• Livshlädje

Skoj för tvååring?

Var i sommarsverige har en tvååring roligast...?

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Svar på tråden Skoj för tvååring?
  • Livshlädje

Ge mig era bästa tips!

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • storstrut

Vår 2-åring har roligast där det finns spårbunden trafik. Han älskar tåg i alla former. I Göteborg var han helt överlycklig när vi åkte spårvagn t ex.

• Camilla D

I en simhall, lekplatsen, vid havet/sjön

De är ju fortfarande lite för små för alla nöjesparker och sånt.

• lillvilda

beror lite på vad din 2 åring gillar. Sambon har en 4 åring och gemensamt har vi en 1 åring och vi har varit på lek och buslandet i göteborg, men det var nog roligast för 4 åringen, tror 2 åring är lite liten kanske. Sen tycker vår 1 åring mycket om djur så överallt där man kan titta och klappa på djur är kul men annars så uppskattar han oxå att få gå runt själv och undersöka så stranden och lekparken där han kan luffsa runt fritt är skoj. Vad tycker din 2 åring om annars, fordon, djur, undersöka saker, bada?

• Camilla D

När min äldsta var 2 år var vi på Öland. Passade på att gå in på djurparken. Dyrt var det, men vi trodde han skulle uppskatta det.
    Han pekade på alla djuren och sa "Mjau". Sen satte han sig på en pytteliten bilkarusell och där satt han

Kan säga att vi inte gjort om misstaget att hitta på för stora saker med små barn. Nu hänger ju vår 2-åring med på allt eftersom han har två storebröder. Han tycker väl det är spännande, men han har ju inget utbyte av det.

Satsa på enkla, roliga saker som finns i din närhet.

• Karedo

Våran dotter älskar att vara på kolmården och titta på djuren.

• Livshlädje

Ja, men lekparken o stranden hinner man ju göra tusen gånger oxå. Och jag är ganska säker på att det inte bara är jag som tycker att det blir tråkigt i längden - utan även min lilla tvååring!

Och jag är säker på att hon kommer uppskatta en riktig utflykt lika mycket som vi vuxna! Frågan är nu bara vilken nöjespark eller djurpark eller lekland som är bäst för små barn..?!  

Kolmården längtar jag till, men vi har bestämt att vänta några år med att åka dit. Skara Sommarland vill gubben gärna åka till, men likaså väntar vi med att åka dit tills dottern blivit lite större!

• Karedo
    Livshlädje skrev 2008-07-14 12:51:43 följande:
    Ja, men lekparken o stranden hinner man ju göra tusen gånger oxå. Och jag är ganska säker på att det inte bara är jag som tycker att det blir tråkigt i längden - utan även min lilla tvååring! Och jag är säker på att hon kommer uppskatta en riktig utflykt lika mycket som vi vuxna! Frågan är nu bara vilken nöjespark eller djurpark eller lekland som är bäst för små barn..?!  Kolmården längtar jag till, men vi har bestämt att vänta några år med att åka dit. Skara Sommarland vill gubben gärna åka till, men likaså väntar vi med att åka dit tills dottern blivit lite större!
    Våran dotter fyller 2 år nu i juli (den 22) Hon älskar att vara på kolmården så jag tror inte ni behöver vänta några år.

Vi har varit där tre gånger i år redan (bor bara ca 25 minuter därifrån) Hon älskar att härma djurens läten osv.

Men ni gör ju som ni vill, för oss har det varit en lyckad dag då vi varit där.
    Har ni långt dit?
  • minipini

Malmö folkets park tycker jag är bra för små barn. Det är gratis inträde och man kan se på djur, plaska i en grund pool. De har en stor lekplats och massor av skojiga karuseller som är billiga jämfört med andra tivoli.

Busfabriken i Helsingborg har vi varit på med vår lilla med och det var superskoj äben för oss vuxna   och de finns ju i andra städer med. Halmstad och Norrköping och Linköping..

Finns ganska mycket utbud nu för barn tycker jag vilket är toppen

• Livshlädje
    Karedo skrev 2008-07-14 13:06:19 följande:
    Våran dotter fyller 2 år nu i juli (den 22) Hon älskar att vara på kolmården så jag tror inte ni behöver vänta några år.Vi har varit där tre gånger i år redan (bor bara ca 25 minuter därifrån) Hon älskar att härma djurens läten osv.Men ni gör ju som ni vill, för oss har det varit en lyckad dag då vi varit där. Har ni långt dit?
    Vi bor i sthlm så det rä ju ganska nära. Bara det att jag verkligen älskar kolmården o jag vill så gärna att dottern ska ha största möjliga utbyte av det - men vi kan ju åka dit både i år och om ett par år igen!
  • julmusten

Om ni bor i Stockholm ar det val bara att bege sig ut?? Museum och sant i allmanhet finns ju dar som ar roliga. Min dotter hade jattekul pa Skansen i mars, och da var hon 1,5. Vasamuseet var aven en hit faktiskt, sen fanns det en 4H-gard ute vid Lappis som hon gillade med. Dar ar det aven ett stort fint gronomrade som man kan ha picknick i och sant.

Vi testade Junibacken med, men det skulle vi nog kunna ha vantat med i nagra ar, men hon hade ju kul anda.

Finns det inte nat barnens rum pa Kulturhuset med??? Och har de inte byggt nan Mulle Meck grej nu pa sista tiden?? Jag forsoker komma ihag lite snabbt har nu. Jag bor inte i Stockholm, men var dar med dotera i mars som sagt och jag tyckte det var superenkelt att hitta roliga saker att gora dar. Nu sa rakar min dotter vara en liten fisk sa hon har i och for sig fortfarande roligast vid vatten, sa det forsoker vi ta oss till sa ofta som mojligt. Jag bryr mig inte sa mycket om jag tycker det ar trakigt for livet blir sa mycket lattare nar hon har kul, sa stranden eller poolen it is for oss!!

• Livshlädje
    julmusten skrev 2008-07-14 13:33:03 följande:
    Om ni bor i Stockholm ar det val bara att bege sig ut?? Museum och sant i allmanhet finns ju dar som ar roliga. Min dotter hade jattekul pa Skansen i mars, och da var hon 1,5. Vasamuseet var aven en hit faktiskt, sen fanns det en 4H-gard ute vid Lappis som hon gillade med. Dar ar det aven ett stort fint gronomrade som man kan ha picknick i och sant.Vi testade Junibacken med, men det skulle vi nog kunna ha vantat med i nagra ar, men hon hade ju kul anda.Finns det inte nat barnens rum pa Kulturhuset med??? Och har de inte byggt nan Mulle Meck grej nu pa sista tiden?? Jag forsoker komma ihag lite snabbt har nu. Jag bor inte i Stockholm, men var dar med dotera i mars som sagt och jag tyckte det var superenkelt att hitta roliga saker att gora dar. Nu sa rakar min dotter vara en liten fisk sa hon har i och for sig fortfarande roligast vid vatten, sa det forsoker vi ta oss till sa ofta som mojligt. Jag bryr mig inte sa mycket om jag tycker det ar trakigt for livet blir sa mycket lattare nar hon har kul, sa stranden eller poolen it is for oss!!
    Självklart! Och det gör vi ju året om, upplever stockholm, allltså! Men nu vill vi veta vad resten av sommarsverige har att erbjuda..
  • Livshlädje
    minipini skrev 2008-07-14 13:07:48 följande:
    Malmö folkets park tycker jag är bra för små barn. Det är gratis inträde och man kan se på djur, plaska i en grund pool. De har en stor lekplats och massor av skojiga karuseller som är billiga jämfört med andra tivoli. Busfabriken i Helsingborg har vi varit på med vår lilla med och det var superskoj äben för oss vuxna  och de finns ju i andra städer med. Halmstad och Norrköping och Linköping.. Finns ganska mycket utbud nu för barn tycker jag vilket är toppen
    Det låter lockande! tack för bra tips!
  • julmusten

Ja-ha ja, jag trodde ni behovde grejer att gora hemma. Lite trog ar jag, har inte vaknat riktigt annu tror jag.

Da kan jag nog inte hjalpa dig sa himla mycket, men jag tror att min dotter skulle gillat att kolla pa nar man gor polkagrisar i Granna t.ex. Eller att springa runt lite pa Vadstena Kloster. Sa lange det finns en hog grus och nan ko att glo pa ar hon nojd!!

Havets Hus i Lysekil var ocksa en hit i mars forresten. Det ar ett akvarium, det ar inte jattestort, men det var precis lagom for henne. Ar saker for stora blir hon lite stirrig och kan inte riktigt fokusera, (det var darfor Vasamuseet var sa bra tror jag). Dar finns ju aven Nordens Ark som kanske kan vara kul?? Det ar en djurpark tror jag. Vi skulle akt dit, men hamnade mitt i varsta snoovadret sa vi skippade det sa jag vet inte exakt hur det ar, men har bara hort bra saker om det.

• Linda MI

Vi bor på Gotland och här har vi ex Kneippbyn med Pippi huset och massor av attraktioner. Vi skall dit i veckan och jag är säker på att vår son kommer att älska det!Han ser Pippi varje dag;)
    Här är havet runt knuten så det blir stranden en del. Försöker att träffa myket vänner med barn, det brukar var det bästa, leke,leka!

• Karedo
    Livshlädje skrev 2008-07-14 13:25:00 följande:
    Vi bor i sthlm så det rä ju ganska nära. Bara det att jag verkligen älskar kolmården o jag vill så gärna att dottern ska ha största möjliga utbyte av det - men vi kan ju åka dit både i år och om ett par år igen!
    Låter väl bra, då får ju mamma lite kul på denna semester oxå
    Och det är ju inget som hindrar er att åka år efter år, som du skrev.

Då kanske vi ses
  • Peura

Kolmården blir det för oss.. Har en 4 åring en 2 åring och en 3 månaders och känner att 2 av dom är lite små för vissa saker typ allt!! Men kolmården kommer dom två äldsta att ha utbyte av... Sen blir det atsrid Lindgrensvärld lite lagom det med... Sen är äldsta pojken bjuden på grönan av moster

Jag är Stenrik! Jag har 4 underbara grabbar i mitt liv!
  • hönamor

Orsa! Sveriges bästa sandstrand för små barn. Långgrunt så det är bara att släppa lös ungarna. Dom får gå bra långt om vattnet ska gå dem över låren o då har man hunnit ikapp dem flera gånger om =)

Mina barn 3,5 o 16 månader älskar stranden o bada.

Svar på tråden Skoj för tvååring?