han jätte bra.

• Svar på tråden Tråd som fick prematurbarn ,maj , juni, juli 2007
  • Misilo

Hej!
    Min lille föddes i juli 2007 och är ett år i dag! Hurra!

Han föddes i v. 27+ 1 och vägde 1195 gram. Tuff start med hjärnblödning och syrebrist men är i dag pigg, glad, vild och världens goaste lille kille. Har precis börjat krypa och har (peppar, peppar) inte visat några tecken på skador från hjärnblödningen eller syrebristen.
    Ha det gott! Nu sover lillen och jag ska bara sätta mig ner och tänka över vilken fin dag vi har haft i dag och hur allt kan förändras så mycket på bara ett år. Kram

• FruEdberg

Hej

Min lille föddes 17:e juni 2007.
    Vecka 23 + 4. Vägde 695 o 32 cm lång.
    Har BPD efter lång syrgasbehandling o blivit opererad för ett bråck.
    Men är numera en sprallig, envis, busig kille som blir duktigare för var dag som går.

Misilo: Grattis till den lilles födelsedag.

• jennsans

hej hej! jag har en liten kille född v 32+3 19/6 -07.. springer omkring här nu o mår prima

• gohappy

Apropå hjärnblödning på prematurer...kan man få en utan att få vätska i huvudet? Kan man förvärva en utan att Neo personalen uppmärksammar den...Är lite vilsen eftersom min son inte har någon diagnos än och är sen med det mesta!Kan man enbart vara lite svag i ena sidan ...jag har nämligen börjat funera på det!

• tinaw

gohappy, man kan upptäcka spår av lätta hjärnblödningar i efterhand tex vid någon rutinundersökning, utan att någon märkt själva hjärnblödningen.

Vår Hannah föddes i juli förra året. Vecka 30.

• gohappy
    tinaw skrev 2008-07-30 18:37:50 följande:
    gohappy, man kan upptäcka spår av lätta hjärnblödningar i efterhand tex vid någon rutinundersökning, utan att någon märkt själva hjärnblödningen.Vår Hannah föddes i juli förra året. Vecka 30.
    Skulle du vilja delge med hannas problem nu som 1 åring...du kan inbox mej om du känner att det är för privat!
  • Misilo

Hej!
    Angående hjänblödningar eller syrebrist i hjärnan hos prematurer så fick vi informationen att det inte är alltid de upptäcker detta när bebisen är liten, utan det kan visa sig senare att exempelvis något med motoriken är lite nedsatt.

De gör inte rutinultraljud på prematurer (inte där vi bor i alla fall) utan de gör endast denna röntgen om de misstänker någon blödning. Med andra ord kan man missa en blödning eller syrebristskada.

Blödningen behöver inte ge någon som helst nedsättning hos barnet och om blödningen upptäcks senare (syns på någon hjärnröntgen) upptäcks den ofta bara av en slump, enligt våra neoläkare.
    Kram

• gohappy

Hej Misilo!
    Jo..vi ska på MR röntgen i höst, men min neurolog misstänker PVL skada...men att få välja mellan hjärnblödning och PVL ...ja då hoppas jag på hjärnblödning för det kan man åtminstone bli ganska återställd av med åren....en PVL är en permanent skada som inte gå att bota!
    LÅter sjukt att välja...men nått är det och då tar jag det som ger minst men för livet!

• gohappy

Nån som har erfarenhet av hur barn med en hjärnblödning är motoriskt/kommunikationsmässigt vid ca 1-2 år?

• tinaw

gohappy, Hannah har inte haft någon hjärnblödning, men jag känner andra barn som har haft det och där det upptäckts av misstag. Hannah är totalt friskförklarad för bara ett par månader sedan och det känns lite märkligt men väldigt skönt! Däremot har jag en fyraåring som är född 33+4 och hon ska precis påörja en utredning för misstanke om autism eller annat neuropsykiatriskt handikapp. Fast ingen hjärnblödning där heller vad vi vet, hon är å andra sidan aldrig röntgad eller ULad i hjärnan. Eller MR.

• gohappy
    tinaw skrev 2008-08-01 00:09:49 följande:
    gohappy, Hannah har inte haft någon hjärnblödning, men jag känner andra barn som har haft det och där det upptäckts av misstag. Hannah är totalt friskförklarad för bara ett par månader sedan och det känns lite märkligt men väldigt skönt! Däremot har jag en fyraåring som är född 33+4 och hon ska precis påörja en utredning för misstanke om autism eller annat neuropsykiatriskt handikapp. Fast ingen hjärnblödning där heller vad vi vet, hon är å andra sidan aldrig röntgad eller ULad i hjärnan. Eller MR.
    Hej !
    Ber så mycket om ursäkt, kopplade ditt inlägg så som att Hanna hade haft en blödning när hon föddes! Förlåt!
  • tinaw

Åh, ingen fara, insåg när jag läste vad jag skrivit att den kopplingen var lätt att göra! Jag har fått tre premisar själv och känner flera andra, så jag har liksom många barn att välja på när jag svarar

Svar på tråden Tråd som fick prematurbarn ,maj , juni, juli 2007