• Liiza

HUR klipper man barn frisyr???

Ska klippa sonen 2,5år.
    Tidigare har vi fått hjälp av en frisör vi känner, men som nu är upptagen.
    Nu är det akut, hans hår är långt och tjockt...
    Han är inte så förtjust i saxen. Men, jag måste ju testa iaf.

Men problemet är att jag inte vet HUR man gör, klipper alltså, HUR ska det se ut vid öronen tex??

Tips mottages gärna, gärna bilder..

Tack, tack

• Svar på tråden HUR klipper man barn frisyr???
  • Snorkis

Jag rekomenderar att gå till en frissa om du aldrig har klippt förr...

• Pormoicheia

Varför inte bara spara ut?

I övrigt så håller jag nog med Snorkis.
    Är ni osäkra så gå till frisör istället.
    Eller så får ni väl helt enkelt prova er fram och hoppas att det blir bra

• Liiza
    Snorkis skrev 2008-07-14 08:39:30 följande:
    Jag rekomenderar att gå till en frissa om du aldrig har klippt förr...
    Den tillfälligt upptagna frisören är en person vi känner mycket väl. Vilket är bra när sonen inte är så himla förtjust i saxen..
    OCH "vår frisör" är ju snart tillbaka (som tur är)

MEN det är ändå akut,

Och jag är inte feg för att testa själv
    Behöver bara massor av tips på hur man gör, hur det ska se ut.
  • Liiza
    Pormoicheia skrev 2008-07-14 08:42:13 följande:
    Varför inte bara spara ut?I övrigt så håller jag nog med Snorkis.Är ni osäkra så gå till frisör istället.Eller så får ni väl helt enkelt prova er fram och hoppas att det blir bra
    Nops, spara ut blir det inte.
    Det är alldeles för opaktiskt.. FÖR mycket hår (som en hjälm) som dessutom blir smutsigt, och det är ju över ögonen, han måste ju få se stackarn
    -----

Ingen som klippt själv?
    Eller nån som har tips (bild) på hur det ska se ut?
  • Pormoicheia
    Liiza skrev 2008-07-14 08:48:13 följande:
    Nops, spara ut blir det inte. Det är alldeles för opaktiskt.. FÖR mycket hår (som en hjälm) som dessutom blir smutsigt, och det är ju över ögonen, han måste ju få se stackarn
    Han har väldigt tjockt alltså...Då förstår jag.

Vi har valt den lata vägen och bara låtit det växa ut, vi kan i princip sätta upp det i hästsvans nu och han fyller 2 i oktober
    Men då är sonens hår inte så tjockt heller så det funkar.

Ni har ingen trimmer som kan funka då?
  • Liiza
    Pormoicheia skrev 2008-07-14 08:52:52 följande:
    Han har väldigt tjockt alltså...Då förstår jag.Vi har valt den lata vägen och bara låtit det växa ut, vi kan i princip sätta upp det i hästsvans nu och han fyller 2 i oktober Men då är sonens hår inte så tjockt heller så det funkar.Ni har ingen trimmer som kan funka då?
    Ja, det är väldigt tjockt ,
    han har varit till frisören många gånger, första gången när han var 8 månader.. Han är född med massor av tjockt blont hår

Trimmer kanske är ett bra alternativ!
  • Linsis

Jag köpte en hårklippningsmaskin nu på semsetern. Har varit skeptisk till det, för det känns som om håret skulle bli så kort. Hittade till sist en som kan sklippa på längder upp till 4.1 cm och det funkar jättebra. TYcker att det längden uppe på huvudet är helt ok. Sen kan man ha kortare i nacken. Ser inte alls "maskinklippt" ut. Får jag bara öva ett par gånger tror jag att det kommer bli ännu bättre.

• Liiza
    Linsis skrev 2008-07-14 13:01:57 följande:
    Jag köpte en hårklippningsmaskin nu på semsetern. Har varit skeptisk till det, för det känns som om håret skulle bli så kort. Hittade till sist en som kan sklippa på längder upp till 4.1 cm och det funkar jättebra. TYcker att det längden uppe på huvudet är helt ok. Sen kan man ha kortare i nacken. Ser inte alls "maskinklippt" ut. Får jag bara öva ett par gånger tror jag att det kommer bli ännu bättre.
    Låter intressant,
    vad heter den maskinen?
    jag gillar inte heller ifall håret blir toksnaggat..
  • Linsis

Vi köpte en Philips, kommer inte ihåg exakt vad den hette. Det är inte så många som kan klippa så "långt" som 4 cm. Vår kostade ca 530 kr, det fanns de som kostade uppåt 1000 kr oxå i samma märke. Men vi är helt nöjda med den billigare.

• Liiza
    Linsis skrev 2008-07-14 15:51:33 följande:
    Vi köpte en Philips, kommer inte ihåg exakt vad den hette. Det är inte så många som kan klippa så "långt" som 4 cm. Vår kostade ca 530 kr, det fanns de som kostade uppåt 1000 kr oxå i samma märke. Men vi är helt nöjda med den billigare.
    Det måste jag kolla, tackar
  • Liiza

Ingen som vet ifall det finns en helsida med bilder på barnfrisyrer?

• EttElaktTroll

haha va spännande, kan du inte bara klippa så som det är fast kortare, om du förstår... följa frisyren... hmmm hur ska jag förklara hahaha

Liiza skrev 2008-07-15 19:17:13 följande:
    inga tips?får väl "klippa en tuss här å var"
  • Sanda

min son har oxå tjockt hår och det växer fort. Känner inte att jag har tid och råd att springa hos frissan hela tiden. Jag brukar fixa till det tillfäliigt med att klippa det som hänger ovanför öronen så det hamnar bakom igen och sen så klipper jag längst med nackhåret så ser det genast bättre ut, luggan brukar inte hinna bli så lång. Men min dotters lugg klipper jag och jag bara klipper den rak

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Frostizz

Vi har det ganska lätt m sonen tror jag.
    Han har tjockt hår, m det blir lockigt är det blir lite längre. Så vi låter det växa tills det lockar sig o sen klipper vi lock efter lock, o det blir helt ok.
    Men han tycker inte heller om saxen. Är 2 år nu.

• TheStar

Jag har det kanske "lätt" för jag har klippt min man flera år och sonen har precis samma virvlar och fästen... Så de får samma frisyr - fast det ser inte helt lika ut ändå.

Jag brukar börja med att klippa polisongerna och sedan "runt öronen", d.v.s. följa formen på örat. Sen klipper jag av hockeylockarna där bak i lagom längd. Sen klipper jag luggen genom att hålla upp en bit i taget och klippa med saxen i vinkel - små, små klipp. (Det gör att luggen inte ser lika tokrak ut som om man klipper i ett klipp). Sen tar jag upp en tåt i taget över hela huvudet och klipper av i förhållande till hur mycket jag klippt i nacken och vid öronen.

Lite svårt att beskriva, märker jag... ;)

Svar på tråden HUR klipper man barn frisyr???