• UngMorsa

När börja träna lydnad med hund?

Hej.
    Jag har en liten slyngel på 6 månader
    Undrar när man kan börja träna lydnad med honom?

• Svar på tråden När börja träna lydnad med hund?
  • LiindaE

jag började träna samma dag vi fick våran ralf när han var 8 veckor

• humbela giz what ever u call me

jupps ni kan börja redan nu.
    (grund lydnad antar jag att ni jobbat med från dag 1 )

• UngMorsa

Hehe ja självklart har vi tränad grundlydnad från dag 1.
    Han kan sitt, ligg, stanna, tassen, varsågod och en massa andra komandon som att han ska gå ner för trappen, gå ut ur ett rum osv.

Jag menar mer "riktig" lydnad.

Någon som vet någon bra bok eller sida på internet? 

• Joppis

"riktig" lydnad börjar jag med vid 8 veckor. Fotgående, positioner, apportering, platsliggning m.m....

kravlöst och momentinlärning under "lek"...

• bostadj

Med sikte på 10:an av Kenth och Niina Svartberg.

Belöningsträning för lydnadsklass 1 - elit Trots den precision som behövs för att lyckas kan tävlingslydnad vara otroligt fartfyllt och engagerande! I den här boken kan du läsa om hur man med hjälp av belöningar får hunden aktiv, initiativrik och positiv under såväl träning som tävling. Och, inte minst viktigt, hur man lär hunden att utföra snygga prestationer som ger höga betyg på tävlingsplanen. Fokus ligger på hundens inlärningsförmåga och hur man använder den för att träna detaljer som snabba apporteringsgripanden och snygga ställanden i inkallningen. Här beskrivs också hur du lyckas med konsten att få med färdigheterna från träningen in på tävlingsplanen. Med andra ord: en heltäckande bok om tävlingslydnad!

Det bästa som finns i bokväg!! Lycka till! (vid 10 mån får du starta 1an)

• Majsan70

Jag började vid dag ett med lydnad. Pga. vissa omständigheter var min hund 7 veckor när hon kom till oss så hon var ung, men vi tränade ändå. I dag är hon 6 år och vi tränar fortfarande varje dag.

• Oj hoppsan

Samma dag man får dem är det dags att börja, inte med kravträning utan med skojiga övningar och lärande under lek. Sitt kunde min senaste valp vid 12 veckors ålder (givetvis utan krav men kommandot funkade...)men det är heller aldrig för sent att börja så sätt igång idag!

• UngMorsa
    Oj hoppsan skrev 2008-07-14 16:40:00 följande:
    Samma dag man får dem är det dags att börja, inte med kravträning utan med skojiga övningar och lärande under lek. Sitt kunde min senaste valp vid 12 veckors ålder (givetvis utan krav men kommandot funkade...)men det är heller aldrig för sent att börja så sätt igång idag!
    Jag fick hem min valp nä'r han var 13 veckor och veckan därpå så kunde han också sitt.
    Självklart utan krav .
    Han är otroligt smart och lättlärd så det vore så himla kul att börja träna ordentlig lydnad med honom.
  • PrettyGirl

Så fort man har fått valpen hemmastadd när man fått hem den!

• UngMorsa
    Alla svarar samma sak.
    Att dom har börjat träna sin hund från först dagen.
    Det har vi självklart också gjort och det var inte den typ utav lydnad jag pratade om.
    Alla som köper valp bör ju självklart träna grundlydnad från dag 1, jag pratar om sådan typ av lydnad som man så småning om kan tävla i.

Ville bara klargöra det
    Så ni behöver inte svara: "Från dag 1"
  • iii

Jag svarar som övriga, från dag 1 Tävlingslydnad bygger ju på grundkommandona som sitt och ligg, vilket man så klart börjar med. Men sen bygger man ju på allt eftersom kommandona är befästa. Du får utgå från din egen hund. Träna inte en massa nya kommandon på en gång, utan ta det lugnt och när du märker att det fastnat så är det bara att gå vidare till nästa. Det spelar egentligen ingen roll vad det är du försöker lära den i lydnadsväg, bara du gör det på rätt sätt Märker du att kravnivån verkar för hög så ta ett steg tillbaka.

• Rottis77

Svarar fortfarande dag 1, man tar det ju sakta men säkert i början och när man märker att hunden är redo för det ökar man kraven. Och som iii skriver tränar du ju inte in flera kommando samtidigt utan ett i taget.

• UngMorsa

jo precis, men så långt är jag med.
    Just nu tränar vi på att han ska kunna "stanna" tills jag säger varsågod.
    Lägger en gobit som t.ex korv eller liknade på golvet och han får inte ta den förens jag säger varsågod.
    Någon som har något bra tips på hur man kan utveckla det eller någon annats som passar bra som förtsättning?

• Rottis77
    UngMorsa skrev 2008-07-15 12:17:35 följande:
    jo precis, men så långt är jag med.Just nu tränar vi på att han ska kunna "stanna" tills jag säger varsågod.Lägger en gobit som t.ex korv eller liknade på golvet och han får inte ta den förens jag säger varsågod.Någon som har något bra tips på hur man kan utveckla det eller någon annats som passar bra som förtsättning?
    Har du gått nån kurs på brukshundklubben?? Annars är det ett tips om det är din första hund, svårt att komma upp i tävlingsnivå på egen hand utan lite extra hjälp på vägen. Ibland bara fastnar man nånstans och då är det jätte bra att få lite extra tips och ideer.
  • UngMorsa
    Rottis77 skrev 2008-07-15 14:56:00 följande:
    Har du gått nån kurs på brukshundklubben?? Annars är det ett tips om det är din första hund, svårt att komma upp i tävlingsnivå på egen hand utan lite extra hjälp på vägen. Ibland bara fastnar man nånstans och då är det jätte bra att få lite extra tips och ideer.
    Nej inte än.
    Jag ska gå en lydnaskurs så småning om.
    Vill bara få lite ordning på honom själv först
    Vill lära honom så mycket som möjlig själv och sen få hjälp med finslipning och lite mer avancerad saker.

Det är inte min 1:a hund, det är min 2:a.
Svar på tråden När börja träna lydnad med hund?