• Anonym (Maskis)

Mask i magen som gravid

Någon fler som fått mask i magen när du varit gravid?
    Finns det något receptfritt medel mot mask i magen som även gravida kan äta?

• Svar på tråden Mask i magen som gravid
  • Anonym

tyvärr så får man inte ta nått av de medlen som finns mot mask, man får helt enkelt stå ut tills bebisen är född. Jag trodde jag hade det (som tur är visade sig att jag inte hade det) Iallfall så var ja hos läkaren och det fanns inget de kunde göra så länge jag var gravid...

• Anonym

det beror väl på vad för mask det är?
    Om det är springmask heter läkemedlet Vanquin, receptfritt på apoteket. Jag tror man får ta det även som gravid.

• Anonym (undran)

F'låt, lite ot. men hur får man mask??

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-13 21:55:34 följande:
    det beror väl på vad för mask det är?Om det är springmask heter läkemedlet Vanquin, receptfritt på apoteket. Jag tror man får ta det även som gravid.
    nej inte ens läkemedlet Vanquin får man ta
  • Anonym

Anonym (undran) skrev 2008-07-13 21:56:00 följande:

om man t. ex har små barn som sitter och gräver i sanden ute och stoppar sand i munnen så kan de få i sig maskägg... som blir maskar, som lägger ägg i vecken kring ändtarmen. Sen kanske barnet kliar sig i stjärten, och får ägg på fingrarna, som sprids vidare till andra familjemedlemmar.

Springmask smittar extremt lätt.
  • franzjager

ur fass står det citat:
    " Graviditet
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. "
    men ring sjukvårdsupplysningen

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-13 21:58:09 följande:
    jaha då, ljög min läkare för mig, super konstigt!!!
    vet ju inte vad han sa, men det står unde rubriken "Graviditet" att "inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats".
    Det tolkar jag som att det inte är farligt.

Men jag håller med om att det är konstigt att läkaren säger en sak, och att det står en annan på läkemedlet...
  • Anonym (Maskis)

vet seriöst inte hur det gått till... är chockad över det hela.

• Anonym

Jag tog maskmedel när jag var gravid - hade inte mask själv men ett av mina barn hade det o då behandlades hela familjen för det. Bebisen är det iaf inget fel på.. Man får ta det!

• Anonym (Maskis)

vet du vad medlet hette och om det var receptfritt?

Anonym skrev 2008-07-14 19:36:30 följande:
    Jag tog maskmedel när jag var gravid - hade inte mask själv men ett av mina barn hade det o då behandlades hela familjen för det. Bebisen är det iaf inget fel på.. Man får ta det!
  • lunkentuss

maskäggen flyger runt i luften så det är därför det är så lätt att smittas.

• Anonym

Anonym (Maskis) skrev 2008-07-14 20:17:21 följande:

vet du vad medlet hette och om det var receptfritt?
    Det var receptfritt - minns inte vad det heter. Men jag frågade på apoteket o fick den flytande varianten till barnen o tabletter till oss vuxna.
  • Anonym (Maskis)
    Svar på #14
    Vad bra då är det bara att bege sig mot apoteket när de öppnar igen då.
    Anonym skrev 2008-07-14 20:22:41 följande:
    Anonym (Maskis) skrev 2008-07-14 20:17:21 följande:Det var receptfritt - minns inte vad det heter. Men jag frågade på apoteket o fick den flytande varianten till barnen o tabletter till oss vuxna.
  • Anonym

Lycka till!

Tänk på att man tar medicinen i två omgångar, dvs samma dos efter ca två veckor igen så att de nya äggen också dör!

Anonym (Maskis) skrev 2008-07-14 20:29:23 följande:

Svar på #14Vad bra då är det bara att bege sig mot apoteket när de öppnar igen då.
  • Lisa1980

Ville bara berätta att jag hade springmask när jag vänta vår dotter, jag var då i 7 månaden. Jag fick det av min son som då var 2 1/2 och gillade att leka i sandlådan.
     Jag fick Vanquin av dem på apoteket och de sa att det var inga problem alls att ta det medlet när man var gravid. Så det är absolut inga problem, hoppas du får väck dem snart. Det är ett obehagligt problem .

~Jag har fått 3 mirakel~
Svar på tråden Mask i magen som gravid