• Svar på tråden när kom era bebisar
  • boktok

Erik föddes i v 30+4 och vägde 885g, 33 cm lång. Under NEO-tiden så hade han kolik och dubbelsidigt ljumskbråck, annars så klarade han sig från andra sjukdomar. Idag är han som vilken 1,5 åring som helst. Han har precis lärt sig att gå, mestadels utan stöd. Det enda som han ligger efter med är vikten, men han går upp i sin takt och är väldigt glad i mat.

• mamma på vift

Max föddes i vecka 30+6 och vägde 1270 gram. Han har klarat sig från infektioner och andra komplikationer som kan uppstå. Vi låg på Neo i 3 veckor och 5 dagar och hade hemsjukvård i ytterligare 4 veckor. Idag är han snart 11 månader och kryper runt överallt Han ställer sig upp mot saker och går själv med lära gå vagnen Det enda man märker att han är förtidigt född på är vikten och längden...han väger idag runt 7.9 kg och är 68 cm lång.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Proletariatet

Vår Tyra föddes i v.24+1 i november -06 hon vägde 615 gram (gick ner till 498) och var 29,5 cm lång.
    Hon vårdades i respirator 7,5 vecka, cpap 5 veckor och sedan bara syrgas ett par veckor efter det.
    När hon var två veckor opererades hennes ductus, när hon var 15 veckor laseropererades båda hennes ögon.

Idag är hon en glad och pigg 20-månaders som säger "mamma" och "nam nam" hela dagarna
    Hon går inte än, men det är på god väg.
    Det som är problematiskt är ju hennes infektionskänslighet, hon blir lätt sjuk och när hon blir det blir hon jättedålig pga sin kroniska lungsjukdom (BPD). Detta löser vi genom att hon får inhalera på vårdcentralen, vi har en önskan om att få en egen inhalator,´men vi får väl se hur det går med det.

• MsBeauty

Min son föddes v. 24+2 i år och vägde 700 gram.
    Han vårdades i respirator i nån vecka, sedan i CPAP i ett par veckor. Till slut fick han syrgas i en grimma och den hade vi med hem, men ett par dagar efter flytten hem, var han fri från syrgas. (v. 38)
    När han var 1 vecka opererades hans ductus.
    Annars har det gått bra, han har inte haft några hjärnblödningar, infektioner eller andra sjukdomar.

Nu är han 6 månader och har nyligen börjat med smakisar. Han gillar gröt men ingen av grönsakerna som vi har provat.
    Vi har inte märkt av hans prematuritet förutom att han är liten för sin ålder (korrigerat 2 månader), mest rädd är jag att han ska bli sjuk, så håller han borta från folksamlingar och barn, så mycket det går.

• eeisor

Min lille skrutt börjar bli en stor kille nu. Han föddes v 28+2 och var då 38 cm och vägde 1300g, är nu 9 månader och idag vägde han 8 670g och är 70 cm lång. En glad liten skit som kämpar med att försöka krypa med tveksamma resultat...
    Nar han föddes låg han på neo i nästan 2 månader plus några veckor med hemsjukvård. I början hade han en misstänkt infektion och fick sola ett par dagar, hade cpap och låg i kuvös första tre veckorna. Har också opererats på bägge sidor för ljumskbråck.
    Jämfört med andra barn jag läser om här och på andra sajter så måste jag säga att såhär långt så känner jag mig väldigt ödmjuk och enormt tacksam över att det gått så bra som det har för M. Har förstått att det hade kunnat bli sju resor "värre" och betydligt mer att kämpa med än så här.

• Riskiflickan

Min lille föddes i v 26+0, vägde 650 gram, var 31,5 cm lång. Idag, 6 månader senare, är han en glad kille som tar igen in tillväxthämning på 30% ganska så bra, men än är han lite liten för sin ålder, 5 kg och 55 cm lång (3 mån korr).

Låg på neo 3 månader (kom hem 10 dagar före BF)och hade sedan hemsjukvård i 2,5 månader efter det... har varit lite långdraget med sond och så, men nu äntligen är den borta. Han lärde sig aldrig amma, utan äter på flaska.

Han har op dubbelsidiga ljumskbråck och haft flera sepsis, legat i respirator, CPAP å haft syrgas på grimma. Idag har han inget av det och han är lungfrisk som det ser ut. Så idag kan man nog börja pusta ut å lägga den svåra tiden bakom sig :)

• Basses mamma

Min son föddes i v. 26+3. Vägde 1027 gram och var 36 cm lång. Låg i respirator i ung. 12 timmar. Därefter i och ur cpap under 6 veckor. Efter det fick han syrgas vid behov i 2 veckor. Eftersom han låg i princip utan fostervatten i drygt tre veckor innan han föddes var läkarna väldigt oroliga för hans lungmognad, men de hade utvecklats helt normalt.
    Han fick ett ljumskbråck som opererades veckan innan vi åkte hem. Vi fick åka hem efter 10 veckor på sjukhuset, den 17 januari i år, bf var den 12:e februari. Han vägde då 2940 gram.
    Sedan har allt rullat på, allt har gått så mycket bättre (peppar, peppar) än vi någonsin kunnat ana. Han har såhär långt klarat sig helt från infektioner, även under sjukhustiden. Han växer och utvecklas som han ska. När vi vägde sist, för 17 dagar sedan, vägde han 7800 gram och var 66 cm lång.
    Funkar bra med maten, de drog sonden helt två dagar innan vi åkte hem och efter det helammade han. Nu äter han en portion mat + efterrätt och en portion gröt per dag, (han älskar sin mat!), och ammar resten. Han är nu 8(5) månader gammal.

• Rebubblan

Min kille är född i v 25+6. 902g och 36 cm. Låg 108 dagar på neo. Olika respiratorer i ganska exakt 1 månad (vanlig, oscillator, jetventilator etc) sedan CPAP och såndär liten slinga under näsan i ytterligare några veckor, något återfall till respirator hade han pga reaktion på någon medicin.

Fick lunginflammation under andra veckan i livet
    Andra gradens hjärnblödning
    ductus som tack och lov inte behövdes opereras utan stängdes med medicin (2 olika kurer dock)
    3 blodtransfusioner
    ROP opererad på båda ögonen
    BPD och har fortfarande förkylningsastma

Idag är han 4år och det enda tecknet på att han var prematur är att han fortfarande dras med förkylningsastma, men det har blivit bättre senaste året.

Ciaran 040305 ~ Maximilian BF 081104
Svar på tråden när kom era bebisar