• Anonym (Curious)

Hur fungerar det med polyrelationer?

Jag är nyfiken på hur det fungerar i polyrelationer.

Om vi antar att jag är en kvinna i mina bästa år som kanske är gift med någon vi kan kalla för Lasse. Jag och Lasse vill bilda familj och det gör vi också. Utöver min kärlek till Lasse har jag också någon som vi kan kalla för Lennart. Jag älskar Lennart lika mycket som jag älskar Lasse och jag känner att jag lika gärna vill ha ett barn med Lennart. Jag har även en relation med en kvinna som vi kan kalla för Laila och jag älskar henne lika mycket som de andra två. Jag och Laila funderar på att skaffa ett kärleksbarn tillsammans.

Hur fungerar det egentligen? Kan det vara så som jag beskriver ovan i polyrelationer?

• Svar på tråden Hur fungerar det med polyrelationer?
  • LoveMA

Jag tycker att det låter toppen! Men du kan nog räkna med att få höra ett och annat om "onormalt" här på FL, inte så högt i tak...

• Anonym (Curious)

Jag tycker också att det låter som rena drömlandet, men det är väl också vad det är.

• LoveMA

Och en del monogama relationer verkar vara rena mardrömlandet...

• Anonym (Curious)

Ingen mer som har något att komma med? Synpunker eller erfarenheter?

• SCSI

Monogama relationer kan funka på lite olika sätt. Polyrelationer innebär fler kombinationer = fler varianter om hur det kan funka.
    Det skulle mycket väl kunna funka så som du beskriver - men rent praktiskt skulle det nog kräva att alla inblandade parter kommer bra överens, annars skulle nog umgänget med alla kärleksbarn kunna bli lite pyssligt? =)

Jag vet inte om jag kan säga nåt "det vanligaste är att det funkar såhär" för jag känner till alla möjliga varianter av polyskap. Det finns varianter där ett gift par har överenskommelsen att de får träffa andra vid sidan om men vara diskreta för den andra är nöjd med att inget veta. Det finns familjer som lever i tresamhet eller fyrsamhet. Det finns familjer där den ena (eller bägge) har en eller flera relationer vid sidan om men den andra parten alltid har vetorätt. Det finns par som stämmer av från gång till gång om var gränsen går just då, det finns relationsanarkister som vägrar sätta etiketter och definiera sina relationer. Själv väljer jag att leva i en primärrelation, och när vi bägge mår bra i vår relation finns det utrymme för fler, antingen var för sig eller gemensamt. Allra minst kräver jag att jag tillåts ha känslor för andra, även om jag inte behöver leva ut dem. jag skulle aldrig vara ihop med nån som tycker att jag är otrogen bara genom att faktiskt älska fler.

Svar på tråden Hur fungerar det med polyrelationer?